سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/3/26 12:40:09
خیابان باباطاهر قرار بود 80 روزه پیاده‌راه شود

حفاری، در دست کاوش!

روزشمار پروژه پیاده‌راه سازی باباطاهر که نمایانگر 80روز انجام پروژه بود همان روزهای نخست خاموش شد. براساس تصمیمات شهرداری منطقه 4 قرار بود در مدت 80 روز این پروژه به نتیجه برسد اما نمایان شدن ردپای برخی سفال ها سبب شد میراث فرهنگی در این پروژه ورود کند و کاوش‌های طولانی مدت جای حفاری‌های شهری را بگیرد.

شناسه خبر: 14914

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام، امروز 45 روز از آغاز حفاری‌ها می‌گذرد و اگر پای کاوش به میان نمی‌آمد حالا 35 روز تا پایان کاوش زمان باقی نمانده بود . اما شواهد بیانگر آن است که دامن کاو‌ش‌ها روز‌به‌روز طولانی‌تر و حوصله مردم کم‌تر می‌شود . در زیر به بیان زمان‌بندی این اتفاق از آغاز تا امروز گریزی میزنیم.

10 اردیبهشت: عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان با حضور اعضای شورا و مدیران شهرداری این شهر به عنوان سومین خیابان منتهی به میدان مرکزی شهر همدان با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

مدیر شهرداری منطقه 4 همدان در همان روز درخصوص پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر اعلام کرد: این طرح پیاده‌راه‌سازی به طول ۸۰ متر و عرض ۳۵ متر در طول 80روز به بهره‌برداری خواهد رسید.

طهماسبی با اشاره به حجم تردد از خیابان باباطاهر همدان در همان زمان اظهار کرد: اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی این خیابان مطابق با پیاده‌راه بوعلی و اکباتان است و یکی از اهداف ما توسعه ظرفیت گردشگری در میدان مرکز شهر همدان است.

وی خاطرنشان کرد: در این پیاده‌راه سازی حدود ۶۰ سانتی‌متر آسفالت برداشت و برای بازیافت تحویل می‌شود ضمن اینکه تأسیسات زیادی در خیابان بنا شده و دستگاه‌های خدمات‌رسان پیرامون ساماندهی آن اقدام می‌کنند.

24 اردیبهشت:  همزمان با خاک‌برداری و بتن‌ریزی به منظور پیاده‌راه‌سازی در خیابان باباطاهر در میدان مرکزی شهر همدان، قسمتی از یک اثر تاریخی دوره اسلامی در این محدوده نمایان شد و به منظور انجام کاوش باستان‌شناسی، اجرای طرح عمرانی متوقف و عملیات کاوش در این منطقه به منظور کاوش‌های بیشتر آغاز شد.

در آن روزها اخباری در خصوص پیدا شدن آثاری از دوران مادها در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی پیاده‌راه باباطاهر همدان در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده بود که مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی  همدان به آنها واکنش نشان داد.

26 اردیبهشت:  در دومین روز از کاوش باستان شناسی در پیاده‌راه باباطاهر همدان باستان‌شناسان در حین عملیات حفاری به سفالی از یک شیء از دوره آهن 3 (حدود ۲۸۰۰ سال قبل) در دوره استقرار مادها در همدان دست یافتند در آن روزها ( اواخر اردیبهشت )  بازتاب فراوانی در فضای مجازی و بعضی رسانه‌ها داشت.

محسن جانجان اظهار کرد: تاکنون هیچ اثری در کاوش باستان‌‌شناسی خیابان باباطاهر پیدا نشده و موارد طرح شده فقط تنها گمانه‌زنی یک فعال فضای مجازی بوده است.

جانجان همچنین گفت: تاکنون هیچ اثر یا آثاری در حین کاوش به دست نیامده و این خبر که اثری از دوران مادها یافت شده کذب است.

وی ادامه داد: عنوان شده که اثری از دوران مادها در خیابان باباطاهر پیدا شده و یا در دومین روز از کاوش حین عملیات حفاری سفالی از یک شیء از دوره آهن 3 (حدود ۲۸۰۰ سال قبل) در دوره استقرار مادها پیدا شده و سفال‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی، اسلامی و معاصر نیز در دومین روز کاوش به دست آمده و این مطالب در بعضی رسانه ها بازتاب داشت که صحیح نیست.

جانجان با اشاره به اینکه فقط ۲ روز کاوش انجام شده و هنوز شی یا اشیایی در حین کاوش پیدا نشده است، گفت: ۲ نفر از کارشناسان بین صحبت‌های خود ممکن است احتمال داده باشند، آثاری مربوط به دوران مادها در کاوش‌ها پیدا شود اما اینکه از طریق کاوش آثاری کشف شده باشد، چنین چیزی صحت ندارد.

28 اردیبهشت:  رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی اعلام کرد:  مجوز کاوش باستان‌شناسی در خیابان باباطاهر همدان از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور صادر شد.

ده‌پهلوان پس از انجام کاوش امکان نصب کف‌فرش شیشه‌ای و نورپردازی در این خیابان وجود دارد تا عابران پیاده بتوانند در زمان عبور از این سازه باستانی بازدید کنند.

براساس باستان‌شهری بسیاری از اتفاقات و اکتشافات در شهرها اجتناب‌ناپذیر است، زیرا بیشتر شهرهای امروزی ما از تهران تا کاشان، از ری و شوش تا همدان بر روی شهرهای کهن قرار گرفته، بنا شده و توسعه یافته است.

ده‌پهلوان توضیح داد: در مورد کشف اخیر در همدان امکان کاوش باستانی وجود دارد، حتی امکان کف‌فرش شیشه‌ای و نورپردازی وجود دارد، مانند بسیاری از شهرهای بزرگ در کشورهای پیشرفته و صنعتی مانند رُم در ایتالیا که این کار را انجام داده‌اند.

ده‌پهلوان افزود: پس از انجام کاوش امکان نصب کف‌فرش شیشه‌ای و نورپردازی در این خیابان وجود دارد تا عابران پیاده بتوانند در زمان عبور از این سازه باستانی بازدید کنند.

30 اردیبهشت: در همان زمان مدیر شهرداری منطقه ۴ همدان گفت: با توجه به اینکه پروژه پیاده‌راه‌سازی باباطاهر در مسیر تردد شهروندان قرار دارد از اداره‌کل میراث فرهنگی می‌خواهیم هر چه زودتر نظر خود را در زمینه کاوش و هر گونه اقدام لازم اعلام کند.

علی طهماسبیان درباره ساخت پیاده‌راه باباطاهر، با بیان اینکه شهرداری همدان در کنار میراث فرهنگی آماده حفظ تاریخ کهن شهر هگمتانه است، گفت: پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر را با توجه به حفظ میراث فرهنگی و اهمیت ثبت جهانی هگمتانه پیش می‌بریم و در کنار اداره‌کل میراث فرهنگی آمادگی حفظ هرگونه آثار تاریخی احتمالی را داریم.

وی بیان کرد: تاکنون در حین اجرای پیاده‌راه‌سازی براساس آنچه مد نظر اداره‌کل میراث فرهنگی بوده پیش رفتیم، به ویژه در ابتدای سبزه‌میدان و بازار مظفریه که مورد نظر میراث فرهنگی است هیچ‌گونه اقدام عمرانی انجام نداده‌ایم و تنها کار را در قسمت بالایی و حاشیه میدان امام خمینی‌(ره) پیش می‌بریم.

طهماسبیان با تأکید بر اینکه شهرداری در اجرا و اتمام این پیاده‌روسازی، همسو و هم‌سو با اهداف اداره‌کل میراث فرهنگی حرکت می‌کند، مطرح کرد: در صورت کشف بنا و یا آثار احتمالی واجد ارزش تاریخی در حین اجرای این پروژه، شهرداری همچون گذشته آمادگی همکاری برای کشف آثار تاریخی و حفظ میراث باستانی کهن شهر همدان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پروژه پیاده‌راه‌سازی باباطاهر در مسیر تردد شهروندان قرار دارد از اداره‌کل میراث فرهنگی می‌خواهیم هر چه زودتر نظر خود را در زمینه کاوش و هرگونه اقدام لازم اعلام کند که این پروژه در موعد مقرر تقدیم شهروندان شود و کاسبان و عابران در سختی و زحمت قرار نگیرند.

26 خرداد: تابلوی روز شمار خاموش است و شواهد ارزشمندی هم از آثار باستان شناسی نمایان نشده است امید آن که در آینده نزدیک این پروژه در راستای تسهیل تردد مردم برای رسیدن به نقطه پایان تسریع پیدا کند.  
 

 

انتهای پیام/ص



برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:

معرفی هر کیس ازدواج در مراکز همسرگزینی چقدر آب می‌خورد؟ / مقام سازمان تبلیغات: ۱۵۰ هزار تومان برای ثبت نام و تشکیل پرونده دریافت می‌شود / به ازای معرفی هر فرد همسان شده برای ازدواج نیز ۵۰ هزار تومان دریافت می‌شود / در غالب مراکز مراجعه‌کنندگان حداکثر متولد دهه ۶۰ هستند که غالبا ۷۰ درصد آنها دختر و ۳۰ درصد پسرند

گوناگون