سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

چندی پیش آیین پایانی جشنواره های شعر طنز با حضور هنرمندان خوش ذوق شعر طنز کشوری و مسئولان استانی و شهرستان با رویکرد کاهش آسیب های اجتماعی به میزبانی شهر بهار در فرهنگسرای آیت ا.. بهاری برگزار شد.

شناسه خبر: 12628

 

به گزارش نشاط شهر، در این مراسم آثار ارسال شده به جشنواره توسط هنرمندانی از جمله جواد نوری از بهار، فتح اله اوجی و احمد آوازه از همدان، ملوک عابدی، محمود سلطانی از اصفهان، مصطفی مشایخی از استان البرز، حسین گلچین از مازندان، مسلم حسن شاهی از کرمان، اسماعیل امینی از داوران جشنواره اجرا شد.

 

روح اله نباتی فرماندار بهار در آیین اختتامیه شعر طنز با عرض خیرمقدم به مدعوین و مسئولین و شرکت کنندگان از شهرهای سطح کشور اظهار کرد: باعث افتخار ماست که  شهرستان بهار میزبان این جشنواره بوده؛ شهرستان بهار شهرستانی هنر پرور، هنرخیز و هنرمندخیز است که نمونه های آن هنر سفال لالجین، هنرکشاورزی شهر بهار، هنر هنرمندان، نویسندگان، شعرا در شهر است که باعث تمایز شهرستان شده است.

 

وی افزود: ارزش های انقلاب ما در قالب هنر خیلی نافذتر و اثر گذارتر منتقل می‌شوند؛ ما امیدواریم که بتوانیم در دولت انقلابی، جوان گرا و مردمیِ حجت الاسلام رئیسی بتوانیم شادی مد نظر را بین مردم و جوانان جاری کنیم تا از عمق وجود بخندند.

 

فرماندار بهار اذعان کرد: از هنرمندان تقاضا داریم با توجه به اینکه یکی از وظایف حاکمیت و دولت جلب مشارکت جوانان و مردم در کار و فعالیت اجتماعی است، ما را یاری کنند و در سرنوشت خودشان مشارکت نمایند، و نهایتا امیدواریم مشارکت در ظهور هنر باعث شادی جامعه، رسیدن به مسیر اشتغال زایی، تجاری سازی، خلق ثروت و خلاقیت شود تا جامعه پویا، انقلابی، مومن و فرح بخشی داشته باشیم.

 

نباتی در پایان سخنان خود گفت: هنر قلیان احساسات هنرمند است که در قالب و کالبد خلاقیت شخصی بروز و ظهور پیدا می‌کند و چه بهتر این را برای جوانان، اسلام و انقلاب خرج کنیم، و به هنرمندان متعهد و مومن افتخار می‌کنیم که هنر و خلاقیت را اینقدر خوب و زیبا به منصه ظهور می‌گذارند.

 

در میانه مراسم مسعود ویژه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان عنوان کرد: مبحث طنز، در رگ و پوست فرهنگ غنی ایرانی قرار دارد؛ طنز یک رسانه غیر متعارف است که در شرایط سخت روحی روانی مردم می‌تواند بسیار موثر باشد و در جهت کاهش آسیب اجتماعی تاثیرگذار باشد و نباید با هزل، هجو اشتباه گرفته شود.

 

این مقام مسئول افزود: شوخی کردن بخشی از حسن خلق است و نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که طنز با هزل، هجو نباید اشتباه گرفته شود، امروزه همه ما با  بستر جدیدی به نام مجازی روبرو هستیم و یکی از نکاتی که در سواد رسانه متذکر آن می‌شويم این است که مسخره کردن آموزه های اخلاقی  و مباحث هزل و هجو که قطعا مسائل اخلاقی را رعایت نمی‌کند قطعا مورد پسند فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی نیست و متاسفانه امروزه این روش در فضای مجازی رایج شده است و نباید انتشار مباحث طنز و بانشاط با موضوعات فوق اشتباه گرفته شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر آموزه های اسلامی و فرهنگی نسبت به طنز گفت: در فرهنگ غنی فارسی و اسلامی ظرفیت مباحث طنز کم نداریم، اما غفلت هایی هم در حوزه شده است و رویکردی اداره کل ارشاد اسلامی استان همدان هست این است که با کمک هنرمندان ظرفیت و فضایی را ایجاد کنیم که بتواند حداقل ها و نشاط را به خوبی در بین اهالی استان همدان ایجاد کند و طرح جدیدی که توسط برخی از دوستان مطرح شده است،این بود که شادی های حلال را در قالب های مختلف برای مردم استان همدان و سطح کشور قابل استفاده نماییم و رویداد امروز که اختتامیه آن در حال برگزاری است یکی از رویدادهای این طرح است که با هدف کاهش آسیب های اجتماعی از نگاه رسانه ای برگزار شده است.

 

مسعود ویژه نیز اظهار کرد: با توجه با فراخوان کشوری جشنواره شعر طنز، حدود ۳۵۲ اثر از سراسر کشور از ۲۷ استان کشور دریافت شد و در مرحله اول داوری هیئت داوران با در نظر گرفتن شاخص های خلاقیت محاوره، قوت زبان شعر، استفاده از مولفه های طنز، آراستگی محتوا و پرهیز از شوخی های طنز اصیل، ارتباط با موضوعات پیشنهادی، دغدغه مند بودن اثر نسبت به معضلات اجتماعی، استفاده از آرایه های ادبی، انسجام اثر، که مبنای انتخاب آثار بود ۱۲۰ اثر برای شرکت در مرحله پایانی انتخاب شد، و در نهایت از جمع این آثار یازده اثر برگزیده شد که چهار اثر حائز رتبه برتر و هشت اثر شایسته تقدیر به این جشنواره معرفی شدند.

 

وی در پایان گفت: در برگزاری این رویداد قدردان همکاران و مسئولان شهرستان بهار و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان ها هستیم که  فضای مناسب جهت برگزاری این رویداد را فراهم کردند و امیدواریم این حرکت آغازی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش نشاط و شادابی در بین عموم مردم  باشد.

 

در پایان پس از قرائت بیانیه هیئت داوران، مراسم تجلیل از هیئت داوران، دبیر جشنواره و ۸ نفر از شایستگان از جمله محمود سلطانی از استان اصفهان، احمد آوازه از همدان، دادیار حامدی از مازندران، فتح اله اوجی از همدان، امید خوشحال از خراسان رضوی، حبیب گلپو محبوب از همدان، راشد انصاری از هرمزگان و فرامرز اکبری از خراسان تقدیر شدند و همچنين ۴ نفر از برگزیدگان نفر اول بنام های مصطفی مشایخی از استان البرز، مسلم حسن شاهی از کرمان نفر دوم، ملوک عابدی از اصفهان نفر سوم و حسین گلچین از مازندران نفر چهارم با اهدای تندیس و لوح تقدیر و جوایز بدرقه شدند.

 

شهرزاد عباسی

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی