سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

رئیس کل دادگستری استان همدان در جلسه گرامیداشت سالروز تأسیس شورای حل اختلاف بیان کرد: در قرآن مجید و روایات اهل بیت(ع) در خصوص جایگاه کسانی که برای صلح اقدام می‌کنند، بیان شده و مطابق حدیث امام علی (ع) که فرموده‌اند: "لایَكونُ العَبدُ فی‌الأَرضِ مُصلِحاً حَتّی یُسمّی فی ‌السّماءِ مُصلِحا؛ بندة مصلح، پیش از آنکه در زمین به نام مُصلح و سازش‌دهنده خوانده شود (قبلاً) در آسمان به همین اسم نامگذاری شده است." این کار از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل اهمیت کار نزد خداوند در نامه اعمال ما از بسیاری از عبادات اثرگذارتر است.

شناسه خبر: 11967

به گزارش نشاط شهر به نقل از واحد اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدن، دکتر محمدرضا عدالتخواه بیان کرد: 18 آبان ماه به نام سالروز شورای حل اختلاف نامگذاری شده است و این روز فرصتی است تا از زحمات کارکنان شوراهای حل اختلاف و بخش‌های وابسته آن و کسانی که بیرون از مجموعه قضایی مانند مساجد، هیأت، کلانتری‌ها و... فعالیت می‌کنند، قدردانی و تشکر نماییم.  

    وی با اشاره به پیشینه تاریخی نهاد صلح و سازش در کشور، ادامه داد: کشور ما که یک کشور دینی است و از قدیم‌الیام در بخش‌های مختلف جامعه موضوع صلح و سازش وجود داشته است تا جایی که در سال 1306 یعنی 94 سال پیش اولین قانون شورای حل اختلاف با عنوان قانون حکمیت اجباری تصویب شده است و سپس در سال 1344 خانه‌های انصاف در روستاها تاسیس شد که اختلافات میان اهالی روستا را برطرف می‌کردند. 

   رئیس کل دادگستری استان همدان اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی ایران در سال 1379 در ماده  189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور موضوع شوراهای حل اختلاف مطرح می‌شود نهایتا این نهاد در 18 آبان ماه سال 1382 به صورت رسمی شروع به فعالیت می‌کند همچنین این موضوع در قانون برنامه چهارم در ماده 134 نیز ذکر شده است. 

   دکتر عدالتخواه افزود: امروزه شورای حل اختلاف عضوی از مرکز توسعه حل اختلاف گردیده است زیرا به علت حجم بالای مراجعات نمی‌توان حل تمام اختلافات را به عهده شورای حل اختلاف قرار داد نیاز است در جامعه افراد مختلف در این قضیه ورود پیدا کنند. 

   وی با اشاره به ایجاد طرح‌های ابتکاری صلح و سازش در استان، خاطر نشان کرد: ستاد تألیف قلوب از ابتدای شروع فعالیت در مهر 98 تا کنون موفق شده‌اند 33 فقره قتل عمدی را به مصالحه برسانند و 16 فقره دیگر نیز در دست بررسی است که نشانگر اجرای موفق طرح در استان است. 

   رئیس کل دادگستری استان همدان از طرح معتذرین به عنوان یکی از موفق‌ترین طرح‌های صلح و سازش در استان یاد کرده و گفت: در طرح معتذرین در ابتدا امر به دنبال مصالحه و سازش نیستیم بلکه تنها با یک عذرخواهی ساده متهم از شاکی خود توفیقاتی زیادی حاصل شده است تا جایی که 9433 هزار نفر از شکات عذرخواهی کردند که منتج به گذشت بیش از 50 درصدی آنان شد. 

   دکتر عدالتخواه افزود: از میزان 272 نفری عذرخواهی کرده در دادگستری 37 میلیارد و 892 میلیون تومان گذشت شده است و در نیروی انتظامی نیز از حیث جنبه عمومی 15 میلیارد جزای نقدی وصول نشده و 30 هزار و 755 ماه زندان و 42 هزار و 231 ضربه شلاق بخشیده شده همچنین با گذشت شکات از زندانیان 46 میلیارد و 132 میلیون به بیت‌المال تحمیل هزینه نشده است. 

   وی با بیان اینکه به دستور ریاست قوه قضائیه طرح معتذرین در سطح کشور اجرا خواهد شد، بیان کرد: با اجرا این طرح از شکل‌گیری میلیون‌ها پرونده کیفری با همکاری مجموعه قضایی و نیروی انتظامی جلوگیری خواهد شد خوشبختانه معتذرین جای خود را در کشور پیدا کرده و امروز وارد مفاهیم شناخته شده در دستگاه قضایی شده است. 

   رئیس کل دادگستری استان همدان در پایان ابراز کرد: برخی از فقها به استناد آیه 9 سوره حجرات یعنی"وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ........فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ " و اگر دو طایفه از اهل ایمان با هم به قتال و دشمنی برخیزند شما مؤمنان بین آنها صلح برقرار دارید و..... پس هر گاه به حکم حق برگشت با حفظ عدالت میان آنها را صلح دهید" معتقد هستند اصلاح ذات البین واجب کفایی است و که باید همه به سمت آن حرکت کنند.

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی

در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / بار سوم، فرد به محاکم قضایی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش بینی کرده ایم