سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/2/10 21:14:39
قدمی در راه های فراموش شده چرمسازی بهار

تحقق عنوان سال ۱۴۰۰ در گرو حمایت از صنعت کفاشی و چرمدوزی پس از یک دوره رکود

کفاشی و چرم دوزی در سالهای نه چندان دور یکی از مشاغل پر رونق وکاربردی بهار بود که افراد زیادی از طریق این حرفه ارتزاق می کردند و بعضا از نسلی به نسل دیگر نیز منتقل می شد. اما در سال‌های اخیر با ورود صنعت به این حوزه تحولی ایجاد شد و تنوع در طرحها، مدلها و کیفیت مواد اولیه زیاد شد. و با بالا رفتن سن برخی استادکاران این حرفه را رها کردند برخی از دنیا رفتند و کسی از خانواده ایشان شغل پدری را ادامه نداد و در حال حاضر کفاشان انگشت‌شماری هستند که هنوز هم به این شغل مشغول علاقه دارند و با تولید کفش های زیبا و با کیفیت کسب روزی می‌کنند.

شناسه خبر: 10949

 به گزارش نشاط بهار؛ پیشینه شغل شریف کفاشی در بهار را می‌توانیم به صدها سال قبل اشاره کنیم؛ اما چه می‌شود که این شغل در این وانفسای بیکاری و محدودیتهای اشتغال به فراموشی سپرده می‌شود.


در این باره با دو تن از کفاشان و چرمدوزان بهار همکلام شدیم و پای صحبت هایشان نشستیم؛
مجتبی رضایی کفاش و چرمدوز شریف بهاری در ابتدا به تاریخچه شغل خود و پدرش اشاره کرد و گفت: این شغل را از پدرم آموخته‌ام؛ پدرم حاج حسن رضایی با ۸۸ سال سابقه ی مغازه داری این حرفه را به من آموخت و از ۱۸ سالگی با شاگردی نزد پدرم توانستم این مهارت را یاد بگیرم و سالهاست که از این شغل امرار معاش می‌کنم.

در ادامه نحوه کار این کفاش زحمتکش را جویا شدیم؛ وی اظهار داشت: با تعمیرات کفش ، تولید کمربندهای چرمی و خرید و فروش کفشهای چرم کسب معاش می‌کنم؛ اما از نظر اقتصادی و مقایسه سال‌های پیش با سالهای اخیر می توان گفت که خرید کفش و مصنوعات چرم در بهار به شدت کاهش یافته و تعمیرات کفش به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به قیمت بالای کالاهای چرمی اظهارداشت: با توجه به اینکه قیمت اجناس چرم افزایش یافته، تقاضا و توان مردم بهار هم نسبت به خرید محصولات چرمی کاهش یافته،اما قبلاً به دلیل ارزان بودن چرم فروش ما هم بهتر بود؛ به عنوان مثال کفش چرمی که قبلاً ۸۰ هزار تومان بود اکنون ۱۸۰ هزار تومان شده است.

این کفاش بهاری آینده این شغل را سخت و دشوار دانست و گفت : به دلیل افزایش قیمت،ما کفاشان هم باید سرمایه بیشتری برای افزایش تولید محصول و خرید کالای چرمی برای فروش داشته باشیم و از طرفی متاسفانه با شرایط موجود در بازار، مردم توان خریدشان به حداقل رسیده ؛ به عبارتی دیگر به هر اندازه اجناس ارزان قیمت تر باشند هم به نفع خریدار و هم به سود فروشنده است چرا که تقاضا بیشتر است.

استاد مجتبی رضایی از مسوولان درخواست حمایت و اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای تامین سرمایه در گردش برای فعالان این حرفه نمودند و از همشهریان دعوت کردند تا از کفشهای تولید شده توسط کفاشان بهار بازدید نموده و حدالامکان با خرید یک جفت کفش در سال برای حفظ این حرفه در بهار کمک کنند.

در ادامه با استاد محمد عباسی کفشدوز چرم همسخن شدیم؛
وی متولد ۱۳۱۵ است که سابقه ی شاگردی خود را از سال ۱۳۲۲ یعنی درسن ۷ سالگی بیان کرد و تاریخچه مغازه داری خود در دوخت و دوز کفش مردانه را بیش از ۵۰ سال عنوان کرد و اظهار داشت: با تولید کفشهای چرم در این چند سال به تجربیات بدست آمده از کودکی ام ادامه دادم؛
استاد عباسی ادامه داد ؛سال‌های پیش فروش کفش چرم بهتر بود، اما فی الحال تقاضای کفش‌چرم کاهش یافته و به دلیل اوضاع اقتصادی بازار کفاشی راکد است .

این کفاش زحمتکش نحوه بازاریابی و فروش کفشهای چرم خود را اینگونه بیان کرد: مشتری هایی که از سابقه کار من مطلع هستند و قبلاً از کفشهای من خریداری و استفاده می کنند با اظهار رضایت باز هم برای خرید کفش به سراغ من می ایند اما مشتریان جدید خیلی کم هستند.

وی میزان فروش کفش چرم در گذشته را بهتر از اکنون دانست و عنوان کرد: در حال حاضر به علت تنوع مواد اولیه از جمله مواد کیفیت پایین همچون پلاستیک و بهای تمام شده پایین تر نسبت به کفش چرم باعث می‌شود که مشتری به سمت جنس ارزان قیمت‌تر ترغیب شود و فروش در تولیدات ما کاهش یابد.
در ادامه به سراغ مجید قاسمی جمشید مربی کارفرینی اداره کل آموزش فنی حرفه ای استان رفتیم تا صحبت های وی را دراین زمینه بشنویم.

عضو سابق شورای شهر بهار در گفتگو با خبرنگار ما ، با اشاره به سابقه چرم دوزی در شهر بهار گفت: صنعت کفش دوزی و چرمدوزی از مشاغل قدیمی همدان و بهار بوده است که پس از یک دوره رکود و کم توجهی چندین ساله و با ورود برخی از دستگاههای دولتی از جمله اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و حمایت از آن دوباره در حال جوانه زدن و رشد قرار گرفته است.

این فعال اجتماعی درصورت پشتیبانی و مانع زدایی از تولید در شهرستان بهار، کفش دوزی را یکی از ظرفیتهای مناسب برای کارفرینی و اشتغال خانگی برشمرد و اظهار داشت:در حال حاضر عده زیادی از استادکاران بازار کفش همدان از ساکنان چندین روستای بهار هستند که در صورت حمایت و تسهیل در اعطای مجوزهای لازم ، ارائه تسهیلات ارزان قیمت می توانند با صرف هزینه کمتر و جذب افراد جویای کار علاوه بر پوشش بازار کفش همدان به دیگر استانها و حتی برخی بازارهای خارجی نیز کفش ارائه نمایند.

در پایان عضو مشاوران جوان فرماندار اسبق بهار در پایان ، توجه به ظرفیتهای منطقه ای و ایجاد و تقویت ارزش افزوده در منابع انسانی را در کنار توجه و حمایت از کشاورزی و گردشگری بر اساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری را، راه حل کم کردن مشکلات اقتصادی و معیشت مردم دانست و اظهار امیدواری کرد که در انتخابات پیش رو دولتی جوان و مومن و انقلابی از بطن جامعه و مردم بر سر کار بیاید و بتواند گره از مشکلات اقتصادی کشور باز نماید.

به گزارش خبرنگار نشاط بهار ؛ با توجه به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال << تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها>> میتوان با حمایت و پشتیبانی از تولیدات چرمدوران و کفشدوزان بهار ، رونقی دوباره به این کسب و کار بخشید و این صنعت را که جزء مشاغل قدیمی است حفظ و احیا نمود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
شهرزادعباسی
انتهای پیام /
 
 

برچسب ها: چرم_دوزی#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی