سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/9/24 16:06:02

فرش همدان، به قدمت تاریخ

رئیس اتاق بازرگانی همدان گفت: فرش همدان سابقه دیرینه‌ای‌ دارد و اگر امروزه نام و آوازه‌اش در کشور زبانزد است به دلیل مداومت و تلاش‌های پیشکسوتان این حوزه است.

شناسه خبر: 13888

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، رحیم مرتضایی در همایش ملی فرش هگمتانه همدان با بیان اینکه همدان سابقه چند صد ساله در تولید فرش کشور دارد، افزود: سالانه بیش از ۴۰ هزار متر مربع فرش در همدان تولید و بافته می‌شود.

وی اظهار داشت: در رسیدن صنعت فرش به روزهای اوج خود در گذشته، بخش خصوصی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

وی اضافه کرد: تهیه مواد اولیه و قدیمی بودن نقشه‌های فرش در همدان از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی فعالان این صنعت است که باید در جهت مرتفع شدن آن اقداماتی صورت گیرد.

سیدرضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران نیز با بیان اینکه ‌با اشتغال بیش از 2 میلیون نفر، فرش مردمی‌ترین نوع اقتصاد کشور است و یک ظرفیت ویژه برای تسلط فرهنگی ایران در جهان به شمار می‌رود، افزود: ‌در نمایشگاه فرشی که در حاشیه این همایش برگزار شده است به خوبی می‌توان شاهد پتانسیل‌های قوی اقتصادی و فرهنگی در تولید فرش استان و کشور بود که شایسته است به آن دقت نظر ویژه‌ای شود.

وی با گلایه‌مندی از اینکه استفاده نکردن از ظرفیت صادراتی فرش باعث برخی بی‌وفایی‌ها به این هنر شده است، یادآور شد: ارزآوری بالای فرش را نادیده گرفته‌ایم در حالیکه این صنعت یک صنعت ارزآور در حوزه بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه پیمان سپاری ارزی و مقررات دست و پاگیر فضای کسب و کار توسعه و صادرات فرش را با مشکلات جدی مواجه کرده است، گفت: از دولت و نمایندگان مجلس انتظار داریم با ورود به این موضوعات برای این حل مساله تلاش کنند.

علانور توکلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستبافت کشور نیز گفت: تمام دنیا مشتاقانه به دنبال فرش ایرانی هستند متاسفانه از این ظرفیت غافل هستیم در حالیکه نیاز داریم دنبال بازاریابی جهانی باشیم و به بازارهای جدید فروش را شناسایی کنیم.

وی افزود: باتوجه به قدمت فرش همدان اگرچه روزهای خوش آن افول کرده اما هنوز می‌توان با احیای این هنر صنعت باردیگر مشتریان جهانی را به بازار فرش همدان بازگرداند.

برای توسعه تولید فرش همدان نیازمند برندسازی هستیم

احمد شانیان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه برای توسعه تولید فرش همدان نیازمند برندسازی هستیم، اظهار داشت: مشارکت و تعامل بخش خصوصی، تشکل‌ها و انجمن‌ها و فعالان اقتصادی استان نقش به سزایی در توفیقات اقتصادی استان دارد که شایسته قدردانی است.مسائل و مشکلات فرش دستباف نیازمند آسیب شناسی است تا به جایگاه اصلی و برتر در مجامع بین المللی و صادرات برسد.

وی به برگزاری چندین برنامه نمایشگاهی و همایش در راستای صنعت فرش استان اشاره کرد و گفت: بافندگان و فعالان عرصه فرش مشتاقانه از این رویدادها استقبال می‌کنند.

در پایان این مراسم با اهدا لوح و تندیش ویژه همایش ملی فرش هگمتانه از فعالان این حوزه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی