سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/7/7 09:58:11

ایرانی ها کوتاه قد می شوند!

نگذاریم جمعیّت جوان کشور کم شود بعد بیدار شویم! نگذاریم جمعیّت افاغنه اندازه ی جمعیّت تهران شود، بعد بیدار شویم و الان هم تا دیر نشده است، نگذاریم از قامت بلند ایرانیان کاسته شود! آب رفتِ قد و وزن وجثّه ی مردمِ کشورمان اصلاّ خوشایند و رضایت بخش نیست! برای پی بردن به این مسئله نیازی به بررسی و مراجعه به مراکز آمار در این زمینه نیست؛ هرچند آمار دقیقی از گذشته و حال از میزان قد ایرانیان در دست نیست اما به راحتی در رفت و آمدهای خیابانی در مراکز تجمع نیروی انسانی و در مدارس و دانشگاه ها بخوبی می توان پسران و دختران را از هر دوره ی دیگری کوتاه تر و "ریز میزه" تر دید!

شناسه خبر: 15508



نگذاریم جمعیّت جوان کشور کم شود بعد بیدار شویم! نگذاریم جمعیّت افاغنه اندازه ی جمعیّت تهران شود، بعد بیدار شویم و الان هم تا دیر نشده است، نگذاریم از قامت بلند ایرانیان کاسته شود! آب رفتِ قد و وزن وجثّه ی مردمِ کشورمان اصلاّ خوشایند و رضایت بخش نیست! برای پی بردن به این مسئله نیازی به بررسی و مراجعه به مراکز آمار در این زمینه نیست؛ هرچند آمار دقیقی از گذشته و حال از میزان قد ایرانیان در دست نیست اما به راحتی در رفت و آمدهای خیابانی در مراکز تجمع نیروی انسانی و در مدارس و دانشگاه ها بخوبی می توان پسران و دختران را از هر دوره ی دیگری کوتاه تر و  "ریز میزه" تر دید!

 

لاغری و کوتاه قامتیِ غیرِ ژنتیکی، صرف نظر از بیماریهای مزمن و حاد، می تواند از شادابی و طراوت و از رضایتمندی زندگی  بکاهد و احساس ناامنی روانی در انسان به وجود آورد! برعکس؛ داشتنِ قامت بلند یک مزیّت و یک احساس خوب و پیدایش متقاضی از طرف جامعه هدف و استقبال برخی مشاغل نظیر نظامی گری یا در برخی رشته های ورزشی،  یک مؤلّفه و امتیاز مطلوبی به حساب می آید! ضمن آن که پیشرفت تحصیلی و شغلی و افزایش طول عمر را نیز به همراه خواهد داشت! و مهم تر آن که در نزدِ خودِ ایرانی ها بلند قدی یک مزیت و یک ویژگی مثبت و پسندیده به حساب می آید و مردان و زنان بلندقد در بسیاری از روابط ها بر مردان و زنان کوتاه قد ترجیح داده می شوند!

 

هرچند در همه ی کشورها بخش کوچکی از کم قامتی و جثه ی ریز  به ژنتیک و وراثت بر می گردد امّا ژنتیک در کشور عزیزمان، همه ی  ماجرا نیست! بلکه دلایل اصلیِ ریز قامتی و ضعف بدنی و جثّه ی کوچک بیشتر به سو،تغذیه و پایین بودن سطح زندگی و نبودِ محیط های بهداشتی و نبود یک سلامت زندگی به معنی واقعی کلمه و از همه مهم تر کاهش مصرف مواد پروتئینی و بخصوص مصرف شیر آن هم در سنین رشد و سنین کودکی و نوجوانی بر می گردد که متأسفانه توزیع آن در مدارس به دلیل در هم ریختگی اقتصادی دچار بی توجهی شده است!

 

حتی مصرف شیر و پروتئین تا سن بیست پنج سالگی که نهایت دوره ی قدکشیدن است باید ادامه یابد امّا متاسفانه چنین توجهاتی از اولویت ها خارج شده است!!


متخصصین غدد و متابولیسم معتقدند: کاهش قدّ ایرانیان طی ۳۰ سال گذشته نسبت به جوامع پیشرفته حدود ۵ الی ۱۰ سانتی متر بوده است که مهمترین عامل آن مربوط به نوع تغذیه و پایین بودنِ کیفیت زندگی و رژیم غذایی بویژه حذف مواد پروتئینی و لبنی در سفره ی ایرانیان است. والبته  مصرف بی رویه ی روغن های مضر پالمی که خاص کشورهای کمتر توسعه یافته است و نیز انواع فست فودها و دیگر خوراکی هایی که فقط رفع گرسنگی می کند و اهمیت و ارزش غذایی چندانی ندارد به این مسئله دامن می زند!

 

و حرف گزافی نیست اگر بگویم شاغلیت مادران هم به این مسئله کمک می کند! فراموش نکنیم که بخشی از بلند قامتی انسان ها نسل به نسل اتفاق می افتد! یعنی اگر این نسلی که ما هستیم؛ اگر رفاه و سلامتِ غذایی نداشته باشیم یقیناً نسل بعدی ما قدشان از نابهبودی غذای ما متأثر خواهند شد!

 

عرب ها ژن خوب ندارند آنان از رژیم غذایی مناسب بهرمندند! هر کشوری که به تامین نیازهای بدنی خود اهمیت می دهد و از کلسیم و روی و منیزیم و انواع ویتامین های طبیعی بهرمند می شود؛  بالطبع قامتی تر سالم تر و از عمر بالا بهرمند ترند! هرچند نباید از سلامت روانی جامعه هم غافل شد! هرچقدر ملت ها از تنش ها و اضطراب ها به دور باشد و در یک محیط آرام و شاداب زندگی کنند به همان میزان قامتشان ذوق زده خواهد شد!

کاظم زارعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:

معرفی هر کیس ازدواج در مراکز همسرگزینی چقدر آب می‌خورد؟ / مقام سازمان تبلیغات: ۱۵۰ هزار تومان برای ثبت نام و تشکیل پرونده دریافت می‌شود / به ازای معرفی هر فرد همسان شده برای ازدواج نیز ۵۰ هزار تومان دریافت می‌شود / در غالب مراکز مراجعه‌کنندگان حداکثر متولد دهه ۶۰ هستند که غالبا ۷۰ درصد آنها دختر و ۳۰ درصد پسرند

گوناگون