سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/7/30 13:39:45

بطلان قرارداد و آثار آن

در حقوق مدنی، قراردادها به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تنظیم روابط حقوقی افراد محسوب می‌شوند. با این حال، ممکن است برخی قراردادها به دلایل مختلفی از جمله خلاف بودن با قانون یا شرع، فقدان شرایط اساسی صحت عقد و یا وجود عیوب در اراده طرفین، باطل اعلام شوند. در این مقاله، به بررسی مفهوم بطلان قرارداد، دلایل بطلان، مواد قانونی مرتبط و آثار آن خواهیم پرداخت.

شناسه خبر: 15638

 

در حقوق مدنی، قراردادها به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تنظیم روابط حقوقی افراد محسوب می‌شوند. با این حال، ممکن است برخی قراردادها به دلایل مختلفی از جمله خلاف بودن با قانون یا شرع، فقدان شرایط اساسی صحت عقد و یا وجود عیوب در اراده طرفین، باطل اعلام شوند. در این مقاله، به بررسی مفهوم بطلان قرارداد، دلایل بطلان، مواد قانونی مرتبط و آثار آن خواهیم پرداخت.

 

🔹️مفهوم بطلان قرارداد

قرارداد باطل، قراردادی است که از ابتدا فاقد هرگونه اثر حقوقی بوده و گویی هرگز منعقد نشده است. به عبارت دیگر، عقد باطل، عقدی است که به دلیل فقدان یکی از ارکان اساسی یا مخالفت با مقررات قانونی، فاقد هرگونه اعتبار قانونی است.

 

🔹️دلایل بطلان قرارداد

دلایل بطلان قرارداد را می‌توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد:

 

الف _دلایل مربوط به ارکان عقد:

۱_فقدان اراده: زمانی که یکی از طرفین قرارداد فاقد اراده صحیح باشد (مانند افراد مجنون، صغیر غیر ممیز) یا اراده وی تحت تأثیر عوامل خارجی مانند تهدید، تقلب یا اشتباه قرار گرفته باشد، قرارداد باطل است. (ماده 210 قانون مدنی)

۲_فقدان قصد مشترک: اگر طرفین قرارداد قصد مشترکی نداشته باشند یا قصد یکی از طرفین با قصد طرف دیگر مطابقت نداشته باشد، عقد باطل است. (ماده 211 قانون مدنی)

۳_فقدان موضوع معین: اگر موضوع معامله معین نباشد یا موضوع معامله غیرقابل تملک یا غیرقابل انتقال باشد، عقد باطل است. (ماده 212 قانون مدنی)

۴_عدم رعایت تشریفات قانونی: در مواردی که قانون برای انعقاد برخی قراردادها تشریفات خاصی را مقرر کرده است، عدم رعایت این تشریفات موجب بطلان عقد می‌شود.

 

ب_دلایل مربوط به مخالفت با قانون یا شرع:

۱_خلاف بودن با قانون: هرگونه قراردادی که مخالف صریح یا ضمنی قانون باشد، باطل است. (ماده 10 قانون مدنی)

۲_خلاف بودن با شرع: قراردادهایی که مخالف موازین شرعی باشند، باطل هستند.

 

🔹️آثار بطلان قرارداد

بطلان قرارداد آثار مهمی در پی دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_عدم ایجاد هرگونه حق و تکلیفی برای طرفین: عقد باطل از ابتدا فاقد هرگونه اثر حقوقی بوده و هیچ‌گونه حقی برای طرفین ایجاد نمی‌کند.

۲_لزوم استرداد آنچه به موجب عقد داده شده است: طرفین باید آنچه را که به موجب عقد به یکدیگر داده‌اند، به یکدیگر مسترد کنند.

۳_مسئولیت مدنی: در برخی موارد، طرفی که با علم به بطلان عقد، اقدام به انعقاد آن کرده است، مسئول جبران خسارت طرف مقابل خواهد بود.

 

🔹️مواد قانونی مرتبط

ماده 10 قانون مدنی: هرگونه توافقی که مخالف صریح یا ضمنی قانون نباشد، نافذ است.

ماده 210 تا 212 قانون مدنی: در مورد شرایط اساسی صحت معاملات

مواد دیگر قانون مدنی و سایر قوانین خاص: در مورد انواع مختلف قراردادها و شرایط بطلان آنها

 

♻️جمع بندی

بطلان قرارداد، موضوعی پیچیده و با اهمیت در حقوق مدنی است. شناخت دلایل بطلان قرارداد و آثار آن، برای طرفین قرارداد و نیز قضات و وکلا بسیار حائز اهمیت است. در صورت بروز اختلاف در خصوص بطلان یک قرارداد، مراجعه به متخصصین حقوقی و قضایی ضروری است.

 

✍مهدی رهنما

 

 

 

 

 

 

 


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است