سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/1/12 20:17:43
برگی از تاریخ بهار

روایتی از حاجی خان جان، بزرگ خاندان داوودی

مجموعه خبری نشاط بهار در راستای حفظ فرهنگ ، سنن، هویت و تاریخ گذشته بهار اقدام به برگزاری سلسله نشست هایی با برخی افراد نامی، خیرین و صاحب نظران در راستای اقدامات صورت گرفته در این شهر و شهرستان از ایام قدیم تا عصر کنونی کرده است. این نشست ها با هدف معرفی اشخاص و اقدامات آنها و ثبت برخی تاریخ نقلی و شفاهی صورت می گیرد تا قابل رجوع تاریخ نگاران و تاریخ پژوهان شهر ما شود.

شناسه خبر: 10856

به گزارش نشاط بهار در راستای ثبت تاریخ شفاهی و نقلی مردم بهار این بار میهمان خاندان داوودی بودیم و پای صحبت مسعود و منصور داوودی نشستیم تا از حکایات این خاندان و اقدامات پیشینیان آنها در شهر بهار مطلع شویم.

مسعود با برشمردن شجره نامه خاندان داوودی گفت: مسعود، منصور و مرحوم ناصر پسران حاج عیسی و او پسر حاج علی و حاج علی پسر داوود و داوود پسر حاجی خان جان معروف به حاجی خان یا آقاخان و حاجی خان پسر عبدالصمد خان است که در شهر رضاییه سابق و ارومیه فعلی ساکن بوده و مسجد ساعت یا سردار و یک حمام را که هم اکنون ۸۰ درصد آن مخروبه شده در آن شهر بنا می کند.
:o:
حاجی خان جان از سرداران نادرشاه بود و از ارومیه به بهار عزیمت کرد و ماندگار شد

مسعود دلیل سکونت خاندان داوودی در بهار را چنین بیان کرد: آقاخان پسر عبدالصمد خان در زمان نادرشاه افشار از سرداران ارومیه بود و در جنگ های گذشته ایران نیز شرکت داشت و پس از پایان جنگ به درجزین همدان آمده و دوسال را در آنجا سکونت می کند ، پس از آن به بهار آمده و اینجا را برای سکونت خود انتخاب کرده و در این شهر ماندگار می شود.

مسعود با اشاره به حکایات نقلی گذشتگان خود ترمیم قلعه بهار در آن زمان و ساخت حمام قلعه را منصوب به جدش حاجی خان جان دانسته و تاریخ ساخت حمام قلعه را حدودا ۲۰۰ سال پیش بیان کرد.

وی گفت: آنچه که ما از پدران خود شنیدیم تازه کهریز بهار که در آن زمان آبرسان قدیمی شهر بهار بود نیز به دست آقاخان حفر شده که شامل حدودا ۳۰۰ چاه متصل به هم است، چگونگی حفر این چاه ها و شجره تازه کهریز در نزد آقا سید عباس است و ما نیز حکایت چگونگی حفر تازه کهریز را از وی شنیده ایم.

وی ادامه داد: حاجی خان ساخت و ساز قلعه و ترمیم قلعه را در آن سال انجام داد و موروثاتی همچون منزل فعلی ما و زمین ها و باغ هایی نیز از آن زمان برای ما به جای گذاشت به طوریکه منزل فعلی ما تا ده سال پیش با همان معماری و ستون های چوبی بود که بعدها ما آن را تخریب کردیم و ساختمان فعلی را به جابش بنا کردیم.


حمام قلعه ساخت ۲۰۰ سال پیش از از میراث حاجی خان جان بود

داوودی شغل حاجی خان جان را تجارت با کاروان های چند ده نفره بیان کرد و گفت: طبق آنچه که ما شنیده ایم شغل جدمان در آن زمان تجارت بود و اقلامی مثل مویز و سنجد و ... برای کشورهای آذربایجان و شوروی با کاروانی پنجاه نفره می برده و به جایش ظروف چینی و اسکناس ها و وسایل می آورده است که تا چند وقت پیش هم تعدادی از این وسایل موجود بود و حتی چند چمدان اسکناس قدیمی از آن زمان باقی بود که ما به مرور برای یادگاری بین دوستان و اقوام پخش کردیم.



