به گزارش نشاط شهر، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بهار در جمع مدیران مدارس گفت: آسیبهای اجتماعی مانند آسیبهای طبیعیاند و میتواند بنیان خانواده و اجتماع را به هم بریزد و در صورت شناخت به موقع و پیشگیری از آن، خسارتها کاهش خواهد یافت و در صورت غفلت خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
حسین فیض اللهی افزود: اقدامات در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست و همه دستگاههای فرهنگی باید پای کار باشند ولی به دلیل گستره زیاد فعالیت آموزش و پرورش و ارتباط با دانش آموزان و خانوادههای آنها، آموزش و پرورش باید توجه بیشتری به این مقوله داشته باشد.
وی اظهار داشت: این طرح با تکیه بر اسناد فرادستی که شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال و کودکان و آیین نامه اجرایی برنامه نماد اجرا میشود.
وی گفت: پرسشهای بنیادین این طرح در خصوص آسیبهای اجتماعی، دانش آموزان در معرض خطر، دانش آموزان پرخطر و دانش آموزان دارای فوریتهای روانی اجتماعی تبیین شود و بدانیم تیم مداخله در فوریت های روانی و اجتماعی متشکل از چه افرادی است؟
وی ادامه داد: تیم مداخله در فوریتهای روانی و اجتماعی شامل گروهی از مشاوران، اعضای تخصصی مراکز مشاوره، کارشناسان حوزه مشاوره و مراقبت که با هدف مداخله و مدیریت فوریتهای روانی اجتماعی دانشآموزان و کارکنان آموزش دیدهاند؛ هستند.
فیض الهی افزود: رابط مشاوره، همیار مشاوره و کانون یاریگران زندگی میتوانند با تحلیل وضعیت خطرپذیری مدرسه ابتکاراتی برای محافظت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر طراحی کرده و با حمایت مدرسه و محله به اجرا بگذارد.
وی با تاکید بر اجرای غربالگری دانش آموزان در مدارس گفت: با تکمیل زنجیره شناسایی، غربالگری و ارجاع میتوان در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی و ایجاد جامعه ایمن به موفقیت رسید.
وی ارائه خدمات توسط خط ملی نماد ۱۵۷۰ را ارزنده دانست و گفت: محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر مخاطرات سلامت روان و آسیبهای اجتماعی، علاوه بر ارائه آموزشهای خودمراقبتی، به آمادگی برای واکنش سریع و مداخله به موقع و مؤثر نیز نیازمند است.
وی افزود: خط ملی نماد به صورت شبانه روزی برای دانشآموزان و خانوادهها و ارائه خدمات مورد نیاز راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی در دسترس است.
وی بیان کرد: دسترسی سریع و رایگان به متخصصان موضوعی در زمینههای راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، همچنین اتخاذ رویکردی همدلانه و نوآورانه در ارائه خدمات میتواند تأثیر قابل توجهی در کاهش نرخ خطرپذیری کودکان و نوجوانان ایفا کند.
وی هدف غایی نماد را افزایش عوامل موفقیت آمیز از طریق اقدامات آموزشی و ترویجی، افزایش مهارتهای دانشآموزان برای مواجهه موثر با آسیبها و فوریتهای روانی و اجتماعی و کاهش عوامل مخاطره آمیز از طریق غربالگری، شناسایی، تشخیص درمان و حمایتهای اجتماعی از دانشآموزان در معرض خطر و آسیب دیده برشمرد.
وی به اهمیت شناسایی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: شناخت به هنگام دانش آموزان آسیب دیده و آسیب پذیر و پرخطر، مهمترین اقدامی است که برای شروع چرخه مراقبت در برنامه نماد مورد نظر است.
وی تصریح کرد: مدیران می توانند با امید آفرینی در دانشآموزان آنها را برای مواجهه با مشکلات آماده سازند.
انتهای پیام/ص
*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست
* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.
* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.