سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/10/10 19:14:19
مدیر تعاون روستایی استان:

۱۲ هزار تن سیب زمینی در همدان ذخیره سازی شد

مدیر تعاون روستایی همدان گفت: ۱۲ هزار تن سیب زمینی با هدف حمایت از تولید کننده و کنترل بازار در استان ذخیره سازی شده که اختیار توزیع آن با این تعاون است.

شناسه خبر: 13956

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایرنا، مسعود اکبری افزود: برای ذخیره سازی سیب زمینی ها خریدی صورت نگرفته اما به ازای آن تسهیلاتی با بهره کم و نرخ ۱۰ درصد به ازای هر کیلوگرم یکصد ریال به صورت یکساله و قابل تمدید به کشاورزان ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه حداقل و حداکثر ذخیره سازی سیب زمینی هر کشاورز ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن است،ادامه داد: تسهیلات کم بهره تاکنون به ۸۸ نفر از کشاورزان پرداخت شده است.

مدیر تعاون روستایی استان همدان درباره حجم محصولات کشاورزی قابل ذخیره گفت: ظرفیت ذخیره سازی تعاون روستایی استان ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره اینکه وظیفه تعاون روستایی خدمت رسانی به کشاورزان و روستائیان و همچنین تنظیم بازار محصولات کشاورزی است، یادآور شد: استان همدان از ۲۴۰ تشکل مختلف در حوزه تعاون روستایی برخوردار است که ۱۲۰ تعاونی روستایی، ۷۰ تعاونی تولیدی و ۵۰ تشکل تخصصی هستند که به خدمات رسانی در همه صنوف خدمات کشاورزی فعالیت دارند.

اکبری با بیان اینکه تشکل های یاد شده با نظارت تعاون روستایی مشغول به فعالیت هستند،اظهار کرد: در حوزه دام و طیور، زنبورداری و منابع طبیعی تعاونی های متعددی داریم که هدایت، حمایت و نظارت بر آنها از وظایف تعاون روستایی است.

وی، ارائه خدمات و توزیع نهاده های یارانه ای را از دیگر وظایف تعاون روستایی دانست که با توجه به رویکرد مردمی سازی یارانه ها، این وظیفه در حال تبدیل شدن به فعالیت های درون زا و ارائه خدمات فنی است که می تواند درآمد زایی برای سهامداران و کشاورزان داشته باشد و موجب پایداری تشکل ها شود.

مدیر تعاون روستایی استان همدان ادامه داد: در طول سال خریدهای تضمینی داریم و محصولاتی که نیاز به حمایت دارند را مثل گندم و دانه های روغنی به عنوان مباشر اداره کل غله خریداری می کنیم.

وی یادآور شد: در سال جاری با بیش از ۹۰ مرکز خرید ۲۰۷ هزار تن گندم را بصورت تضمینی از کشاورزان جمع آوری کردیم که این مساله با توجه به دوردست بودن برخی روستاها حائز اهمیت است.

وی خرید تضمینی را جز با توجه به زیرساخت های تعاون روستایی که در اقصی نقاط استان و دورافتاده ترین روستاها مستقر هستند، امکان پذیر ندانست.

اکبری درباره تامین آرد پخت نان برای روستائیان نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ماهانه ۵۰۰ تن آرد در اختیار روستائیان خانه پز قرار گرفته است.

وی با اشاره به تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان از سوی تعاون روستایی، یادآور شد: تعاون روستایی استان همدان ۳۰۰ جایگاه سوخت نفت وگاز و همچنین پمپ بنزین در اختیار دارد.

مدیر تعاون روستایی استان همدان درباره امکانات این دستگاه اجرایی برای توزیع میوه در سطح استان نیز گفت: در توزیع میوه شب عید نیز که سال‌های پیش از این با استفاده از یارانه دولتی میوه‌ها با قیمت بالاتری خریداری و ذخیره سازی شده و با قیمت پایین تر به مردم عرضه می شد شاهد فساد بخشی از میوه ها و هدر رفت بیت المال بودیم.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام گرفته و اصلاحاتی در توزیع طی سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ تن میوه مرغوب با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت که رضایت مردم از کیفیت میوه ارائه شده را به همراه داشت.

اکبری یادآور شد: در استان همدان ۹۰ نقطه توزیع میوه پیش بینی شده که ۳۰ نقطه در شهر همدان و ۶۰ مرکز در بقیه نقاط استان است.

مدیر تعاون روستایی استان همدان تاکید کرد: با هماهنگی های انجام شده طی دو سال گذشته، قیمت میوه شب عید افزایش لجام گسیخته پیدا نکرده و نرخ ها در بازار عرضه نیز مهار شده است

وی با بیان اینکه یکی از وظایف تعاون روستایی وظیفه تنظیم قیمت بازار محصولات کشاورزی است، افزود: سال گذشته که قیمت پیاز تا ۳۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود که به این موضوع ورود کردیم و در نهایت قیمت به نصف کاهش پیدا کرد.

۱۲ هزار تن سیب زمینی در همدان ذخیره سازی شد

مدیر تعاون روستایی استان همدان با اشاره به اینکه ۲۰ درصد سیب زمینی به شکل ضایعات است، علت آن را عدم آماده سازی مناسب زمین، انجام ندادن خاک ورزی مناسب و به روز نبودن ادوات برداشت محصول دانست.

وی درباره اقدامات تعاون روستایی برای تامین اقلام لازم برای نذری هیات های مذهبی با نرخ تنظیم بازار نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون در زمینه توزیع نذورات ۱۳۵ تن گوشت قرمز منجمد، ۸۶ تن مرغ ، ۲۶۰ تن انواع برنج ، ۵۰ تن شکر و ۵۷ تن آرد به میزان تقریبی ۱۰۰ میلیارد ریال توسط تعاون روستایی شهرستان توزیع شده است.

اکبری با بیان اینکه از ۱۸۰ شرکت فعال در زیرمجموعه تعاون روستایی، ۸۵ شرکت مجمع آنها برگزار شد و ۸۸ شرکت نیز حسابرسی شدند، یادآور شد: این تشکل ها مجری سیاست های فنی جهاد کشاورزی در زمینه هایی مانند کشت گیاهان دارویی، مبارزه با سن، عملیات خاک ورزی، کشت قراردادی در حوزه تعاونی ها هستند.

وی همچنین گفت: از ۱۰ روز گذشته کشت قراردادی در ۵۱۹ هزار هکتار از اراضی استان همدان در حال اجراست که ۱۳۰ هزار هکتار آن توسط شبکه تعاون روستایی در حال انجام است که ۲۰ هزار هکتار آن قرارداد بسته شده است که بیشترین کشت قراردادی در زمینه گندم و جو آبی و دیم و کلزا است.

مدیر تعاون روستایی استان همدان در باره مزایای کشت قرار دادی برای کشاورزان گفت: ۲۰ درصد بیمه آنها بصورت رایگان و بقیه در پایان برداشت محصول دریافت می شود و کود شیمیایی به کسانی که کشت قراردادی بسته اند، بصورت یارانه ای داده می شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد بذر غلات توسط تعاون روستایی تامین می شود،خاطرنشان کرد: در استان ۳۰ نماینده توزیع کود و ۱۶ نماینده توزیع سموم شیمیایی کشاورزی داریم.

اکبری ادامه داد: امسال ۲ هزار و ۷۰۰ تن بذر گواهی شده گندم و ۳۵ هزار اصل نهال گردوی پیوندی در تعاون روستان استان همدان تولید شده است.

وی یادآور شد: مدیریت تعاون روستایی استان همدان در فرایند ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۱ دستگاه های اجرایی استان همدان در گروه تولیدی و خدماتی موفق شد رتبه برتر را به خود اختصاص دهد.

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی
Error
Whoops, looks like something went wrong.