سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/11/12 10:32:44
تمسخر زبان و لهجه ترکی را متوقف کنیم‼️

من اهلِ بهار

به استهزاء گرفتن زبان و لهجه ترکی دیر زمانیست که شکل معمول به خود گرفته و با عذر بدتر از گناهی چون : ای بابا سخت نگیرید هدف طنز است و خنداندن، به آن سرپوش گذاشته میشود، توجیه شما قبول، مساله این است بخندان چرا مسخره میکنی⁉️

شناسه خبر: 12249

برای آن اقلیتی که به خلق الله نگاه الاکلنگی داشته و  بدبختانه جان آدمیت را رها کرده اند و تمام و کمال خودآگاه به سراغِ تحقیر و تمسخر رفته  و عَلم سفاهت برافراشته اند میگویم : ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی ... 

 

سلسله ادبیات کلیشه ای و تکراری و شعار گونه را با این‌جمله که سلامتی روانی در هر جامعه دو برابر سلامت جسمی مهمتر است و هر خنده ای بر لب شایسته و بایسته آدمیت نیست تمام میکنیم .

 

نشاط شهر صدای مردمیست که این مسائل را میبینند و نمیتوانند خاموش بمانند جان سخن اینجاست، مدتیست در رسانه ملی در برخی اوقات میلی رفتار میشود و در شبکه استانی نیز  با پخش برنامه ای‌ که شاید در بطن ماجرا هدف خنداندن است  ،شخصی نقش ترک زبانی را بازی میکند که درست  نمیتواند به زبان فارسی صحبت کند .

 

هیچ رگ گردنی بر افروخته نشد ،همه سکوت همه نگاه!

راه دور نمیرویم نمونه علنی آن در جشن ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر در مراسمی که نود درصد مدعوین آن مادران بودند و تمامی مسئولین شهر حضور داشتند مجری مقیم همدان به خود اجازه میدهد مابین طنازی های خود  لهجه ترکی بهار را به سُخره بگیرد و در این بین همگان فقط تماشا کنند و لبخندها بر چهره ها یخ ببندد!‌ اصلا مدعیان ریش و قیچی در دست و مروجان فرهنگ کجا بودند؟

 

سوال اینجاست ؛ آیا شهر بهار با جمعیت چند هزار نفری هیچ مجری توانمند و زُبده ای ندارد⁉️

 

تعمیم دادن قاعده غلط به گذشته و برچسب شوخی زدن به هر جمله ای بدون توجه به بار معنایی آن در تریبون های عمومی و رسانه ملی در عصری که به عصر انفجار  شناخته میشود  با توجه به اینکه آگاهی اقشار مختلف جامعه به نسبت سالیان گذشته رشد تصاعدی داشته متخصصین اهل تحلیل را به تفکر و افکار عمومی را به خطا میندازد که اصلا دلیل این لجاجت های کور و مضحک در چیست؟

 

بعد از بازی شطرنج شاه و سرباز در یک جعبه قرار میگیرند

 

اگر احترام یکی از ارکان لاینفک زندگی اجتماعی است چرا عده ای بایستی به واسطه داشتن لهجه و بلد بودن زبان دیگر مورد تمسخر قرار بگیرند؟

 پاسخ سوالات ما هرچیزی که باشد باید بگوییم آن نفرتی که عده قلیلی خواهان پراکندن آن در جامعه هستند آن هم  فضایی که اکثریت مردم در شرایط بد اقتصادی بوده، درد روی درد مردم گذاشتن و نان به قیمت‌ پاشیدن بذر تفرقه و کینه است. صد البته نیز، از دایره انصاف به دور و دمیدن بر آتش بی اعتمادی و دلسردی است.

 

رسالت خبری ما در قبال این رویه خطا  هشدار و اطلاع رسانیست زمانی که ناراحتی مردم به وضوح دیده نمیشود .

 

سخنی با بچه های بالا: لازم است متولیان فرهنگ از خواب خرگوشی بیدار شده و متوجه عمق زخمی که عده ای آگاهانه یا نا آگاهانه به جامعه میزنند باشند و آب را از سربند ببندند مسئولین محترم‌ امر نیز در  این قبیل مسائل در کرسی مسئولیت کارآمد تر باشند نه صرفا در شعار ! 

 

و یک پیشنهاد از جانب مخاطبین نشاط شهر به صداوسیمای استان در رابطه با شناساندن درست فرهنگ و زبان و سهم داشتن تمام قومیت ها آن هم در شرایط و شیوه درست و معمول خود که  این مهم با زمانبندی و برنامه ریزی مدون محقق میشود.

 

 

چند سخنی با هنرمندان و تریبون داران: 

مجموعه نشاط شهر به زعم خود در این زمینه اصل را بر  طنز و انگیزه و هدف را نیز لبخند  و نشاط اجتماعی میداند.  اما نمیتواند نسبت به گلایه مخاطبین خود بر منفعل بودن عده ای و همچنین آن دسته مخاطبینی که سوال میکنند آیا اعتراض ما اثر دارد بی تفاوت بوده و صدای آنان نباشد . 

 

آگاهانه تر رفتار  کنیم

مع الوصف مسیر فعلی در حوزه طنز و فکاهی و اغلب در زمینه زبان و لهجه ترکی مسیر خوبی نیست و دیگر شاید هیچ توجیهی هم خریدار ندارد،  پس از شما خواهش میکنیم کمی بیشتر مراقب حال مردم بوده و با رعایت محدودیت در شوخی حس خوب و عزت نفس را به مردم هدیه بدهیم .

 عقل سلیم نیز حکم میکند در این بَل بشو با شوخی های سنجیده و از قبل فکر شده ای موجبات رنجش همنوعان خود را فراهم نکنیم و حد و مرزها را نگذرانیم !

 

 

باز هم در آخر میپرسیم میتوانید ترک زبانان را بخندانید و نرجانید⁉️

 

سمیه غفاری

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی

در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / بار سوم، فرد به محاکم قضایی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش بینی کرده ایم