سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

نوروزگاه امسال شاهد برپایی جشنواره ای خلاقانه در روستای حسام اباد با نام کوره سیب زمینی بودیم که در استان بی نظیر و در کشور کم نظیر بود و با استقبال خیلی خوبی از سوی مردم شهرستان مواجه شد و بازتاب خوبی داشت.

شناسه خبر: 12494

 

به گزارش نشاط شهر، جشنواره کوره سیب زمینی در روز  ۸ فروردین ماه  در روستای حسام اباد به همراه اجرای ساز و دهل، اجرای گروه طنز عمو حمید، شعر خوانی طنز برگزار شد، همچنین در حاشیه این جشنواره غرفه هایی جهت ارائه محصولات مختلف سیب زمینی، محصولات خانگی و مشاوره های رایگان برپا بود، همچنین حضور نیروهای امدادی هلال احمر و اندازه گیری فشار خون و تست قند خون  و امدادرسانی به شرکت کنندگان در جشنواره از دیگر بخش های این جشنواره بود.

 

سخنران این مراسم روح اله نباتی فرماندار شهرستان بهار و علی خاکسار، معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان بودند و با تحسین چنین برنامه هایی فعال شدن روستاها در بحث گردشگری و ایجاد امیدآفرینی در مردم روستا را از اهداف دولت بیان داشتند.

 

تعداد تیم های شرکت کننده در این جشنواره ۳۰ تیم ۳ تا ۵ نفره بود که در نهایت پس از داوری به سه تیم با شاخص های زیباترین، بزرگترین و خلاقانه ترین کوره هدایایی اهدا شد، همچنین به همه تیم های شرکت کننده به رسم یادبود یک تندیس تقدیم شد، در این مراسم بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از شهرهای بهار، لالجین، همدان و روستاهای مختلف حضور داشتند و از این جشنواره بازدید نمودند.

 

در برگزاری این جشنواره دهیاری ، شورا، اهالی و خیرین روستای حسام آباد، میراث فرهنگی و گردشگری لالجین و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار مشارکت داشتند و فضای مفرح و شادی را در طی چند ساعت برای مردم رقم زدند.

 

دهیار روستای حسام آباد، مرضیه کریمی رادپور، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی شهرستان بهار به عنوان قطب تولید سیب زمینی در کشور بیان کرد و اظهار داشت: یکی از دغدغه های ما در شهرستان بهار شناساندن شهرستان بهار به عنوان قطب تولید سیب زمینی در کشور است که یکی از روش های دستیابی به این هدف برگزاری جشنواره هایی با عنوان سیب زمینی در شهرها و روستاهای شهرستان است.

 

کریمی با بیان این مطلب که شغل اصلی ساکنین این روستا کشت سیب زمینی است افزود: در برگزاری این جشنواره اهالی روستا کمک بسیاری کردند و  اولین تجربه این روستا در این باره  بود، قصد ما این است که سالهای بعد نیز این جشنواره را در سطح وسیع تری تکرار کرده تا بتوانیم آن را به صورت یک جشنواره ملی برپا کنیم.

 

کریمی با بیان این مطلب که بالغ بر ۴۰ سردخانه و سوله به دست کشاورزان حسام آبادی در این منطقه ایجاد شده گفت: تعداد بالای سردخانه ها و انبارهای موجود در این روستا ظرفیت بزرگی در استان است که برگزاری چنین جشنواره هایی به صورت سالیانه می تواند این روستا را مورد توجه قرار دهد؛ شایان ذکر است که مشابه این جشنواره هر ساله در اقلید فارس با عنوان آئین کلوخ پزان در شهریور ماه هر سال همزمان با برداشت سیب زمینی برگزار می شود و در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شده است.

 

فاطمه آرام

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی