سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

دو عنوان کتاب از نویسندگان بومی درباره فرهنگ مردم بهار به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار با همکاری دانشگاه پیام نور و کانون کهن میراث بهار با عنوان "آئینه بهار" با حضور دکتر روح ا... نباتی فرماندار شهرستان , معصومه فزونی رییس اداره کتابخانه های عمومی ,حسین فیض اللهی رییس شورا و اعضای شورای اسلامی بهار, حسینی بخشدارمرکزی, روسای ادارات, نویسندگان,اساتید ,اصحاب فرهنگ و ادب و رسانه در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور بهار رونمایی شد.

شناسه خبر: 12538

به گزارش نشاط شهر، دو عنوان کتاب از نویسندگان بومی  درباره فرهنگ مردم بهار به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار با همکاری دانشگاه پیام نور و کانون کهن میراث بهار با عنوان "آئینه بهار" با حضور دکتر روح ا... نباتی فرماندار شهرستان , معصومه فزونی رییس اداره کتابخانه های عمومی ,حسین فیض اللهی رییس شورا و اعضای شورای اسلامی بهار, حسینی بخشدارمرکزی, روسای ادارات, نویسندگان,اساتید ,اصحاب فرهنگ و ادب و رسانه در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور بهار رونمایی شد.

 

🔶فرماندار بهار گفت: کتاب سابقه ۵ هزار ساله دارد و نوشتن و کتابت چنان در طول تاریخ بشریت و انتقال فرهنگ و مفاهیم اهمیت دارد که کلام خدا که به پیامبر نازل شده بر روی کاغذ نگاشته شده و سالهاست کلام خداوند را با قرآن می خوانیم.

 

روح اله نباتی افزود: تمایز ملت ها و انسانها باهم در فرهنگشان است، ما باید فرهنگ خود و تمایزات فرهنگی را حفظ کنیم و گسترش دهیم و اغنا بخشیم و اشکالات فرهنگی خود را پالایش کنیم، تا فرهنگ بهار که امثال شیخ محمد بهاری در آن بزرگ شده به همگان نشان داده شود، چراکه شهرستان ما شهری است که مردمانش فرهنگی، هنرمند و فرهیخته هستند.

 

وی تصریح کرد: برخی اشکالات فرهنگی نیز وجود دارد که باید بپذیریم و آن را اصلاح کنیم.

 

وی ادامه داد: در برخی از کشورها هنر بخش جدانشدنی از جامعه است و کتاب خواندن، کتاب نوشتن و کتاب هدیه دادن به یک عرف تبدیل شده اما ما با کتاب اخت نیستیم و این موضوع قابل قبول نیست.

 

روح اله نباتی تصریح کرد: فضای مجازی باعث فاصله ما با کتاب شده است و فقط باعث تلف شدن وقت میشود اما خواندن یک صفحه کتاب، باعث میشود که ده ها مفهوم با کتاب دستگیر انسان شود.

 

نباتی بیان داشت: اینکه چه کتابی، چه زمانی و چگونه کتاب بخوانیم بسیار مهم و کتاب خواندن هنر و تخصص است و باید بدانیم که چگونه کتاب بخوانیم تا خوب بفهمیم و خوب یاد بگیریم.

 

 

معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار در این مراسم گفت: در یکسال اخیر حدود ۱۰ عنوان کتاب  در شهرستان بهار چاپ، انتشار و در دسترس علاقمندان قرار گرفته که این نشان دهنده ی این است که شهر و شهرستان دارای پتانسیل های فرهنگی بسیار بالایی است که لازم است برای توسعه زیرساخت های فضاهای مطالعاتی فرهنگی و آموزشی مسئولین، مردم و خیرین شهرستان کنار هم قرار گیرند تا با تبدیل ظرفیت ها و پتانسیل ها به فرصت, آینده روشنی برای شهر و شهرستان رقم بخورد.

 

معصومه فزونی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ بالای ۲۶ هزار نسخه کتاب به امانت داده شده است و به ازای هر چهار شهروند یک کتاب خوانده شده که نشان دهنده علاقمندی مردم بهار به مطالعه است.

 

 فزونی اذعان کرد: رویداد فرهنگی امروز در حافظه تاریخی این شهر بسیار مهم می باشد زیرا دو نویسنده و پژوهشگر برجسته شهرستان سالها عمر گرانمایه خود را وقف نوشتن و گردآوری کتاب هایی نمودند که در آن تلاش شده فرهنگ شفاهی مردم بهار به فرهنگ مکتوب تبدیل شود و برای نسل های آینده میراث و گنجینه ای ارزشمند به یادگار بگذارند  و قطعا در پایداری و تثبیت هویت فرهنگی و آداب و رسوم جامعه کمک خواهد نمود.

 

دکتر سلیم سلیمی موید  پژوهشگر و  مردم شناس، نویسنده کتاب فرهنگ شفاهی مردم بهار در این مراسم عنوان داشت:

 ما باید در حفظ ونگهداشت فرهنگ اصیل شهر تلاش کنیم متاسفانه سال به سال میراث شفاهی خود را از دست می دهیم و راویان کمتر می شوند، برخی افراد که با آنها گفتگو داشتم و داستان ها و حکایت های گذشته را نقل می‌کردند هم اکنون در قید حیات نیستند، اما صحبت ها، نقل قول ها و اسامی آنها در کتاب موجود است.

 

وی ابراز داشت: یکی از نیازهای فرهنگی این شهرستان ایجاد مرکز بهار شناسی می باشد تا در حفظ هویت فرهنگی این منطقه تلاش ها ادامه یابد.

 

سلیمی در ادامه بیان داشت از کتاب مذکور ۲۰۰ چاپ شده که همه به کتابخانه های عمومی اهدا شده است چون بهترین مکان برای دسترسی علاقمندان و عموم مردم به کتاب فضای کتابخانه های عمومی است و اکنون در مراحل انتشار نسخه دیجیتال آن می باشیم و به زودی کتاب به صورت الکترونیک نیز قابل دسترس خواهد بود.

 

شایان ذکر است که سلیم سلیمی برای نگارش و جمع آوری مطالب این کتاب بیش از ۳۰ سال و جواد نوری ۱۵ سال از عمر خود را صرف نموده اند.

 

در پایان از دو عنوان کتاب کهن دیار بهار "فرهنگ شفاهی مردم بهار" نوشته سلیم سلیمی موید و "فرهنگ مردم بهار" نوشته جواد نوری رونمایی شد و از نویسندگان تقدیر بعمل آمد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی