سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

درسلسله روستاگردی راهی روستای پرلوک از توابع بخش صالح آباد وشهرستان بهار می شویم که پس ازعبور از شهر صالح آباد وگذر از مسیراصلی روستاهای بهادربیگ، کریم آباد، آق کهریز به دوراهی حسن قشلاق می رسیم وباعبور از مسیر سمت راست وارد روستای قره آغاج وسپس روستای پرلوک که قدمتی دیرینه دارد می شویم.

شناسه خبر: 12953

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام، ثبت محوطه پرلوک مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان درسال 82 وعمارت شجاع الملک درسال 95 مؤید تاریخ دیرینه روستا وگنج های نهان درآن دارد.

عمارت شجاع الملک دروسعت 930متر مربع  بنایی که در دوران قاجار داخل باغی به همین نام درکنار قلعه ای ساخته شده است وایجاد این مجموعه نمایانگر توجه والیان وحاکمان روستای پرلوک دراین دوره است که باتوجه به  نوع معماری آن زمان ومقارن باحکومت فتحعلی شاه قاجار نقش شیروخورشید رابر بلندای عمارت حکاکی ونگاشته اند.

دروجه تسمیه روستا به گفته اهالی خان هایی درمنطقه زندگی می کردند که نام دخترش پری لک را برای آنجا انتخاب می کند وباگذشت زمان به پرملک به معنای خانه هایی باخان های فراوان تغییر نام می دهد وبه مرور زمان به نام کنونی پرلوک می رسد.

شجاع الملک نام یکی از خان های روستا تصمیم می گیرد خانه ای زیبا دردل روستا درکنار قلعه تاریخی بسازد که از طراحان غیربومی بهره می‌گیرد وحدود دوسال هم ساخت عمارت به طول می انجامد وپس ازآن به صورت دوره ای شجاع السلطنه،محمدخان،غلام علی خان وعطا ا... خان ودرنهایت کریم خان در این عمارت زندگی می کردند که پس از مهاجرت فرزند کریم خان وخالی ازسکنه بودن آن علی اکبرصدیقی عمارت را خریداری می‌کند که به دلیل وسعت زیادونگهداری آن به دوقسمت تقسیم می شود وهم اکنون دریکی از قسمتها سکونت دارند.

این عمارت دارای ورودی هشتی، حیاط،حوض ،پستو حوض خانه، ایوان، پنجره های اروسی، شاه نشین،سه دری وآشپزخانه است که دل ودیده  از دیدن معماری باشکوه ومنحصر به فردش به وجد می آید.

باوجود قدمت وزیبایی منحصربه فرد این عمارت اما تاکنون سازمان میراث فرهنگی اقدامی برای بازسازی وحفظ این اثر باارزش نکرده است ودرصورتی که نوسازی وکاربری خاصی همچون اقامتگاه بوم گردی،سفره خانه سنتی و...را داشته باشد می تواند مقصد خوبی بدور از هیاهوی زندگی ماشینی در محیطی آرام ودلنشین برای گردشگران داخلی وخارجی باشد.

واما قلعه تاریخی درکنار محوطه این عمارت که درغبار فراموشی وباوجود ثبت اثر درفهرست آثار ملی شمارش معکوسش برای نابودی کامل اثر آغاز شده  که درصورت عدم توجه دیری نمی پاید که باخاک یکسان ودر دل آن مدفون شود واین اثر هم در کنار عمارت شجاع الملک درصورت مرمت وبازسازی  می تواند به مجموعه گردشگری برای مسافران تبدیل گردد.

پس از بازدید از این دواثر سری هم به کارگاه سفال ونقاشی سفال هادی رجبی زدیم، کارگاهی که حدودا 5سال پیش در حمام قدیمی عمومی این روستا با 400میلیون تومان اعتبار وسرمایه شخصی پاگرفت واکنون 8نفر درآن مشغول به کارند که باتولید صدپارچه ظروف مصرفی وعرضه  به بازار لالجین برای فروش محصول نقش مهمی را در اشتغالزایی وتوجه به هنر صنایع دستی داشته است که البته با گران شدن هزینه های مواد اولیه وازطرفی کاهش تقاضا نیازمند حمایت وتوجه جدی از سوی مسئولان امر است تا بتواند پابرجا بماند و روز به روز کارگاه را توسعه وگسترش داده واشتغالزایی بیشتری را برای اهالی به ارمغان بیاورد.

وجود آسیاب فعال سنگی در روستا نیز از دیگر ظرفیت های بکر روستا به شمار می‌رود که باوجود  پیشرفت علم وتکنولوژی وجایگزینی  دستگاه‌های صنعتی با آسیاب سنگی همچنان چرخ آسیاب می چرخد و گندم اهالی را به آرد تبدیل می کند.

ازدیگر ظرفیت های روستای پرلوک احداث پارک 5هزارمترمربعی در روستاست که از سال 92با اهدای زمین توسط مردم عملیات اجرائی آن آغاز وجدول‌گذاری، کاشت چمن، نصب وسایل بازی وورزشی، چراغ روشنایی، صندلی و... بااعتبارات محدود دهیاری به مبلغ 500میلیون تومان  انجام شده  است وبخشی از چمن، جالیزکاری، احداث سرویس بهداشتی وشهربازی کوچک آن باقی مانده ومستلزم صرف 1میلیارد تومان اعتبار است.

به گفته دهیار پرلوک باغات انگور منطقه نیز که از سالیان دور در سه منطقه ترکی چای، چای ارخی واوزون دره وجود داشته وبخاطر مصرف کم آب به صورت شیب دار در روستا ایجاد شده چندسالی است متأثر از کم آبی افت شدید  محصول را در پی داشته است که تعدادی از خانواده ها با فراوری محصول همچون شیره انگور، مویز، کشمش، سرکه و... گذران امورات می کردند ونیاز است جهاد کشاورزی فکری برای آبرسانی به باغات انگور واحیای آن برای اقتصاد خانواده ها کند.

احمدکاویانی اضافه می کند: بیشترین انگور روستا به ارقام کشمش، فخری، انگور سیاه وقرمز اختصاص دارد.

وی اضافه کرد:حجت الاسلام محمدرضا نوری از روحانیون پرلوک مردی جهادی ومردمی همواره درکارهاوپیشبرد امور روستا پیشگام بوده که خود با کارگری چندین مورد مسکن برای محرومان احداث کرده وهمواره کمک حال دهیاری وشورای اسلامی روستاست که چندین مرتبه نیز به عنوان روحانی نمونه در استان وشهرستان بهار شناخته ومعرفی شدع است همچنین اعضاء واحمد عراقی فرد، رئیس شورای اسلامی روستا نیز بااتحاد وهمدلی قدم های فراوانی را برای عمران وآبادانی روستا برمی دارند که جای قدر دانی از مسئولان محلی و اهالی روستا دارد.

مینا ابراهیمی

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی