سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/4/12 23:47:42

حوزه علمیه هیچ بودجه دولتی ندارد

حوزه علمیه آیت ا.. بهاری یکی از حوزه های فعال در استان بشمار می‌رود که توانسته جوانان دغدغمند زیادی را برای ترویج دین مبین اسلام تربیت کند.

شناسه خبر: 12632

 

به گزارش نشاط بهار، حجت‌الاسلام علی اصغر زارعی، مدیر حوزه علمیه آیت ا.. بهاری در معرفی خود گفت: 

ابتدا خدای متعال را شاکرم که به این بنده کوچک توفیق عظیم طلبگی را عنایت کرد و ثانیا اقرار میکنم عاجزم از شکر گذاری توفیق نوکری و خادمی سربازان امام زمان (عج) باید گرامی بدارم یاد و خاطره عالمان بزرگ بهار را آیت ا.. شیخ محمد بهاری، آیت ا.. شیخ محمد باقر بهاری، آقا شیخ لطیف، آقا شیخ محمد حسین، آقا شیخ محمد، آقا شیخ رضا، آقا سید جعفر، آقا سید رسول، آقا سید ابراهیم و همه علمای درگذشته بهار که همه ما مدیون زحمات آن بزرگان هستیم و بر سر سفره آنها نشسته ایم.

 

وی ادامه داد: بنده علی اصغر زارعی هستم فرزند شهید علی زارعی متولد سال ۱۳۵۸ در شهر بهار، در سال ۱۳۷۵ وارد حوزه علمیه شدم و در شهر های بهار، تهران و قم ایام طلبگی خود را گذراندم. 

 

وی در پاسخ در بیان سوابق علمی و فعالیتهای تبلیغی و اجرایی خود گفت:  بنده فعالیت تبلیغی خودم را از سال ۸۰ شروع کردم در سال ۸۶ به عنوان روحانی طرح هجرت از قم به بهار عزیمت کردم، در سال ۸۸ به ریاست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان منصوب شدم از سال ۹۰ به پیشنهاد حجت الاسلام عظیمی زاده (امام جمعه وقت) مدیریت حوزه علمیه بهار را پذیرفتم که تا پایان سال ۹۲ ادامه داشت، از سال ۹۲ تا ۹۶ به درخواست آیت‌الله موسوی مدیر حوزه علمیه استان همدان و آیت‌ا.. فاضلیان امام جمعه ملایر، ۴ سال مدیریت حوزه‌ علمیه‌ ملایر را بر عهده گرفتم، سال ۹۶ با درخواست آیت‌ا.. موسوی  به مدت یک سال قائم مقام مدیر حوزه علمیه استان همدان شدم پس از آن برای ادامه تحصیلات حوزوی و دانشگاهی به شهر قم برگشتم، زیرا ایامی که ملایر بودم، کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام اسلامی را در دانشگاه ملایر گذراندم و سپس در مقطع دکتری رشته مدرسی معارف دانشگاه تهران (پردیس فارابی قم) پذیرفته شدم و لذا به شهر قم بازگشتم و مدت ۲ سال مشغول به تکمیل تحصیلات حوزوی و دانشگاهی خود بودم، در روزهای پایانی سال ۹۸ علیرغم اصرار آیت ا.. موسوی برای رفتن به حوزه همدان با توجه به نیاز حوزه علمیه بهار و به درخواست حجت‌الاسلام ارزنده به شهر بهار آمده، و مجددا مدیریت حوزه علمیه بهار را بر عهده گرفتم که این مسئولیت همچنان ادامه دارد.

 

حجت الاسلام زارعی در بیان عملکرد و فعالیت حوزه علمیه آیت‌ا.. بهاري اظهار کرد: ضمن تشکر از زحمات مسئولین و مدیران قبل که انصافا تلاشهای خوبی کرده اند، بنده پس از ورود مجدد به حوزه علمیه بهار با توجه به تجاربی که بدست آورده بودم ضمن آسیب شناسی از وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب بر اساس نیاز های حوزه بهار در دو حیطه برنامه ریزی نموده و فعالیت خود را آغاز کردم. 1. مسائل داخلی حوزه 2. مسائل خارج از حوزه، در برنامه های خارج از حوزه با توجه به غربت و ناشناخته ماندن حوزه بهار یکی از اولویتهای اصلی را معرفی حوزه به جامعه قرار دادیم و تمام تلاش خود را برای افزایش ارتباط حوزه با نهادهای رسمی و غیر رسمی، مجموعه های علمی آموزشی، دانش آموزی، دانشجویی، فرهنگی مذهبی، مساجد، هیئآت، فعالین اجتماعی، خیرین و ... به کار گرفتیم که بحمدا.. موفق شدیم با مجموعه های مختلف تعامل دو طرفه  ایجاد کنیم.

 

در شرایط بد اقتصادی با کمک خیرین توانستیم استادسرای حوزه را بسازیم

 

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین مشکلات ما که شاید خیلی از مردم خبر ندارند این است که حوزه علمیه جزء نهادهای زیر مجموعه دولت نیست و یک مرکز آموزش عالی کاملا مستقل محسوب می شود لذا ردیف بودجه دولتی خاص ندارد به همین دلیل ساختمان فعلی ما که سال ۸۷ ساخت و ساز آن آغاز شده بعد از ۱۴ سال هنوز نیمه کاره مانده است در همین راستا و برای تامین هزینه های این مجموعه خصوصا هزینه تکمیل ساختمان تصمیم گرفتیم مجمع خیرین حوزه علمیه آیت‌ا.. بهاري را راه اندازی کنیم که با استقبال خوب همشهریان عزیز مواجه شدیم و با کمک خیرین بزرگوار توانستیم در شرایط بد اقتصادی دو سال اخیر، استاد سرای ۶ واحدی حوزه را بسازیم، که الان برخی از کادر و اساتید در این مجموعه ساکن شده اند.

 

وی ادامه داد: با آغاز بیماری کرونا که حقیقتا یک بحران بود، به قول سردار سلیمانی تلاش کردیم و از دل این بحران، فرصت ایجاد کردیم و موفق شدیم ستاد مردمی مقابله با کرونا شهرستان را در حوزه علمیه راه بیندازیم و فعالیت های اجتماعی چشم‌گیری را در این مدت داشتیم از جمله به تعبیر رهبر معظم انقلاب انجام رزمایش همدلی و چند مرحله تهیه بسته‌ های معیشتی و توزیع آنها در مناطق کم برخوردار و بین خانواده هایی که از کرونا آسیب دیده بودند.

 مدیر حوزه علمیه آیت ا.. بهاری در پاسخ به این سوال که برنامه ها و اهداف اصلی شما در حوزه علمیه چیست، عنوان کرد: هدف کلی ما تربیت یک عالم دینی و مبلغ جامع، مطابق با نیازهای روز است زیرا جامعه امروز ما در مقایسه با زمان قدیم در عرصه های مختلف خصوصا فضای مجازی و .. تغییرات چشمگیری پیدا کرده است و تربیت طلبه با همان روش قدیم، امروز پاسخگو نیست، لذا برنامه اصلی ما تربیت طلبه چند بُعدی است، نباید طلبه صرفا در بُعد علمی یا فقط در بعد اخلاقی رشد کند بلکه یک طلبه نیاز دارد در ابعاد مختلف علمی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، انقلابی، بصیرتی و ... رشد کند تا توانمندی ارتباط گیری با اقشار مختلف خصوصا جوانان و نوجوانان را بدست آورد پس هدف ما  تربیت چنین طلبه ای است که بتواند معارف دین را به صورت صحیح و مطابق نیازهای روز بیاموزد و مهارت های لازم را کسب کند و در برابر هجمه های سنگین تبلیغاتی دشمنان اسلام و استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل هم از خود و هم از افراد جامعه دفاع نموده و بتواند معارف اسلام ناب را به صورت امروزی و عملیاتی به مردم و خصوصا نسل جوان منتقل کند که در همین راستا در کنار برگزاری کلاسها ها و دروس معمول و مرسوم حوزه علمیه در این دوسال برنامه های متعددی داشته ایم از جمله در ایام اوج کرونا چندین نوبت طلاب ما به صورت جهادی در بیمارستانها حاضر شده و به کمک کادر درمان و بیماران کرونایی شتافتند، برگزاری برنامه های جهادی، اردوهای آموزشی فرهنگی تربیتی، برنامه های مختلف جهت نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت طلبی و رشد روحیه انقلابی، و.... خلاصه اینکه هدف گذاری نهایی ما تربیت  طلبه ای است که دروس و معارف دین را به صورت جهادی و انقلابی و امروزی بیاموزد و در عرصه عملی زندگی پیاده کند تا الگوی عملی باشد برای دیگران.

 

به طور میانگین سالانه ۱۵ نفر، متقاضی ورود به این حوزه هستند

 

زارعی در پاسخ به این سوال که تعداد جذب طلبه های سال قبل به چه میزان بوده است پاسخ داد: باتوجه به سياست نادرست کاهش جمعیت که در دهه های ۶۰ و ۷۰ به شدت تبلیغ شد چند سالی است در کل کشور با روند رو به کاهش جمعیت روبرو شدیم، دانشگاه ها و مدارس با ظرفیت مازاد مواجه شده اند، در حال حاضر کشور با معضل و مشکل پیری جمعيت درگیر شده، همین امر موجب شده روند جذب مراکز آموزش عالی و حوزه های علمیه مشکل کمبود مخاطب داشته باشند، با این حال خدا را شاکر هستیم که در این دوسال طی برنامه های که داشته ایم موفق شده ایم سالانه به طور میانگین ۱۵ نفر متقاضی ورود به حوزه علمیه را داشته باشیم.

 

زارعی در پاسخ به سوال از رتبه حوزه علمیه بهار در بین حوزه های علمیه کل استان پاسخ داد: حوزه علمیه بهار در مقایسه با دیگر شهر های استان همدان جزء حوزه هایی است که موفق عمل کرده و توانسته در آیتمهای مختلف ارزیابی حوزه ها در دو سال اخیر  جزء سه حوزه برتر استان قرار بگیرد، به عنوان مثال با اینکه با مشکل کاهش جمعیت مواجه هستیم، اما تلاش هایی که در جذب طلبه به انجام رسانده ایم با در نظر گرفتن شرایط مختلف، در مقایسه با شهر های دیگر، حوزه علمیه آیت الله بهاری جذب بالایی داشته است.

 

حجت‌الاسلام زارعی با پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه رشته هایی در حوزه علمیه آیت ا.. بهاری وجود دارد و در حال برگزاری است؟ عنوان کرد: حوزه علمیه آیت ا.. بهاری، حوزه علمیه سطح ۱ محسوب می‌شود و از دانش آموزان متوسطه اول و دوم یا همان سیکل قدیم پذیرش میکند، به صورت معمول  طلاب سطح ۱ باید ۶ سال در این مقطع مشغول به تحصیل باشند، در این ۶ سال، مباحثی که به طلبه ها ارائه می شود در سه سال اول در کنار آموزش مقدماتی دروس عقاید اخلاق و احکام بیشتر ادبیات عرب و صرف نحو است، که هدف اصلی آن تسلط طلاب بر مُتون عربی است، که عمده منابع قرآنی و دینی، روایی ما عربی هستند، طلبه باید بتواند مهارت لازم را برای تسلط بر مُتون عربی بدست بیاورد، در ادامه وارد مباحث علم منطق می شود که مقدمه ورود به مباحث فلسفه به حساب می‌آید؛ در ادامه مباحث مقدماتی فِقه و اصول آموزش داده می‌شود، که مقدمه ورود طلبه ها به مباحث عمیق فقهی و اصولی به حساب می آید.

 

وی با اشاره به شرایط برگزاری کلاس ها در زمان بیماری کرونا  تصریح کرد: در این مدت تلاش کردیم بر اساس دستور العمل های ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کنیم در برخی ماه ها که وضعیت شهرستان قرمز بود آموزش را مجازی کردیم و در بقیه ایام با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و استفاده از مواد ضد عفونی کلاسها را برگزار کردیم تا آسیبی برای طلبه ها و خانواده هایشان پیش نیاید و منجر به شیوع کرونا نشود.

 

گنجایش حوزه علمیه آیت ا.. بهاری ۱۲۰ نفر است

 

مدير حوزه‌ علمیه‌ آیت‌ا.. بهاري به ظرفیت های حوزه برای برقراری کلاس ها اشاره کرد و افزود:

 ساختمان فعلی گنجایش شش کلاس حداقل بیست نفر را دارد، یعنی می‌توانیم حدوداً  ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر طلبه در مجموعه حوزه آیت‌الله بهاري پذیرش کنیم.

 

 زارعی در پاسخ به این سوال که در هر سال حدود چند نفر از این حوزه فارغ‌التحصیل شده اند؟ پاسخ داد:  از سال ۷۵ تاکنون سالی بیست نفر فارغ ‌التحصیل داشته ایم؛ یعنی حدود پانصد نفر.

 

وی در بیان کمبود ها و مشکلات حوزه اذعان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما تامین هزینه تکمیل ساختمان‌ می باشد که با توجه به هزینه سنگین آن مجبور به فاز بندي شدیم و فاز اول را تکميل استاد سرا قرار دادیم که الحمدا.. در اعیاد شعبانیه و ولادت امام سجاد (ع) توانستیم ۶ واحد استاد سرا را افتتاح کنیم که کمک بسیار بزرگی به حوزه علمیه آیت الله بهاری شد استاد سرا بالغ بر ۱ و نیم میلیارد تومان هزینه برداشت که عمده این مبلغ به صورت خیری جذب شد؛ فاز بعدی ما تکمیل حسینیه بود که به یاری خداوند متعال کار حسینیه هم رو به اتمام است و حدود یک ماه بعد حسینیه هم افتتاح خواهد شد. فاز سوم ، دیوار کشی مجموعه خواهد بود که متأسفانه در اين مدتی که حوزه فعالیت داشته، دیوار کشی آن انجام نگرفته ‌و به لحاظ امنیتی مسائل و مشکلاتی را در پی داشته، مقدمات آن را شروع کرده ایم و امیدواریم تا نیمه سال ۱۴۰۱ حصار کشی را هم بتوانیم کامل کنیم، فاز چهارم تکمیل طبقه چهارم خواهد بود و فاز پایانی، هم نمای ساختمان و محوطه سازی را شامل می‌شود که امیدواریم با کمک خیرین این مورد را هم به انجام برسانیم.

 

یکی از مشکلات این حوزه، تأمین هزینه تغذیه طلاب است

 

زارعی در ادامه بیان مشکلات با اشاره به این موضوع که بسیاری از طلاب از روستاهای دور شهرستان می آیند لذا امکان تردد روزانه فراهم نیست و حضور طلاب در حوزه علمیه به صورت شبانه روزی است و همچنین با توجه به اینکه اکثر طلاب از خانواده های زیر خط فقر جامعه هستند اذعان کرد: یکی از مشکلات ما تامین هزینه های تغذیه سه وعده طلاب است.

 

حجت‌الاسلام علی اصغر زارعی در پاسخ به این سوال که راه های ثبت نام، پذیرش سال جدید ۱۴۰۱ چیست؟ اظهار کرد : 

سایت رسمی پذیرش به آدرس paziresh.ismc.ir در دسترس همه ی متقاضیان قرار دارد و علاقه مندان می‌توانند به سایت مراجعه کرده به راحتی ثبت نام کنند، همچنین این عزیزان می‌توانند به صورت حضوری به حوزه علمیه آیت الله بهاری به آدرس (بهار_بلوار کشاورز _جنب مسکن مهر ) مراجعه کنند که همکاران ما ثبت نام آنهارا انجام خواهند داد و هرگونه سؤالي هم داشته باشند می‌توانند با مراجعه حضوری و یا تماس با شماره 09185048611 و یا مراجعه به  پیج اینستاگرامی حوزه علمیه آیت الله بهاری به نشانی @howzehayatollahbahari پاسخ سوال خود را دریافت کنند 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از ثبت نام باید در آزمون ورودی شرکت کنند و هدف از

برگزاری این آزمون چیست؟ پاسخ داد: 

بعد از ثبت نام، جهت احراز صلاحیت شخص برای ورود به حوزه، آزمون ورودی برگزار می‌شود در این آزمون مشخص می‌شود که فرد استعداد لازم برای ورود به حوزه و تحصیل در آنجا را دارد یا نه، زیرا دروس حوزوی نیاز به یک حداقل های استعدادی دارد که باید احراز شود.

 

زارعی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دارندگان مدرک دیپلم و مدارک دانشگاهی میتوانند در حوزه علمیه  ادامه تحصیل دهند؟ پاسخ داد: با توجه به پذیرش حوزه آیت‌ا.. بهاري از متوسطه‌اول و دوم ثبت نام افراد دیپلم و دانشگاهی برای ادامه تحصیل در حوزه علمیه آیت ا.. بهاری امکان پذیر نیست و چون روال تحصیل افراد دیپلم و دانشگاهی، با افرادی که با مقاطع پایین تر وارد حوزه می‌شوند متفاوت است، یا باید در حوزه علمیه سفیران هدایت ثبت نام کنند و یا در مدرسه علمیه زنگنه مرکز استان، همچنین افرادی که فارغ‌التحصیل مقاطع بالای دانشگاهی مثل کارشناسی و ارشد و دکترا هستند، برخي از حوزه های علمیه قم مانند معصومیه آنهارا می پذیرند، و امکان ثبت نام و ادامه تحصیل برای آنها وجود دارد.

 

تحصیل در حوزه صرفا لباسی تن کردن و سخنرانی نیست/ بیش از ۴۰۰ رشته در مقطع سطح عالی حوزه علمیه وجود دارد

 

مدیر حوزه علمیه آیت ا.. بهاری در پاسخ به این سوال که چه توصيه ای به خانواده ها و علاقه مندان ورود به حوزه دارید؟ عنوان کرد: برخی افراد و خانواده ها شناخت صحیحی از تحصیل در حوزه علمیه ندارند و تصور آنها این است که رشته های تحصیلی در حوزه بسیار محدود است در حالیکه طلاب بعد از اتمام سطح یک و با ورود در مقطع سطح عالی می توانند اکثر رشته ها و گرایش های علوم انسانی را انتخاب و ادامه تحصیل دهند ما در حال حاضر بيش از ۴۰۰ رشته و گرایش در مقطع سطح عالی  حوزه علمیه داریم، این تصور که بعضاً فکر می‌کنند، کسی که وارد حوزه علمیه می‌شود؛ باید یک فردی باشد که صرفا لباسی به تن کند و امام جماعت و سخنران و ... شود، تصور صحیحی نیست، از والدین عزیز خواهشمندم که سعی کنند، از حوزه علمیه بیشتر شناخت پیدا کنند، و اگر فرزندشان تمایل و علاقه برای تحصیل در حوزه علمیه را دارد با تصور ناقص از حوزه علمیه، مانع از ورود فرزندان و اطرافیان خود به حوزه علمیه نشوند، افراد موفقی همچون آیت ا.. بهاری امام راحل، رهبر معظم انقلاب، علامه طباطبایی، علامه جعفری،  شهید مطهری، بهشتی، باهنر، مفتح  و صدها عالم بزرگی که هزاران خدمت به اسلام و قرآن و انقلاب و بشریت کردند همگی تربیت شده همین حوزه ها هستند.

 

زارعی با اشاره به امکان تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه بعد از اتمام سطح ۱ گفت هیچ مانعی برای ادامه تحصیل همزمان وجود ندارد، طلاب می توانند با استفاده از مدرک سطح ۱ حوزه در مقطع کارشناسی یا با مدرک سطح ۲ حوزه در مقطع ارشد دانشگاه در رشته ها و گرایش های مختلف علوم انسانی مشغول به تحصیل شوند و ادامه تحصیل دهند.

 

وی در پایان از حضرت آیت ا.. موسوی اصفهانی، حجت الاسلام و المسلمین ارزنده، همه کادر، اساتید، طلاب حوزه علمیه بهار و خصوصا مردم و خیرین عزیز شهر بهار تقدیر و تشکر نمود که از جهات مختلف کمک حال حوزه علمیه بهار بوده اند.

 

فاطمه بدرلو

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی