سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

این نشست با حضور عادل عبدالملکی بخشدار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش صالح آباد ، معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار ، مهدی سحاب روشن شهردار صالح آباد ، امیر جوادی مسئول ستاد اقامه نماز شهر صالح‌آباد ، پوران قاسم پور رئیس اداره آموزش و پرورش بخش صالح آباد ، مریم عباسی کارشناس نقد و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهار ، محمدصفایی استاد زبان و ادبیات فارسی شهرستان بهار ، محمود محمدی نویسنده و شاعر آئینی ، مهدی طراوتی توانا نویسنده و شاعر ، جواد نوری نویسنده ، پژوهشگر و طنز پرداز ، غلامرضا پاکیزه عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان و عضو مجمع خیرین سلامت شهر صالح آباد و با حضور دیگر اساتید ، شعرا و ادبای شهر صالح آباد و شهرستان ، علاقمندان و اهالی فرهنگ و ادب در کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد شهرستان بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 14264

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار، نشست ادبی "بهارِ انتظار" و آیین افتتاح محفل ادبی" گلستان ادب " وابسته به کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد همزمان با اعیاد شعبانیه و میلاد منجی عالم بشریت امام مهدی(عج) با حضور؛ عادل عبدالملکی بخشدار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش صالح آباد ، معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار ، مهدی سحاب روشن شهردار صالح آباد ، امیر جوادی مسئول ستاد اقامه نماز شهر صالح‌آباد ، پوران قاسم پور رئیس اداره آموزش و پرورش بخش صالح آباد ، مریم عباسی کارشناس نقد و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهار ، محمدصفایی استاد زبان و ادبیات فارسی شهرستان بهار ، محمود محمدی نویسنده و شاعر آئینی ، مهدی طراوتی توانا نویسنده و شاعر ، جواد نوری نویسنده ، پژوهشگر و طنز پرداز ، غلامرضا پاکیزه عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان  و عضو مجمع خیرین سلامت شهر صالح آباد  و با حضور دیگر اساتید ، شعرا و ادبای شهر صالح آباد و شهرستان ، علاقمندان و اهالی فرهنگ و ادب در کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد شهرستان بهار برگزار شد.

 

معصومه فزونی ، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار ، راه‌ اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی را در گسترش عدالت فرهنگی موثر دانست ، افزود : کتابخانه‌ها زادگاه محافل ادبی هستند و بهترین مکان برای گردهمایی شاعران محل کتابخانه است . از این جهت اقدام نهادکتابخانه های عمومی کشور در راه اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی و با هدف هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر منطقه حرکتی خجسته و مهمی است و می توان گام های موثری در ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی و تربیت و آموزش نیروهای متعهد و متخصص ادبی در آینده به منظور ایجاد تحول فرهنگی در سطح جامعه برداشت .

 

عادل عبدالملکی بخشدار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش صالح آباد ضمن اشاره به جایگاه شعر و شعرا در تاریخ ادبیات غنی فارسی ایران ، افزود : شعرا در طول تاریخ دارای جایگاه خاصی بودند و هستند که می توانند در موضوعات و قالب های مختلف شعر بسرایند و این شعر در حافظه مردم مانند دیگر اشعار شعرا از جمله ؛ فردوسی ، سعدی و... ماندگار شود .

 

محمود محمدی نویسنده ، شاعرآئینی و دبیر محفل ادبی" گلستان ادب" کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد ضمن سرودن اشعاری به سخنرانی پرداخت و افزود : شعر و نظم دارای تفاوت بسیاری است و شعر دارای پیشینه قرآنی است و شعر متعهد دارای ویژگی هایی  از جمله ؛ ایمان و عمل صالح ، ذکر خداوند و مبارزه با ظلم و... می باشد . در طول تاریخ ایران اسلامی شاعران با نقش برجسته و رسالت  آنها مانند رودکی ، فردوسی ، سعدی و... دارای جایگاه و مقام بسیار والایی بودند و اشعار آنان  در دل  و حافظه مردم  مانده و خواهد ماند .

 

جواد نوری نویسنده ، پژوهشگر و طنز پرداز  شهرستان بهار اظهار کرد : در نخستین سالهای ورود اسلام به ایران ، ایرانیان از همان سالها روح حقیقت جویی داشتند و در زندگی آنها نیز مشهود بود و خیلی از فرقه ها نیز ادعای حقانیت داشتند ولی دستاوردهایی نداشتند ولی شیعه دارای کتاب قرآن و... بود و روح ایرانیان به حقانیت اهل بیت(ع) گرایش داشت و در هر عصری در کنار فعالیتهای ادبی خودشان حقیقت را نمایان می کردند و در دوره صفوی که از ادوار مهم تاریخ ایران محسوب می‌شود . در این دوره با رسمی شدن شیعه و رواج آن ، شعر نیز از لحاظ مضمون و درونمایه دچار تغییرات و تحولات اساسی شد و در نتیجه ادبیات ما بخشی از انعکاس دهنده حقیقت و حقانیت تشیع بوده است چرا که کشور ما ایران جزء پرچمداران شیعه در جهان بوده است .

 

محمد صفایی ، استاد زبان و ادبیات فارسی شهرستان بهار به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت : مقام شاعران بعد از انبیاء قرار دارد چون کلام ، کلام آسمانی است و در کتاب انجیل آمده است که ؛ در ابتدا کلمه بود ، کلمه نزد خدا بود و کلمه ، خدا بود . یعنی اینکه کلمه ، مقدس است و باید به موقع و به اندازه و درجای مناسب استفاده شود .

 

در ادامه مریم عباسی کارشناس نقد و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهار به حافظ خوانی و به خوانش دلنوشته ای در مدح و منقبت امام مهدی(عج) پرداختند .

 

در خلال برنامه جواد نوری نویسنده ، پژوهشگر و طنز پرداز  ، جعفر حسنی نویسنده و شاعر شهر صالح آباد ، زهرا گل محمدی نویسنده و شاعر شهر صالح آباد به سرودن اشعاری به زبان فارسی و راضیه شعبانی نویسنده و شاعر شهر صالح آباد ، به سرودن اشعاری به  زبان ترکی پرداختند .

 

در پایان این برنامه آرم  محفل ادبی" گلستان ادب " رونمائی شد و از شعرا و ادبای حاضر تقدیر گردید  .

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی

برخی که ادعای دینداری و انقلابیگری داشتند به علما و نخبگان توهین کردند/ مارپیچ سکوت شکسته شد، تا کی باید تحت خفقان این تخریب‌ها باشیم؟/ یک روز برای زندگی‌کردن زندگی نکرده‌ام/ به برخی با ورود به عرصۀ انتخابات تهمت‌زده شد؛ من نمی‌توانم محبت و زحمات آن‌ها را جبران کنم/کار تازه شروع شده است؛ کشور به عقلانیت انقلابی نیاز دارد

باید با در نظر گرفتن دغدغه‌های ۱۴ میلیون نفری که به نامزد پیروز رأی ندادند، اجازه ندهیم که آن‌ها مأیوس شوند / این انتخابات حاوی پیام‌های مهم کاهش مشارکت بود / عدم تمایل بخش قابل توجهی از مردم برای استفاده از حق انتخاب خود باید اهل سیاست را به خود بیاورد؛ نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن بگذریم / مهم‌ترین نکته این است که این کاهش مشارکت برای ما تبدیل به یک مسئله جدی شود

چشم بستن بر روی ناعدالتی‌ها دلیلی بر عدم حضور مردم پای صندوق‌های رای است/ موضوع امروز ما شرکت در انتخابات و انتخاب درست است/مردم ما عاقل و دانا هستند و قدرت انتخاب دارند/ رشد اقتصادی کشور وابسته به حضور در مجامع بین‌المللی است/ چرا باید هر روز با افتخار درصد واریز یارانه‌ها و یا درصد افزایش افراد تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی اعلام شود مگر مردم ریزه‌خوار و یا فقیر هستند؟