سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تداوم تعطیلی مدارس به طور قطع بر سلامت روانی دانش‌آموزان تاثیر منفی می گذارد چراکه فراهم نبودن زمینه همنشینی با همسالان همواره در بلند مدت عوارض ناخوشایندی را به دنبال دارد

شناسه خبر: 11622

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایرنا ، دکتر «مهتا سنگستانی» روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ضمن بیان اهمیت حضور کودکان و نوجوانان در مدرسه، افزود: مدرسه مکانی است که علاوه بر حضور و فعالیت دانش آموزان برای آموزش و پرورش، بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امکان رفع آنها در خانواده میسر نیست را به کمک معلمان، مربیان و گروه همسالان به خوبی حل و فصل می‌کند.

وی اظهار داشت: هیچ جایگزینی برای برنامه های پژوهشی و فرهنگی مدارس وجود ندارد به نحوی که آماده کردن دانش‌آموزان برای حضور در اجتماع یکی از مهم‌ترین کارکردهای مدرسه و آموزش و پرورش است و برهمین اساس حضور در مدرسه به یادگیری بسیاری از مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکان کمک می‌کند و البته که عکس این قضیه نیز صادق است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: توجه به ابعاد عاطفی روابط اجتماعی و زندگی همواره در جمع همسالان بیشتر است و برهمین اساس حضور دانش‌آموز در مدرسه و در جمع دوستان و همکلاسی ها موجب تجربه هیجان های مثبت برای فرد می شود.

به گفته سنگستانی، ایجاد وابستگی‌ میان دانش‌آموزان و معلمان همواره منجر به حمایت روانی می شود و همین موضوع نقش بسزایی در تامین و حفظ سلامت روانی کودکان و نوجوانان دارد و به بیان دیگر حضور دانش آموزان هم سن و سال در مدرسه به آموزش بهتر و تخلیه هیجان با انجام بازی‌های گروهی کمک می کند.

وی با بیان اینکه حضور در مدارس به دلیل رقابت‌های مثبت درسی و کمک همکلاسی‌ها به هم برای آموزش و یادگیری بسیار مفید است، اظهار داشت: علاوه براین، اجرای اصل تشویق و همچنین ترغیب‌ در مدرسه یکی از عوامل موثر و مهم برای تقویت اعتماد به نفس دانش‌آموزان محسوب می شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همه گیری کرونا و تعطیلی مدارس موضوعی بحرانی است که می تواند به آسیب‌های جدی روانی، اجتماعی و آموزشی منجر شود، این شرایط موجب تغییر سبک زندگی شده و کودکان به این تغییرات به شدت حساس هستند به طوری که عدم حضور در مدارس و محرومیت از همنشینی با همسالان، در بلند مدت عوارض ناخوشایندی را برای آنها در پی خواهد داشت.

سنگستانی یکی از مهمترین آسیب‌های تداوم تعطیلی مدارس را نقص در آموزش عنوان کرد و افزود: گرچه آموزش آنلاین به عنوان جایگزینی برای آموزش حضوری در مدرسه در نظر گرفته شده، اما این روش حتی در بهترین شرایط نیز از کیفیت کافی برخوردار نیست، ضمن اینکه به دلیل سهولت دسترسی به فضای مجازی، خطرات جدی تری هم برای فرد به دنبال دارد، خطرات و آسیب هایی که به راحتی هم قابل کنترل و مداخله نیستند.

وی افزود: در حوزه آموزش تعطیلی مدارس منجر به جایگزینی پدر و مادر به جای آموزگاران و پذیرش نقش معلم توسط والدین می شود، نقشی که شاید بیشتر والدین برای ایفای آن مهارت کافی را ندارند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ناتوانی والدین در آموزش و ارزیابی دانش‌آموزان ممکن است موجب پسرفت تحصیلی شود، گفت: ایجاد محدودیت در روابط اجتماعی، دوری از همسالان، خانه نشینی مداوم و نداشتن فعالیت و تحرک بر سلامت روانی کودکان و نوجوانان نیز تاثیر نامطلوبی می گذارد.

سنگستانی گفت: اضطراب و استرس ناشی از تهیه ملزومات برای شرکت در کلاس شامل اینترنت، گوشی همراه و تبلت از دیگر مشکلات آموزش های مجازی و کلاس آنلاین است چراکه برخی والدین امکان تامین این لوازم برای فرزندان خود را ندارند که همین امر می تواند موجب نگرانی و افزایش استرس و مشکلات آموزشی برای دانش آموز شود.

وی افزود: بی‌تحرکی ناشی از خانه نشینی نیز از دیگر مشکلاتی است که این روزها گریبانگیر والدین در برخورد با فرزندانشان شده چراکه فرد به دلیل تنهایی و عدم حضور در جمع مدرسه نمی تواند هیجان های خود را در مسیر مثبت تخلیه کند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین حضور مداوم در خانه باعث کاهش تاب آوری و به دنبال آن افزایش خشونت خانگی می شود و از سوی دیگر وابستگی دانش آموزان به تلفن همراه، تبلت و حضور بدون کنترل آنها در فضای مجازی ممکن است در آینده ما را با کودکانی مواجه کند که به بازی های کامپیوتری و شبکه‌های مجازی اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اند. 

در همین ارتباط، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به تدارک چند برنامه برای بازگشایی مدارس، گفت: در آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید به شیوه حضوری و مجازی هستیم.

«محمد پورداود» به خبرنگار ایرنا افزود: رویکردهای متفاوتی برای آغاز سال تحصیلی جدید خواهیم داشت اما به طور حتم مدارس در اول مهر به صورت مجازی بازگشایی می‌شود. 

به گفته وی، در آبان ماه بازگشایی مدارس را با چند برنامه دنبال می‌کنیم که حول محور ترکیبی اقتضایی می‌چرخد به گونه ای که در مناطقی با وضعیت قرمز کرونایی مدارس به صورت مجازی و در نواحی با رنگ زرد و سفید مدارس به شکل حضوری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. 

پورداود گفت: در حال تدارک بازگشایی مدارس هستیم اما در نهایت تصمیم ستاد ملی کرونا و وزارت آموزش و پرورش را برای یک سال تحصیلی پربار و توام با تندرستی و شادابی دانش آموزان اجرا می‌کنیم. 

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون