سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/8/22 13:18:27
فتح اله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ:

تصویب و تأمين اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی راه همدان گل تپه علیصدر

چندی پیش فتح اله توسلی طی سفری به شهرستان بهار، در میان اهالی ورزش و کشاورزان حاضر شد و دغدغه های آن ها را از نزدیک شنید.

شناسه خبر: 12993


به گزارش نشاط بهار، در ابتداي این سفر، نماینده بهار و کبودراهنگ با حضور دربین نمایندگان تشکل های بخش کشاورزی، تعدادی از کشاورزان و دامداران دیدار کرد و پای صحبت هایشان نشست و درباره طرح تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه‌ای صحبت شد؛ گفتنی است معاون تولیدات گیاهی سازمان و جمعی از کشاورزان پیشرو در این نشست که در محل اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهار بود حضور داشتند.

فتح اله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار بیان کرد: حضور مسئولان در بین مردم جهت بیان مشکلات، باعث مرتفع تر شدن بخشی از  مشکلات در حوزه های مختلف می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: حضور مسئولان و مدیران  در بین مردم باعث بیان مشکلات به صورت مستقیم و مرتفع شدن سریع مشکلات خواهد شد؛ درکل کشور مدیران در حوزه تخصصی باید نسبت به مشکلات شناخت داشته باشند و یکی از راهبردهای اصلی ام در حوزه انتخابیه از ابتدا تاکنون، حضور میدانی مدیران در بین مردم و شناخت مشکلات از نزدیک است.

نماینده بهار و کبوداهنگ تصریح کرد: باید توجه داشت که سیاست ها متناسب باشهرستان‌ ها باشد؛ ظرفیت روستایی بهار و کبودرآهنگ بالاست و نباید در تولیدات کشاورزی محدود شود.

توسلی در نشست هم اندیشی با کشاورزان عنوان کرد: از زمانی که به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور دارم لحظه ای از مسائل مردم غافل نشده ام،  و در مورد پیگیری هایی که از طریق وزرا و ریاست جمهوری انجام داده ام بخش قابل توجهی  به نتیجه رسیده است.

منابع آبی بهار و کبودراهنگ محدود است/ اولویت اساسی مردم در بحث آب، خود‌ آن منطقه است

توسلی با تاکید بر اینکه بهار و کبودرآهنگ دارای منابع محدود آبی هستند، خاطرنشان کرد: مسئولان با سیاست گذاری نادرست همانند احداث نیروگاه ها، کشاورزی را در منطقه به خطر انداخته اند و در سالیان گذشته سهم آب شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ از خط انتقال آب از سد تالوار مطرح نشده واخیرا انشعابی برای آبرسانی به ۱۰۰ روستای شهرستان های بهار و کبودراهنگ از سد تالوار زنجان ایجاد شده؛ اولویت اساسی مردم در بحث آب، خود‌ِ منطقه است.

وی در میانه این دیدار اذعان کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی در بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی می‌کنند به همین دلیل سیاست گذاری بر مبنای کاهش کشت محصولات پر آب بر و تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه ای مورد تاکید می‌باشد که به تدریج باید با مدیریت کاشت به سمت کاشت دانه های روغنی، درخت بادام و محصولات کم آب بر و داروهای گیاهی که ارزش افزوده بالایی دارند حرکت کنیم.


کشاورزان در بحث فرنچ فرایز اقدام اساسی کنند/ دولت تسهیلات قابل توجهی در این زمینه ارائه می‌دهد

وی اذعان کرد: پیگیری ها در حوزه کشاورزی منجمله تکمیل سامانه های نوین آبیاری، احیا و مرمت قنوات، عملیات آب و خاک، تجهیز اراضی کشاورزی، احداث جاده بین مزارع، ساختمان بین راهی و زهکشی،  زیرساخت های شهرک های گلخانه ای انجام شده است و نیاز است در حوزه کشاورزی، کشاورزان با دولت همکاری کنند و سیب زمینی که نیاز استراتژیک کشور است، با ایجاد تشکلی در بحث صنایع تبدیلی (فرانچ فرایز)، اقدام اساسی دراین عرصه نمایند که دولت تسهیلات قابل توجهی در این زمینه ارائه می‌دهد.

فتح اله توسلی نماینده مردم بهار و کبودراهنگ گفت: طبق قانون، جهاد کشاورزی موظف به آموزش های لازم برای کشاورزان می‌باشد چرا که آبیاری قطره­ ای روش مناسبی برای کاهش اتلاف آب و انرژی در بخش کشاورزی بشمار می‌رود.

 

تصویب و تأمين اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی راه گل تپه علیصدر

در ادامه این نشست، نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به اینکه به زودی چهاربانده شدن محور همدان علیصدر آغاز می شود گفت: تصویب و تأمین اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی محور گردشگری همدان علیصدر صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان بهار ظرفیت بالایی در حوزه سلامت و توریسم درمانی به لحاظ قرارگیری در راه ورودی به غرب کشور و کردستان عراق دارد، افزود: بعد از چهار سال توقف، تکمیل و تجهیز درمانگاه تامین اجتماعی بهار انجام شد و به زودی شاهد افتتاح این مجموعه درمانی خواهیم بود.

وی همچنیین با اشاره به تصویب چارت ۲۴ ساعته شدن درمانگاه مهاجران پس از پیگیری های متعدد، گفت: تأمین اعتبار ۴ میلیارد تومانی درمانگاه سیمین و درمانگاه شهرک فرهنگیان بهار از دیگر پیگیری های حوزه سلامت است.

شهرستان بهار قطب تولید محصولات مختلف به ویژه صنایع تبدیلی در سطح استان و حوزه تولید سيب زمینی در سطح  کشور است

در ادامه عبدالحسین اکبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در این نشست اظهار کرد: شهرستان بهار قطب تولید محصولات مختلف به ویژه صنایع تبدیلی در سطح استان و حوزه تولید سيب زمینی در سطح  کشور است و با توجه به این‌ دارای جایگاه ویژه ای می‌باشد؛ این نشان دهنده توانمندی و دانش اطلاعات کشاورزان بهاری است که در این حوزه نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور مطرح هستند که این باعث افتخار ما می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این شهرستان در بحث سيب زمینی دارای پنج شرکت تولید بذر سيب زمینی است که نه تنها شهرستان بلکه استان و کشور را از لحاظ تامین بذر مورد نیاز، پیشتیبانی می‌کند و باتوجه به اینکه در این شهرستان حدود ۲۸۰ هزار تن سالانه سيب زمینی تولید می‌شود و ۳۰۰ هزار تن هم برداشت محصولاتی که توسط کشاورزان بهاری در خارج از استان و شهرستان  کشت می شود و از نیمه دوم مهر ماه جهت نگه داری در انبار سيب زمینی وارد شهرستان می‌شود و برای نگه داری سیب زمینی، این شهرستان ۵۷ واحد سردخانه بالای صفر دارد که ظرفیت ذخیره سازی  ۱۴۵ هزار تن سيب زمینی را دارد که نسبت به سال های گذشته (حدود ۲۰درصد از سيب زمینی های ما در انبار به عنوان ضایعات دور انداخته می شد) که با احداث این انبار ها ضایعات به کمتر از دو درصد رسیده است و با همکاری احداث واحد های سردخانه از ضایعات سيب زمینی جلوگیری و باعث تعادل بازار می شود.

وی افزود: با توجه به پیگیری ها، دو واحد در حال پیگیری داریم یک واحد که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در واقع سالن حدود ۳۰ هزار تن فرآوری سيب زمینی انجام خواهد داد که امیدواریم در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد و این خود باعث کاهش خام فروشی خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار عنوان کرد: در حوزه زراعت سالانه بيش از ۵۴۰ هزار تن در حوزه باغبانی و ۴۲ هزار تن در حوزه دام تولید داریم که خوشبختانه در سطح استان حائز رتبه هایی، در بحث تولید گوشت شتر مرغ و بوقلمون با تولید ۵۴ درصد استان، رتبه اول در استان و در حوزه مرغ بيش از ۲۰ درصد تولید استان رتبه اول استان را کسب نموده ایم وبا تولید ۱۵ هزار تن سالانه گوشت مرغ و دو هزار تن قارچ با سهم ۴۵ درصد استان افتخار کسب رتبه اول را داشته ایم.

اکبری گفت: در بحث سيب زمینی نیز با تولید ۲۸۰ هزار تن سالیانه، حدودا ۲۸درصد تولید استان و رتبه نخست را داریم و در بحث آلو حدود ۵ هزار و ۳۲۶ تن با ۲۸ درصد تولید استان، رتبه اول را در استان داریم و در تولید محصولات شیر رتبه دوم، همچنین در تولید سیر با بیش از حدود ۲۰ هزار تن رتبه دوم استان را کسب نموده ایم که ما در این زمینه هم با توجه به اینکه یکی از مشکلات ما بحث نگهداری و انبار ویژه سير است که ما در طی سال گذشته دو واحد مجوز داشتیم که انبار ویژه سير را بتوانند احداث کنند و همچنین پیشنهاد شده در سطح شهرستان بهار بتوانیم یک "شهرک سیر" احداث کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار برشمرد: ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی داریم که حدود ۲۲ هزارهکتار آن مجهز به سيستم هاي آبیاری تحت فشار شده و در  بحث فرآوری محصولات زراعی و بحث صنایع تبدیلی در حال حاضر ۱۰۵ واحد فعال داریم که حدود ۱۶۴۴ نفر اشتغال زایی و ۳۲۵ هزار تن در سالانه تولید دارد و ۱۱۲ واحد هم در بحث انبار و بحث صنایع تبدیلی با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد درحال احداث می‌باشد که در صورت راه اندازی  ۴۱۴ هزار تن تولید سالانه و  ۱۶۳۳ نفر اشتعال زایی با خود به همراه دارد.

تقاضا و درخواست کشاورزان این است که بتوانیم صدور مجوز ها را آسان کنیم

وی خاطرنشان کرد: شهرستان بهار در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و در شهرستان حدود ۳۲۷ میلی متر در سال متوسط بارندگی وجود دارد و لازم است مشکل استفاده بهینه آب را با راهکار های مناسبی همچون اجرای سيستم هاي آبیاری تحت فشار، کنترل نماییم که خوشبختانه ۲۵ هکتار زمین در شهرستان بهار مجهز به سيستم هاي تحت‌ فشار شده و در بحث توسعه گلخانه ها اگر بخواهیم استفاده مناسبی از منابع آبی داشته باشیم قطعا باید خود را به سمت‌ توسعه گلخانه ها سوق دهیم چرا که به ازای یک هکتار می‌توان عملکرد ۱۰ هکتار را داشته باشیم و نیاز است که ما در این قسمت سرمایه گذاری کنیم و تقاضا و درخواست کشاورزان این است که ما بتوانیم صدور مجوز ها را آسان کنیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۱۸ هکتار گلخانه متقاضی تأسیس پروانه در دستور کار داریم و حدود ۴ شهرک گلخانه شخصی در قالب دولتی زیر نظر شهرک صنعتی در سطح شهرستان همچون گلخانه مهاجران، شهرک گلخانه در کوشکی آباد، مجتع گلخانه شهرک، گلخانه آقای صاحبی در روستای دستجرد فعالیت دارند و امیدواریم با پیگیری مشکلات و بحث گاز رسانی به گلخانه ها هرچه سريع تر این مشکلات رفع شوند.
 
اکبری ادامه داد: باتوجه به روند کاهش نزولات و اُفت آب های زیر زمینی قطعا ما تا آینده چاره ای جز توسعه گلخانه ها نداریم و لازم است قبل از اینکه با بحران آب مواجه شویم، کشاورزان برنامه ریزی داشته باشند  تا با کشاورزی پایدار بتوانیم در بلندمدت از منابع آب زیرزمینی استفاده کنیم که امنیت غذائی را تأمین کرده باشیم و هم بتوانیم استفاده کافی از این منابع را ببريم.

وی خاطرنشان کرد: بحث آزادسازی یارانه ها در حوزه دامداری باتوجه به سیاست هایی که دولت سیزدهم داشت، باعث افزایش قیمت چندبرابری قیمت نهاده ها شده اما با توجه به بالا بودن هزینه ها نیاز به تعادل بین هزینه تولید و میزان تولید که درآمد داشته، ایجاد شود تا تولید کننده ضرر نکند و بتوانیم در راستای تأمین امنیت غذایی، تولید مواد داشته باشیم.

عبدالحسین اکبری مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بهار تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه گازوئیل مشکل داریم و نیازمند برق رسانی چاه ها هستیم، نیاز است پیگیری های لازم جهت در اختیار دادن تسهیلات بانکی به کشاورزان جهت برق رسانی به چاه ها و واحد های تولیدی انجام‌ شود تا با تامین اعتبار و با ارائه راهکاری مناسب مشکلات مرتفع گردد.

تأمين اعتبار ۱۵میلیارد تومانی در مجموعه ورزشی صالح اباد داد

فتح اله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در ادامه این سفر خود، در اداره ورزش و جوانان شهرستان حضور پیدا کرد.

توسلی در دیدار با جمعی از ورزشکاران، رؤسای هیئات ورزشی، پیشکسوتان و اعضای هیئات ورزشی شهرستان بهار خبر از تامین اعتبار ۱۵میلیارد تومانی در مجموعه ورزشی صالح اباد داد و افزود: سالن های ورزشی نباید غیر فعال باشند و با تأمین تجهیزات تا جای ممکن نیازها را تامین خواهیم کرد.

نماینده بهار و کبودراهنگ افزود: هر حوزه ای نیازمند مطالعه و فکر می باشد، مشکلات حوزه جوانان، ورزش زنان و ورزش روستایی را با فکر براساس شرایط موجود میتوان حل کرد.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده مردم شهرستان بهار و کبودراهنگ مطالبات شما را در هر حوزه از جمله ورزش به دقت دنبال می‌کنم چراکه اهمیت ورزش بسیار بالاست و بی توجهی به آن تبعات زیادی بر امنیت ملی کشور تحمیل می‌کند.

حداقل ترین کار ما برای جوانان، احداث زمین ورزشی در بحث ورزش های بومی و محلی است

فتح اله توسلی خاطرنشان کرد: نبود شرایط ورزش برای بانوان یا ورزش های روستایی، مخاطرات زیادی را ایجاد کرده و حداقل ترین کار ما برای جوانان احداث زمین ورزشی برای بحث ورزش های بومی و محلی است؛ تا جای ممکن در بحث های زیرساختی اعتبار خواهیم گرفت.

وی امنیت مکان های ورزشی را امری ضروری دانست و یادآورشد: سلامت مردم و امنیت سالن های ورزشی شرط اول است، سالن های ورزشی نباید غیر فعال باشند و با تأمين تجهیزات تا جایی که بتوانیم نیازها را تأمین خواهیم کرد.

 

در سفر دولت سیزدهم به استان، ۲۷ میلیارد تومان اعتبار برای شهرستان بهار مصوب و تخصیص اولیه لحاظ شده است

در ادامه این نشست علی حقیقی مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان بیان کرد: سهم هر نفر در شهرستان بهار از فضای ورزشی رو باز و سرپوشیده، ۶۲سانتی متر است.

وی افزود: در سفر دولت سیزدهم به استان، ۱۸۴ میلیارد تومان اعتبار برای ورزش سطح استان لحاظ شده که با بررسی های انجام شده ۲۷ میلیارد تومان برای شهرستان  بهار مصوب و تخصیص اولیه لحاظ شده است.

 حقیقی در جمع رؤسای هیئات ورزشی شهرستان بهار گفت: با توجه به‌ علاقه ای که مردم شهرستان نسبت به حوزه ورزش و جوانان دارند و درخشش های متعدد در سال‌های اخیر در رشته های ورزشی نظیر والیبال، کشتی و بستکبال شهرستان در استان و کشور برای شهرستان به ارمغان آورده ایم؛ به عنوان خادم ورزش استان، تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا مشکلات و مسائل را با همت مسئولین ارشد شهرستان، نماینده شهرستان و مجمع نمایندگان همدان مورد بررسی قرار دهیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان ادامه داد: سرانه ورزش بر اساس جمعیت لحاظ می‌شود و در شهرستان بهار بر اساس آمار و ارقام، به ازای هر نفر  ۶۲ سانتی متر فضای ورزشی رو باز و سرپوشیده وجود دارد، هم اکنون سالن ورزشی مهرورزان که به نام سالن شهید چراغی نام گذاری شده است با ظرفیت  ۱۵۰۰ نفر یکی از سالن های استاندارد شهرستان بهار است که در چندین شهرستان نیز به صورت متحد، از این سالن ها ساخته‌ شده است.

حقیقی اذعان کرد: با توجه به اینکه تعداد پروژه های نیمه تمام در سطح کشور بسیار بالاست، نیازمندیم تا با تلاش نمایندگان و تخصیص اعتبارات هر چه سریع تر این پروژه ها تکمیل گردند.

این مقام مسئول‌ یادآور شد: دربازدید اخیر استخر بهار، پیمانکار انتخاب و نیاز به تهیه تجهیزات موتورخانه می‌باشد که حدود ۸ میلیارد تومان اعتبارا نیاز دارد؛ استخر توسط دفتر فنی، ارزیابی شده و با  توجه به گرفتن تخصیص تعمیر و تجهیز، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان اشاره ای به کشتی شهرستان کرد و افزود: شهرستان بهار در بحث کشتی بسیار مستعد اما نیازمند تجهیزات مورد نیاز می‌باشد؛ نیاز است که در این شهرستان بتوانیم یک سالن‌ تخصصی را برای ورزش رزمی این شهرستان لحاظ کنیم.

وی گفت: ورزش های باستانی این شهرستان قدمت زیادی دارند که در این پروژه نیز اعتباراتی مصوب و تخصیص پیدا کرده و هدف ما این است هرآنچه که امکان پذیر است بتوانیم انجام دهیم.

علی حقیقی مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان در خاتمه اذعان کرد: شهر مهاجران در رشته های رزمی مستعد می‌باشد و با توجه به اولویت زمین و سالن، تخصیص اعتبار و اولویت به مرحله انجام میرسد و در بحث لالجین نیز با توجه به پتانسیل ورزشی نیاز به سالن مجهز می‌باشد.


شهرزاد عباسی

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی