سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/1/7 18:18:18

کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار

اسفند ماه امسال شاهد اتفاق خوشایندی برای فرهنگ و فولکلور بهار بودیم؛ چاپ کتاب فرهنگ بهار پس از سال ها تحقیق و جمع آوری توسط نویسنده این اثر، اتفاقی مبارک به شمار می‌رود.

شناسه خبر: 12409

کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار به کوشش و تحقیق دکتر سلیم سلیمی موید، نتیجه ۳۲ سال زحمت و تفحص است که توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری چاپ و منتشر شد.

 

این کتاب در سه جلد و ۱۸۲۶ صفحه در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور به چاپ رسیده است.

 

در این مجموعه سه جلدی نگارنده تلاش کرده تا در شرح هر یک از موارد و مداخل مطرح شده بر اساس موضوع و مفهوم تعداد بی‌شماری از آیین‌ها، آرزوها، استعاره‌ها، اشعار محلی و عامیانه، اصطلاحات عامیانه، اصطلاحات اوزان و مقادیر، اصطلاحات باغ و باغداری، اصطلاحات کشت و زرع، نوازش‌های کلامی، نمایش‌ها، وقایع تاریخی، داستان‌ها، خوشامدگویی‌ها و موارد مشابه دیگر مردم شهر بهار را مورد بررسی، ثبت و معرفی قرار دهد.

 

علاوه بر آن با هدف ارائه شرح توضیح بیشتر برای مطالب ذکر شده در این مجموعه در ذیل هر مورد و موضوع یا مدخل اطلاعات موجز و مختصری اضافه شده است تا به این وسیله خواننده اطلاعات و دانش بیشتری از افکار اندیشه‌پندار باور و اعتقادات و در نهایت فرهنگ مردم شهر بهار به دست آورده باشد.

 

عناوین مطالب گردآوری شده در این مجموعه سه جلدی ۵۳۵۴ موضوع و مورد یا به عبارتی مدخل را در بر می‌گیرد و حائز اهمیت است که کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار در شمار کتاب‌های فرهنگ لغات یا لغت‌نامه و یا حتی فهرست اصطلاحات و واژگان مردم شهر بهار قرار نمی‌گیرد، بلکه در این مجموعه سعی بر آن بوده تا هر موضوع یا مطلبی که ثبت می‌شود علاوه بر اینکه قبلا مکتوب نشده باشد، ارتباط و پیوستگی با فرهنگ شفاهی و محاوره‌ای مردم شهر بهار نیز داشته باشد.

 

به عبارت دیگر موارد ثبت‌شده به هر شکل ممکن، دارای سابقه و پیشینه فرهنگی مرتبط با باورها اعتقادات، عادات و مناسک و دیگر رفتارها و اندیشه‌های اهالی هستند که شایان ذکر است دکتر سلیمی موید دو دوره از این کتاب ارزشمند را به کتابخانه های باهنر و آیت اله بهاری شهر بهار اهدا کرد تا در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

 

با توجه به جنبه مهم و ارزشمند این کتاب، شایسته است مراسم رونمایی درخور توجهی از طرف مسئولان‌ شهر برگزار گردد. 

 

معرفی به قلم:

 مرجان عاکفی

دبیر کانون کهن میراث بهار

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی