به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام، این هنرمند نامور از دوران کودکی علاقه ویژهای به نقاشی داشت و از هر فرصتی که به دست میآورد برای هنر نقاشی به کار میبرد تا اینکه در دوران نوجوانی بهصورت حرفهایتر و با استعدادی که پرورانده بود سعی کرد آناتومی انسان را از روی کتابهای پزشکی بررسی و تمرین کرده و علاوه بر تحقیق و مطالعه در این زمینه به آناتومی حیوانات هم علاقهمند شد و با وجود دسترسی سخت به منابع آموزشی در زمینه طراحی و نقاشی، اما دست از تلاش و کوشش سخت برنداشت.
این مطالعات و تمرینهای زیاد و سختکوشی به شدت به روند رشد فنی و عملی کار و حرفهاش کمک شایانی کرد. علاوه بر اینکه همزمان با این مطالعات علمی، از مطالعه و تحقیق درباره هنر و تاریخ هنر و همینطور فلسفه هنر با وجود اینکه نوجوانی بیش نبود و درک مطالبی با این حجم و وسعت برایش بسیار پیچیده و سخت بود، غافل نشد و خود را ملزم به یادگیری و تقویت ابعاد میدانست و همین امر موجب شد تا در زمان کوتاهی بتواند گامهای بسیار بلندی را بردارد.
به گونهای که قبل از اتمام دوران تحصیل دبیرستان، فرصت تدریس در دانشگاه به شکل فوق برنامه را به دست بیاورد و ارتباط با محیط آکادمیک قبل از اتمام دوران تحصیل مدرسه یک عامل تحولساز بزرگ دیگر در کار هنریاش به شمار رود.
ادامه گفتوگوی ما با هنرمند موفق بینالمللی یوسف عبدینژاد که خالق آثار هنری و گرانبهای زیادی است را در ذیل میخوانید.
شما قبل از اتمام دبیرستان، با سختکوشی فراوان توانسته بودید به شکل فوق برنامه در دانشگاه تدریس کنید، درواقع به نسبت سن کمتان حدود 10 سالی از دیگران جلوتر بودید و بفرمایید با تدریس در دانشگاه به چه مراحلی دست یافتید؟
تدریس در دانشگاه من را مجبور کرد که سبکها و شیوههای مختلف هنر و تکنیکهای مختلف اجرای آثار نقاشی را در شیوههای گوناگون و مکاتب گوناگون به شکل عملی مطالعه کنم و در اجرا مهارت بیشتری پیدا کنم، بنابراین این دوران برای من بسیار پربار و طلایی بود.
در زمان آغاز به کار حرفهای نقاشی از کدام یک از هنرمندان بزرگ بیشتر تأثیر گرفتید و آیا درواقع دنبالهرو مکتب خاص هنری بودید؟
با توجه به دغدغههایی که در آن زمان داشتم و محتواهایی که ذهن من را درگیر خود میکردند؛ بهترین قالب برای بیان آنها را قالب نگارگری مدرن در مکتب استاد فرشچیان یافتم و با مشق نظری و تمرینات بسیار فشرده که وقتی به آن روزها برمیگردم، تعجب میکنم که چگونه میتوانستم ساعات بسیار طولانی از شبانهروز را به تمرین و مطالعه توأمان بپردازم، توانستم در این کار هم مهارت خوبی به دست آورم.
چه آثار هنری تاکنون خلق کردهاید؟
حاصل این روزها و شبهای طولانی تمرین و پیگیری و خستگیناپذیری آثاری همچون ضربت خوردن امام علی(ع)، تابلوی آتش که موضوع آن نماز شب است و همینطور تابلوهای آب که مربوط به لحظات آخر زندگی حضرت ابوالفضل العباس(ع) است و همینطور تابلوی نوروز که همگی این آثار در دانشنامههای معتبر جهان به عنوان مراجع تصویری و رفرنس این رویدادها و اشارات به مقاطع مهم تاریخی در مقالات گوناگون در ۳۷ زبان مختلف هستند و مورد استفاده و ارجاع دهها مقاله قرار گرفته و میگیرند.
با این تفاسیر آثار شما در سطح بینالمللی مطرح و مورد استفاده و رجوع است و وقتی با این موضوعات برخورد میکنید دیدگاه و احساس شما به این اتفاق مهم چیست؟
خوشبختانه همین موضوع موجب شده است که مردم و پژوهشگران در فرهنگها و زبانهای متنوع در اکثر کشورهای جهان با این آثار برخورد کرده باشند و گاهی میبینم که برخی از این آثار در فضای مجازی در فرهنگ و زبانی که آن را نمیشناسم مورد استفاده قرار گرفته است و این برای من افتخار بزرگی است که برخی از این مفاهیم ارزشی توسط آثار من به مردم جهان معرفی و بازشناسی میشوند.
جایگاه هنر نقاشی و بهصورت خاص آثار هنری شما در استان، کشور و فراتر از مرزها چگونه است؟
نکته بسیار جالب در زندگی هنری من این است که پیش و بیش از اینکه در داخل کشور آثار من شناخته شوند در بیرون از ایران موردتوجه قرار گرفتند و پس از آن بود که در کشور خودمان هم آثارم شناخته و هم مطرح شدند. از مهمترین اتفاقات زندگی من استفاده از آثارم در مناسبتهای معنوی و مذهبی در کشورهای مختلف است و از بالاترین افتخاراتم این است که آثارم در سایتهای رسمی حرمهای مقدس شیعه مورد استفاده و تحلیل قرار گرفتهاند. به عنوان مثال تابلوی ضربت خوردن امامعلی(ع) در برخی از دانشنامهها به عنوان سمبل و نماد شیعه و نمایه درگاه تشیع، مورد استفاده قرار گرفته و بارها کاندیدای تصویر برگزیده «ویکی پدیا» شده است. حتی برخی از نویسندگان هم از فرهنگها و زبانهای دیگر تحلیلهایی بر برخی از آثارم نوشتهاند که برخی از آنها برای من بسیار جذاب و جالب است از این نظر که افرادی با فرهنگ و اعتقادات مختلف توانستهاند آن مفهوم نگاهی را که من در آثارم پیاده کردهام را درک و با آن ارتباط برقرار کرده و به آن واکنش نشان دهند.
از چه سالی به سمپوزیومها و «آرتفیرهای» بینالمللی دعوت شدید؟
دعوت از من برای شرکت در رویدادهای هنری خارج از کشور و به خصوص اروپا از سال ۲۰۰۹ با دعوت به ایتالیا آغاز شد که در برخی از آنها شرکت کردم و در برخی از آنها نیز موفق به حضور نشدم که اخیراً نیز به آرتفیر و سمپوزیوم بینالمللی نقاشی آمریکا _ نیویورک دعوت شدم.
با بررسی آثار مختلف شما مشاهده میشود شما کمکم از نگارگری به سبک استادفرشچیان فاصله گرفتهاید و هر مجموعهای دارای ویژگیهای خاص خودش است در این خصوص مقداری توضیح دهید؟
در کنار تعهد به اجرای آثار نگارگری که بهترین قالب برای به منصه ظهور رساندن علاقه و اشتیاق من به برخی از مفاهیم معنوی است، سعی کردم در طول سالهای متمادی با استفاده از تجربیاتی که سالها با آشنایی و اجرای شیوههای متنوع نقاشی به دست آورده بودم به ویژگیهای سبکی شخصی برسم که در این زمینه هم موفقیتهایی را به دست آوردم و بیشتر دعوتهایی که ازطرف کشورهای اروپایی از من شده است به واسطه این آثارم است که دارای ویژگیهای سبکی شخصی من هستند.
چه برنامهای برای آینده کارهای هنریتان مدنظرتان است؟
قصد دارم در کنار تلاش برای رشد و تحول شیوه سبکی خودم، آثار نگارگری جدیدی با مضامین عرفانی و مذهبی خلق کنم، زیرا از اجرای این آثار لذت بیشتری میبرم و احساس میکنم که اساساً برای خلق چنین آثاری به دنیا آمدهام.
انتهای پیام/ص
*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست
* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.
* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.