وی ادامه داد: حاجی خان جان دو پسر به نام های داوود و تراب داشت که تراب به نهاوند رفته و در آنجا سکونت می کند و داوود جد ما در بهار زندگی می کند، از داوود یک پسر به نام حاج علی می ماند که فردی مفلوج و خانه نشین بود اما در همین وضع نیز به تجارت می پرداخته و از او نیز پدر ما به نام حاج عیسی به جای می ماند که او نیز ۷ سال پیش به رحمت خدا رفت.

منصور داوودی در چگونگی عزیمت تراب به نهاوند گفت: اطلاعی از دلیل عزیمت تراب به نهاوند نداریم، همانطور که دلیل کوچ آقاخان از ارومیه به بهار را نمیدانیم، اما گمانه زنی هایی از تقسیم غنایم و دادن حکومت بخشی از آن مناطق یا حتی مخفی شدن از دست نظامیان پس از جنگ را می توان از دلایل آن دانست.

وی یادگار موقوفات به جا مانده از تراب ، برادر داوود در نهاوند را حمام و مسجد حاج تراب و یک منزل قدیمی در نزدیکی مسجد دانست و گفت: الان حمام حاج آقا تراب به موزه تبدیل شده است.

داوود و تراب دو پسر حاجی خان جان بودند

منصور نواده های به جا مانده از تراب را دو پسر دانست که هم اکنون در کانادا زندگی می کنند و در دهه محرم به نهاوند آمده و خیرات می کنند و بار دیگر به محل زندگیشان بر می گردند.

مسعود در مورد یافتن جد پدریش در ارومیه گفت: چند سال پیش چند نفری از ارومیه برای یافتن نواده های آقاخان به بهار آمدند و دنبال ما می گشتند و مادری ۱۲۰ ساله دارند که چند روز پیش نیز تلفنی با آنها صحبت کردیم که گریه می کرد و از یافتن نواده های حاجی خان بعد از چندین سال صحبت می کرد و می گفت که ما چندین سال چشم انتظار حاجی خان بودیم.

حاجی خان از سرداران نادرشاه بود، اما پس از عزیمت به بهار هیچ دستنوشته ای از خود باقی نگذاشت و گویا نمیخواست محل سکونتش معلوم شود، دلیل آن هم برای ما نامعلوم است.

وی محل دفن سه نسل از اجداد خود را از عبدالصمد خان تا حاج داوود در کربلا عنوان کرد و دو قرآن قدیمی و یک کتاب گلستان سعدی را از میراث قدیمی به جا مانده از اجدادش بیان کرد که مهرهای قدیمی در آن ثبت شده و دست نوشته هایی نیز در حاشیه آنها موجود است.

در ادامه از شغل مسعود و منصور داوودی جویا شدیم تا بدانیم نواده های حاجی خان جان در چه مسیری گام برداشته اند، مسعود گفت: ما نیز روال پدران خود را ادامه می دهیم که همان کشاورزی و تجارت است و همچنین یک دامداری و یک شرکت خدماتی کشاورزی داریم که حداقل ۳۰ خانواده از قبل آن روزی می خورند.

وی درباره شرکت خدمات کشاورزیش اظهار داشت: در این شرکت خدماتی انواع خدمات کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان ارائه می شود و انواع ادوات کشاورزی برای کشت هر نوع محصولی در آن در نظر گرفته شده است، که از چندین دستگاه تراکتور گرفته تا ادوات و ماشین آلات مختلف در آن موجود است.

به گزارش نشاط بهار میراث به جا مانده از گذشتگان ما در طی سالها به ما رسیده و هویت مردم ما را نشان می دهد، اقدامات و عملکرد ما نیز برای آیندگان ثبت خواهد شد و در ادامه همان هویت و فرهنگ پیش می رود، وظیفه ما این است که در وهله اول تاریخ گذشتگان خود را بدانیم و حفظ کنیم و در گام دوم بتوانیم میراثی ماندگار از خود برای آیندگان به جا بگذاریم، خاندان داوودی از آن جمله هستند که تنها در گذشته محصور نشده و به سهم خودشان برای آبادانی شهر و منطقه خودشان تلاش می کنند.

 


برچسب ها: تاریخ#
نظرات کاربران
  • رضا کریمی :
    در تاریخ 1400/1/15 17:36:07
    از این برنامه هاانجام بدید خیلی خوبه

ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
کشور