سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

لالجین شهر جهانی سفال است که هنر دستان مردمان این دیار در سطح جهان می‌درخشد و چشم هر بیننده را به خود خیره می‌کند.

شناسه خبر: 13764

 

 لالجین شهر جهانی سفال است که هنر دستان مردمان این دیار در سطح جهان می‌درخشد و چشم هر بیننده را به خود خیره می‌کند.

زمانی که در خیابان‌ها و مناطق مختلف این شهر باستانی گام برمی‌دارید، زنان، مردان و کودکان بی‌شماری را می‌بینید که در حال خلق آثار هنری زیبا و ادامه دادن راه اجداد خود هستند البته تعجبی ندارد که اهالی این شهر سفالگری را پیشنه‌ خود قرار داده‌اند، چرا که لالجین به عنوان شهرجهانی سفال در جهان شهرت دارد.

لالجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به شمار می‌رود و هنر به عمل آمده از دستان هنرمندان لالجینی علاوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌شود.

ضمن اینکه در سال‌های گذشته هنر سفال و سفالگری در لالجین به‌گونه‌ای بود که مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را برای خرید و بازدید از این شهر و سفالینه‌های تولیدی جذب می‌کردند، با جهانی‌شدن سفال لالجین بیش از بیش شاهد حضور مسافران و گردشگران در این شهر هستیم.

تنوع رنگ و طرح سفالینه‌های لالجین به‌گونه‌ای است که چشم هم بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند گویی که این طرح‌های پیاده شده بر روی ظروف سفالی قصد سخن گفتن با افراد را دارند.

بوی خاک رس و در نهایت گل سفال در کارگاه‌های سفال‌گری نه‌تنها آزاردهنده نیست بلکه نفس کشیدن در کارگاه‌های تولیدی سفال بسیار دل‌نشین است که همین امر سبب می‌شود که تولیدکنندگان و فعالان این عرصه هیچ‌گاه علاقه‌ای به بازنشستگی و دست از کار کشیدن ندارند.

آوازه سفال لالجین به‌گونه‌ای است که برخی از هنرمندان این دیار پا را از حد فراتر گذاشته و به برگزاری دوره‌های آموزشی و ورکشاب سفالگری در شهرهای دیگر نظیر کیش پرداختند. صنایع‌دستی این دیار کهن احتیاج به توجه دارد و فراموشی بر این هنر صنعت نباید بنشیند و ما وظیفه داریم تا نگذاریم این فراموشی برچهره این دیار کهن بنشیند  و زمینه رشد و توسعه و رونق صنایع‌دستی را فراهم کنیم.

یکی از مهمترین نیاز‌های حوزه صنایع‌دستی لالجین هم جوشی است تا بتواند رونق و توسعه خود را پیش ببرد. 

صنایع‌دستی پیشران پیشرفت هویت بنیان است و  باید این شعار به صورت جدی دنبال شود. نوآوری ریشه‌اش در اصالت است. اعتقاد بر این است که میوه اصالت، نوآوری است. نوآوری در استراتژی است و در حوزه‌هایی است که بتوانیم به فناوری متصل شویم

رئیس اتحادیه سفال و سرامیک لالجین از شناسایی هزار و ۳۲۰ واحد تولیدی در این شهر خبر می‌دهد.

مهدی کشوری دلاور گفت: شهر لالجین در سال ۱۳۹۶ باتوجه به هنر، چیره‌دستی و حرفه بی‌بدیل سفال و سرامیک پس از بازدید داوران بین‌المللی یونسکو، شهر جهانی سفال لقب گرفت.

رئیس اتحادیه سفال و سرامیک لالجین افزود: طبق آمارگیری اتحادیه در سال ۱۴۰۲، تعداد هزار و ۳۲۰ واحد تولیدی سفال و سرامیک و نقاشی و میناکاری که از اتحادیه یا میراث فرهنگی مجوز دارند شناسایی شده‌اند که این رقم نشان‌دهنده سطح بالای تولید است.

او ادامه داد: تعدادی از تولیدکنندگان هم به صورت کارگاه‌های خانگی یا در روستاهای مجاور یا شهرک‌های استان مشغول به کار هستند که یک آسیب جدی برای این صنعت است، چرا که افسارگسیختگی تولید و عدم نظارت را به همراه دارد و همچنین تأثیر سویی بر کیفیت محصولات می‌گذارد.

کشوری دلاور ادامه داد: مسلما با آمارگیری صحیح و دقیق و مطالعات علمی و شناخت بازارهای هدف می‌توان این صنعت را به جایگاه خود رساند و این امر مستلزم اقدام عاجل مسؤولان ذی‌ربط است.

رئیس اتحادیه سفال و سرامیک لالجین افزود: روزانه حدود ۶ هزار کارگر از اقصی‌نقاط استان و همچنین استان‌های مجاور برای کار به لالجین مراجعه می‌کنند که این نشان‌دهنده نقش بسزای یک شهر کوچک در اشتغال استان است.

او گفت: در سال‌های دور تنوع محصولات تولیدی با توجه به مصرف و متقاضیان کم بود ولی با گذشت زمان به‌ویژه در سال‌های اخیر تنوع و کیفیت هم تغییر یافته و هزاران مدل و طرح در لالجین تولید می‌شود که خیلی‌ها تولیدات سرامیک لالجین را با اجناس چینی به اشتباه می‌گیرند.

کشوری دلاور ادامه داد: حدود ۱۰سال پیش که اجناس چینی با توجه به سیاست اشتباه و قیمت پایین و همچنین قیمت پایین دلار وارد کشور می‌شد لالجین هم مستثنی از این امر نبود ولی طی سالیان گذشته تعدادی از تولیدکنندگان لالجینی اجناس خود را از لحاظ کیفیت به سطح بالایی رسانده که در بعضی زمینه‌ها از لحاظ قیمت و کیفیت از اجناس چینی برتر هستند.

رئیس اتحادیه سفال و سرامیک لالجین گفت: با توجه به ورود گردشگران داخلی و خارجی این روزها نیاز به افزایش زیرساخت گردشگری بوده و این امر باتوجه به اهمیت موضوع و جذب سرمایه و رونق اقتصادی مستلزم نگاه ویژه مسؤولان است.

کشوری دلاور ادامه داد: اگر بخواهیم لالجین را به جایگاه اصلی خود برسانیم این امر مستلزم مشارکت مردم در امر آموزش و مهمتر از این موضوع حمایت مسؤولان است که امیدواریم در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به مقوله تولید و حمایت از آن نامگذاری کرده‌اند بیشترین حمایت را درلالجین شاهد باشیم.

او افزود: تهیه مواد اولیه و افزایش بی‌رویه قیمت و اجاره‌بها و همچنین بروز نبودن کوره‌ها و نبودن آزمایشگاه علمی و جمع شدن دانشکده سفال و سرامیک و رکود بازار از جمله معضلات این روزهای لالجین است.

 

 

احمد رجبی راغب

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر