سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/7/9 16:05:09
معرفی کتاب؛

«روایت انحراف»

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در سخنانی تأمّل‌برانگیز می‌فرمایند: امروز در همه‌ی دنیا این‌جور است که وضع نظام مادی و فشار مادی و مادیت، جوان‌ها را بی‌حوصله می‌کند؛ جوان‌ها را افسرده می‌کند. در یک چنین وضعی، دستگیر جوان‌ها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه می‌بینید عرفان‌های کاذب رشد پیدا می‌کند و یک عده‌ای طرفشان می‌روند، همین است؛ نیاز است.

شناسه خبر: 15540

 

🔰عنوان«روایت انحراف»

✍️پدیدآور:‌ سعید صدری

🗞ناشر:‌ کتاب جمکران

📌تعداد صفحات: ۳۶۰

 

🔷 رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در سخنانی تأمّل‌برانگیز می‌فرمایند: امروز در همه‌ی دنیا این‌جور است که وضع نظام مادی و فشار مادی و مادیت، جوان‌ها را بی‌حوصله می‌کند؛ جوان‌ها را افسرده می‌کند. در یک چنین وضعی، دستگیر جوان‌ها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه می‌بینید عرفان‌های کاذب رشد پیدا می‌کند و یک عده‌ای طرفشان می‌روند، همین است؛ نیاز است.

 

در بیانات دیگر نیز می‌فرمایند: علت ترویج و اشاعه‌ی بی‌بندوباری و اباحی‌گری، ترویج عرفان‌های کاذب، جنس بدلی عرفان حقیقی، ترویج بهائیت، ترویج شبکه‌ی کلیساهای خانگی و... که امروز با مطالعه و تدبیر و پیش‌بینی دشمنان اسلام دارد انجام می شود، این است که دین را در جامعه ضعیف کند.

 

✅ذکر این مقدّمه مؤیدی بود بر تبیین اهمیت این کتاب؛ روایت انحراف بررسی و نقد برخی از پرطرف‌دارترین عرفان‌های نوظهور در ایران است به قلم سعید صدری. صدری علاوه بر نقد مبانی از حیث عقلی و علمی، به تحلیل دلایل عمیق‌تر تبعات به قول رهبر معظّم انقلاب فلج‌کننده‌ی این جریان‌ها برای پیروانش می‌پردازد.

 

ویژگی‌های عرفان اسلامی (عرفان ناب و حقیقی)؛ اهداف عرفان‌های نوظهور؛ ویژگی‌ها و بسترهای اصلی مبلّغ عرفان‌های نوظهور؛ معرفی و نقد برخی عرفان‌های نوظهور نظیر: عرفان حلقه؛ اُشو؛ دالایی‌لاما؛ مدیتیشن؛ یوگا؛ کابالا؛ شیطان‌پرستی؛ پائولوکوئیلو؛ اکنکار؛ فرضیه جذب و...؛ بحث نسبتاً مهمی در کتاب هم به موضوع بررسی جایگاه منجی در عرفان‌های نوظهور اختصاص‌یافته.

 

قدرت علمی و عقلانی و منطقی نقدها به مبانی تعالیم این عرفان‌ها و مدعیاتشان و در عین‌حال پرهیز از پرگویی و ساده و روانی متن از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر ارزشمند است.

 

✅در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

 

مروّجان فرضیه جذب اعتقاد به خداوند را لازم نمی‌دانند و با صراحت می‌گویند: «به‌هیچ‌وجه لازم نیست به خدا اعتقاد داشته باشید؛ شما آزاد هستید.» آن‌ها اعتقاد به خالقیت ذهن را جایگزین اعتقاد به خداوند کرده‌اند و در دیدگاه کفرآمیز، گاهی خداوند را خدای قانون‌گذار دست‌بسته می‌دانند؛ (مانند وین دایر که در کتاب از راز قانون جذب بیشتر بدانیم می‌گوید: او قانونی را به نام جذب در دنیا قرار داده و به واسطه این قانون، همه قدرت نامحدود را به انسان واگذار کرده است.)

 

 و گاه خدای فرمان‌بردار و خدمتگزار که اراده‌ای غیر از اراده انسان ندارد (مانند اظهارات والش در کتاب ابداع زندگی که می‌گوید: خدا نیرویی مستقل از ما نیست، بلکه تقدیر الهی همان تدبیرها و آرزو پردازی‌های ما است. ما نمی‌توانیم باور کنیم و قبول کنیم که از وجود خود ما است. برای همین آن را به خدایان فرافکنی می‌کنیم.)

 

و بیان می‌دارند که خداوند هم (با فرض وجود) از بشر فقط شادی و احساس شادکامی و لذت می‌خواهد. (مانند راندا برن در کتاب راز که می‌گوید: مدت‌زمانی طول کشید تا من به اصل مطلب پی بردم؛ چون با این ذهنیت بزرگ شده بودم که بایستی کارهایی را انجام می‌دادم و اگر این کارها را نکنم، خدا از من خشنود نمی‌شود. وقتی واقعاً درک کردم که هدف عمده من احساس شادکامی و تجربه آن است، فقط کارهایی را شروع کردم که برایم توأم با شادی بود. من شعاری دارم: اگر لذتی برایت نداشت، انجامش نده!) (ص ۲۸۷)

 

🔰علاقمندان می توانند برای دریافت کتاب به کتابخانه های عمومی مراجعه نمایند.

 

📢روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر