سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/11/14 13:05:23
مراتب جهت یادآوری به استحضار می رسد:

سینما رسید، مردم نرسیدند

سینما به عنوان بخشی از رسانه یکی از کلیدی ترین و موثرترین وسیله ارتباط جمعی در جوامع امروزی و لایه های مختلف اجتماعی و به نوعی زبان مشترک تمامی ملت ها قلمداد می گردد؛ سینما را نمی توان‌ منفک از فرهنگ و هنر دانست و از تأثیر فوق العاده ی آن بر افکار عمومی و فرهنگ جامعه چشم‌پوشی کرد.

شناسه خبر: 12260

به گزارش نشاط بهار، پیشینیه سینما در بهار به حدود چهل سال قبل بر می گردد که جنب مکان فعلی بانک ‌مسکن بوده و با تخریب آن بعد از انقلاب، دیگر مردم بهار سینمایی در شهر خود ندیدند.

 

سهم بهار از امکانات رفاهی و تفریحی کجاست؟ 

 

گلایه عامه مردم در خصوص نبود کمترین امکانات رفاهی برای یک شهر ۳۰ هزار نفری، با همراهی امام جمعه بهار و با جمله: بهار یک روستای بزرگ است که هیچ امکانات تفریحی ندارد به اوج خود رسید و در نهایت چندی پیش با درخواست نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص ساخت سینما در بهار و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بهار این خواست همگانی با اکران فیلم منصور در فرهنگسرای آیت اله بهاری به منصه ظهور گذاشته شد تا مقداری اجابت و بسترسازی در مسیر ارتقای فرهنگ و نشاط اجتماعی بهار قرار گیرد.

 

آمارها دروغ نمی گویند، مردم‌کجا بودند!

 

با رصد نتایج نظر سنجی ها در مقوله سینما و استقبال اکثریت که حاکی از فضای مثبت فرهنگی بود در عمل اما، جای خالی مردم به عنوان نقش اول هنگام اکران فیلم ‌به قدری در ذوق میزد که ممکن نبود اذهانِ همگان را به هیچ‌کلمه ای، جز " اکران سینما سوزی در بهار " برساند.

 

در ادامه گفت و گویی با رئیس فرهنگ و ارشاد شهرستان بهار که متولی چنین اموری در شهرستان می‌باشد داشتیم؛

حبیب شهنوازیان چگونگی اکران فیلم منصور در بهار را تشریح کرد و گفت: در خصوص توسعه فعالیت های فرهنگی شهرستان مقرر بر این شد که، اکران فیلم های روزِ کشور در محل سالن ایت اله بهاری با پیگیری های مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان و معاونت محترم سینمای اداره کل ارشاد از اول دی ماه اکران فیلم‌ منصور که اولین فیلم اکران شده در سراسر کشور بود در ۶ سانس از تاریخ ۲۴ دی ماه سال جاری صورت گیرد.

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد در ادامه به دلایل تعطیلی سینما و عدم استقبال مردم نیز اشاره ای داشت و افزود: متاسفاته استقبال ضعیف و به دور از پیش بینی بود، فقط حدود ۱۵ نفر استقبال کننده داشتیم با توجه به اینکه برای اکران فیلم مقداری هزینه باید  بابت موسسه خدمات سینمایی و تهیه کنندگی تحویل داده شود جهت پخش مجدد، این امر مقرون به صرفه نبود و  با ادامه این روند و بازتاب منفی این عدم استقبال، نسبت به تعطیلی سینما اقدام خواهد شد.

 

نیم بها شدن بلیط سینما نیز مردم را سر ذوق نیاورد 

 

شهنوازیان تصریح کرد: یارانه ای مثل فروش با تخفیف پنجاه درصدی بلیط  که خود به نوعی نصف نرخنامه تخصصی معاونت سینمایی وزارت ارشاد هم بود ‌نتوانست مردم را به سینما بکشاند!

 

وی در ادامه بیان کرد: اهالی فرهنگ و هنر با حمایت رسانه نشاط شهر با اطلاع رسانی جامع و مبسوط و همچنین شهرداری با نصب بنر  نیز، هر کدام به نوعی کمک و همراهی خود را داشتند؛ در حال حاضر موضوع اصلی عدم استقبال و رکود سینما است که بایستی در مورد آن فکر اساسی و راهکار عملی  اندیشیده شود تا این کار فرهنگی رونق بگیرد چرا که فعالیتهای این‌چنینی کمی دیر بازده  است.

 

برای ساخت سینما زمین و سرمایه گذار می خواهیم 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد در سخنان پایانی خود در پاسخ به این سوال که آیا ساخت سینما در شهرهای دیگر هم مشروط براین گونه  مسائل  بوده است چنین اظهار داشت: در ساخت پردیس سینمایی شهر بهار یا سینما شهر که مجموعه کاملی از سالن‌های با ظرفیت ۵۰ الی ۵۰۰ نفر دارای کلاسهای هنری و آموزشی، یک پک و مجموعه کامل با زیر ساخت‌های فرهنگی که دارای گالری هستند، ما نیز در بهار ظرفیت مناسبی در اختیار داشتیم ترجیح دادیم بهره برداری لازم را نیز داشته باشیم؛ البته برای ساخت سینما باید زمین اهدایی باشد، سرمایه گذار در بخش خصوصی باشد و تجهیزات هم با کمک وزارت ارشاد تهیه شود که لازم به ذکر است ما در وهله اول آمده ایم که ابتدا فرهنگ  استقبال و  سینما را رونق بدهیم تا بعد از آن ببینیم چه پیش می آید.

 

در ادامه  برای بررسی بیشتر دلایل این عدم استقبال و جفایی که در حق سینما در بهار میشود با جواد نوری که  یکی از  صاحب نظران و فعالین بخش فرهنگ و هنر است همکلام می‌شویم؛ 

نوری سخنان خود را چنین آغاز کرد: نبود سابقه وجود سینما در چهل سال اخیر و کم رنگ شدن شور اجتماعی مردم در امور فرهنگی و مشارکت های عمومی را میتوان عامل مهم فضای این حوزه دانست.

سبک و سیاق فیلم اکرانی در سینما در جذب مخاطب اثر دارد!

 

وی به نوع فیلم نیز اشاره ای زد و گفت:  انتخاب فيلم‌های فرمایشی و سلیقه ای که همان را نیز  تلویزیون نشان می‌دهد و یا اینکه فیلم های فاقد شور و شادی جمعی و خانوادگی میتوان در دفع مخاطب موثر بود، دلیل دیگر را میتوان در رشد تکنولوژی و دست یابی کاربران به انواع فیلم ها و مظاهر دیگر هنر از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی جست و جو کرد.

 

جواد نوری در مورد همکاری اهالی فرهنگ و هنر نیز افزود: این امر خود نیازمند بستر سازی و جلب اعتماد هنرمندان است که نهادهای متولی، آن را انجام نمی دهند؛ اگر انجام دهند اهالی هنر نیز می توانند در این مواقع گره گشا باشند.

 

نباید از درستی  تشکیلات و جلوه های بصری سینما برای جذب مخاطب غافل شد

 

نوری در ادامه تصریح داشت: دوره سینما در این شکل و شمایل سپری شده است یعنی سینما خود باید شکل، شمایل و تشکیلات سینما را داشته باشد، فردی که برای تماشای فیلم می رود باید بداند محیطی که در آن به تماشای فیلم می پردازد با اداره فرهنگ و ارشاد و سایر نهادها متفاوت است؛ جلوه های بصری و زیبایی های ساختمان ویژه سینما در تشویق و ترغیب مردم  برای حضور بسیار مهم است.

 

جواد نوری در پایان گفتگویش به مسئله تبلیغات هم اشاره کرد و اظهار داشت: تبلیغ باید بصورت مداوم و گسترده  صورت بگیرد تا سینما در دل مردم بهار جای باز کند و در سبد  تفریحاتی خانوار قرار بگیرد؛ ایجاد محیط امن و آرام و در وهله اول، و دعوت از خانواده ها و حضور خانوادگی تماشاگران و فرهنگ سازی برای تشویق افراد مختلف جهت ایجاد اشتیاق برای حضور و تماشای برنامه های سینمایی و مواردی به مثابه این در وهله دوم می تواند عامل محرک خوبی برای مردم باشد.

 

سینما در بهار درِ باغ سبز نشان داده قدر بدانیم، لطفا 

 

 نیاز به وجود سینما در شهری به این وسعت و جمعیت بطور ملموس دیده میشود اما باید تمامی آیتم های شاخص های توسعه فرهنگی رعایت و با جهت دهی به ارزش ها و باورهای عامه‌ مردم‌، آهسته و پیوسته قدم برداشت و فراموش نکرد که با کلیشه های توجیهی و ادبیات تکراری نمی توان رنگ فضای فرهنگی جامعه را به اجبار مثبت و مفرح دید.

 

 با کمی تحقیق  و توجه واقع بینانه میتوان به این مهم رسید که در این کسادی و عدم استقبال اصل و حقیقت را باید از زبان چه قشری شنید، گرانی های فزاینده و کوچک شدن سفره مردم هنگامی که هر خانواده حداقل یک جوان بیکار در خانه دارد اولویت نان بر فرهنگ را، حال به درست یا به غلط آشکارتر میسازد و این‌ به تأسف موجب سرخوردگی حوزه فرهنگ و هنر است، با تمام این تفاسیر این بار لازم است یکبار برای همیشه  به دغدغه ساخت سینما در بهار با کمک ‌مسئولین و حمایت مردم پایان دهیم و مردم بهار را این بار نه در مقام طلبکار بلکه اتفاقا در مقام‌ پاسخ دهنده به چالش کشانده و بگوئیم ای کاش با منفعل بودن خود چوب لای چرخ سینما و منافع آن در بهار نگذاریم، چرا که قرار ما این نبود!

 

سمیه غفاری

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی