سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/8/23 09:54:09
50 هزار دیابتی در استان داریم

انسولین در همدان ناپیدا

با افزایش چند برابری تعداد مبتلایان به دیابت در 2 دهه اخیر اکنون این بیماری به عنوان یکی از معضلات سلامتی در قرن جدید تبدیل شده است.

شناسه خبر: 11982

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام، در استان هم بیش از 50 هزار بیمار مبتلا به دیابت وجود دارد که متأسفانه در سال گذشته با شدت یافتن بیماری کرونا و تشدیدی که این بیماری به روی بیماران دیابتی داشت 353 نفر از آنان قربانی مرگ شده‌اند.


اگرچه بنا بر گفته مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌‌پزشکی استان 7 درصد جمعیت بالای ۳۰ سال این استان مبتلا به دیابت هستند، اما بیشترین آمار ابتلا به این بیماری در نوع دوم آن و تری دیابت است یعنی افرادی که هنوز دیابتی نشده‌اند، اما در مرز قرار دارند.


بر همین اساس 30 سال است که در سراسر دنیا 23 آبان‌ماه روز جهانی دیابت نامگذاری شده است تا با شناساندن این بیماری، تشویق و ترغیب جامعه جهانی را نسبت به پیشگیری از آن آگاه سازند.


بنا بر آمار علوم‌پزشکی همدان تنها 5 درصد از 50 هزار دیابتی همدان، در سطح یک و حاد بیماری قرار دارند و 95 درصد مابقی دچار نوع دومم آن هستند یعنی در بدن اين افراد، ابتدا انسولين به اندازه كافي ترشح مي‌شود، اما به عللي، مؤثر واقع نمي‌شود. اصولاً اختلال در پاسخ هورموني و مقاومت به انسولين عامل اصلي ايجاد هايپرگليسمي يا افزايش قند خون است.
بر این اساس 2 هزار و500 همدانی دیابت نوع یک دارند و 47 هزار و 500 نفر به دیابت نوع دوم مبتلایند که اگر 10درصد بیماران گروه دوم به تزریق انسولین نیاز داشته باشند یعنی 4 هزار و 750 نفر مازاد بر 2 هزار و500 دیابتی حاد در همدان نیاز به تزریق انسولین دارند.


بنابراین این افراد نیازمند مقدار قابل‌توجهی انسولین قلمی هستند که در برهه‌های مختلفی متأسفانه دچار کمبود شده و 7 هزار و 250 همدانی را با مشکل تأمین دارویی مواجه کرده است که نیاز حیاتی آنان برای ادامه زندگی است.


از طرفی از آنجا که این نوع انسولین افت قند کمتری دارد و برای بیماران نیز تزریق آن راحت‌تر است، بنابراین مورد توجه بیشتری قرار دارد که متأسفانه با افزایش قیمتی که در نوسانات اخیر پیدا کرده است و با وجود اینکه قلم‌ها همگی تحت‌پوشش 90درصدی بیمه قرار دارند، اما یک هزینه قابل‌توجهی است در ماه برای خانواده‌ای که بیمار دیابتی دارد.


در همین راستا کارشناس دیابت مرکز تخصصی دیابت همدان با بیان اینکه این مرکز تمام طول هفته جز روزهای شنبه و چهارشنبه پذیرش بیمار دارد، بیان کرد: روزانه 60 تا 70 نفر در این درمانگاه پذیرش می‌شوند.


مهسا حاجیلو در گفت‌وگو با همدان پیام، با بیان اینکه در این مرکز بیشتر بیماران ارجاعی پذیرش می‌شوند، گفت: بیماران موردپذیرش ارجاعی از مراکز بهداشت یا درمانگاه‌های روستایی هستند، اما اگر بیمار دیابتی نیز به‌صورت شخصی به درمانگاه مراجعه کند امکان پذیرش او وجود دارد.


وی با بیان اینکه هزینه‌های این درمانگاه دولتی است و تنها هزینه آزمایشگاه به‌صورت خصوصی محاسبه می‌شود که البته درخواست شده برای بیماران دیابتی هزینه‌ها کمتر شود، ادامه داد: امکان پذیرش بیمار از استان‌های همجوار نیز در این درمانگاه وجود دارد.


حاجیلو با بیان اینکه در درمانگاه ویژه دیابت، پزشکان متخصص و چندین پرستار مستقر بوده و پزشکان موظف به ویزیت بیماران مبتلابه دیابت هستند، گفت: در این مرکز خدمات مربوط به پانسمان، آزمایشگاهی و داروخانه‌ای به بیماران ارائه می‌شود تا آنها مجبور نباشند برای انجام آزمایش یا تهیه دارو به خارج از درمانگاه بروند.


وی با بیان اینکه هزینه درمان افزایش‌ یافته است، اما تا حدودی بیمه‌ها تأمین هزینه را برعهده گرفته‌اند، ادامه داد: نوارها و سرنگ موردنیاز این بیماران به‌صورت آزاد فروخته می‌شود و تنها 10سرسوزن در ماه حق هر بیمار از بیمه است، البته بیمه اترش علاوه بر قلم انسولین 100سرسوزن و 200 عدد نوار را هم برای بیماران تحت‌پوشش خود قرار می‌دهد با این‌حال اگر بیمار دچار عوارض شود هزینه‌ها چندین برابر می‌شود.


حاجیلو گفت: فرد دیابتی هر 3 تا 4ماه یک نوبت باید آزمایش قند بدهد تا برای بررسی میزان قند خون یک فرد به میانگین 3‌ماهه وضعیت بدن وی دست‌ یافت.


وی با بیان اینکه برخی باورهای نگران‌کننده نسبت به دیابت به روند درمان و شیوع این بیماری آسیب‌زده است که نمونه آن ترس از تزریق انسولین است، افزود: برخی پس از تزریق انسولین دچار عوارضی می‌شوند و آن را به‌پای تزریق این ماده می‌گذارند درحالی‌که این برداشت نادرست است چراکه وقتی فرد بیمار با چند سال تأخیر نسبت به تزریق انسولین اقدام کرده و موقع آغاز تزریق عوارضی پدیدار می‌شود نباید آن را به انسولین ربط دهد.


مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌‌پزشکی استان نیز با اشاره به اینکه طبق آخرین آمارهای موجود در حال‌حاضر 7 درصد جمعیت بالای ۳۰سال این استان مبتلا به دیابت هستند، بیان کرد: از مجموع 50 هزار بیمار در استان  حدود ۲۵ هزار بیمار دیابتی زیرپوشش سیستم بهداشتی و خدمات بهداشتی قرار گرفتند.


راضیه سادات میرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: بیماری دیابت با اختلال تحمل گلوکز که اصطلاحاً «پره دیابت» یا «قبل از دیابت» شناخته می‌شود، آغاز می‌شود و فرد در این مرحله هیچ علامت خاصی ندارد در واقع «پره دیابت» به افرادی گفته می‌شود که قندخون آنها پس از گذشت ۲ ساعت از صرف غذا بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی‌گرم سر دسی لیتر و قند خون ناشتای آنها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم بر دسی لیتر است.
وی با بیان اینکه تشخیص به‌موقع پره دیابت اهمیت بسیاری دارد، افزود:  معالجه و بهبود در پره دیابت و اقدام برای کنترل عوامل خطرآن از جمله کاهش وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت‌ بدنی می‌تواند از بروز دیابت نوع دوم و عوارض مرتبط با آن مانند بیماری قلب و عروق، مشکلات بینایی و بیماری‌های کلیوی که بیشتر قبل از تشخیص بالینی دیابت ایجاد می‌شوند، پیشگیری کند.


میرمعینی راه‌های پیشگیری از تبدیل «پره دیابت» به دیابت را شامل دریافت مشاوره از کارشناسان تغذیه درباره رژیم غذایی، اجتناب از مصرف فست‌فودها و غذاهای فرآوری شده، انتخاب مواد غذایی کم قند یا بدون قند از بین موادغذایی نظیر غلات کامل، ماست غیرطعم‌دار، حذف شکر و نوشیدنی‌های شیرین از برنامه غذایی، اعتدال در مصرف میوه، عسل و سایر مواد طبیعی شیرین و مصرف سبزیجات قبل از وعده اصلی عنوان کرد.


وی تأکید کرد: دیابت در بین افراد چاق شایع‌تر است، بنابراین می‌توان با کاهش 5درصد از وزن خود احتمال ابتلا به دیابت را تا ۷۰ درصد کاهش داد.


میرمعینی، بر ضرورت افزایش فعالیت بدنی و کاهش استرس و هیجانات، پیاده‌روی به عنوان سریع‌ترین راه برای کنترل قند خون تأکید کرد و گفت: ۳۰ دقیقه ورزش در روز تا ۴۰ درصد عوارض دیابت را کاهش می‌دهد، همچنین ورزش کردن یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل استرس است.


وی همچنین افزود: متأسفانه در سال 1399 نزدیک به 353 همدانی مبتلا به دیابت از بین ما رفتند که این آمار در سال 1398 حدود 100 نفر، سال 1397 نزدیک به    336 نفر است.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی