سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/3/24 01:05:41
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهار خبر داد:

احداث هشت مجتمع و شهرک گلخانه ای در شهرستان بهار

همزمان با هفته جهاد کشاورزی، تور رسانه ای به همت اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهار برگزار شد. خبرنگاران بهار و همدان از ظرفیت های تولیدی شهرستان بهار دیدن کردند.

شناسه خبر: 13478

 

به گزارش نشاط شهر، عبدالحسین اکبری رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهار در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه همدان و بهار به مناسبت هفته جهاد کشاورزي عنوان کرد: رسانه ها عملکرد و سیاست های وزارت جهاد کشاورزي در سطح کشور، استان و شهرستان ها را با انعکاس فعالیت های دولت بر جامعه به اطلاع مردم می‌رسانند و در واقع جهاد تبیین را انجام می‌دهند و مردم در جریان فعالیت های دولت در این هفته قرار می‌گیرند. 

 

 

وی به ظرفیت ها و پتانسیلی که در سطح شهرستان بهار وجود دارد اشاره کرد و گفت: سیب زمینی از عمده محصولات زراعی ما است  که در سطح شهرستان حدود ۵ هزار و ۹۰۰ هکتار کشت میکنیم و پیش بینی تولید ما در سال حدود ۲۷۰ هزار تن است و سیر ۱۵۵۰ هکتار کشت می‌شود و پیش بینی تولید ۲۰ هزار تن تولید محصول سیر در سطح شهرستان است که لازم به ذکر است شهرستان بهار جایگاه نخست را در تولید سیر و سیب‌زمینی در سطح استان همدان دارد.

 

اکبری اظهار کرد: محصول یونجه حدود ۵ هزار هکتار در سطح شهرستان وجود دارد که حدود ۶۵ الی ۷۰ هزار تن سالانه تولید محصول یونجه در سطح شهرستان به عنوان علوفه مورد نیاز دامداران ما در سطح استان تولید می‌شود و علاوه بر تامین نیاز دامداری سطح شهرستان بخشی از آن به استان ها و شهرستان های دیگر نیز توزیع می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار اجرای الگوی کشت را یکی از سیاست های اصلی دولت در حوزه تولید عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع در سطح استان و کشور و کمبود بارندگی، متناسب باپتانسیل و موقعیت و اقلیم استانها، توانمندی و دانش بومی که در هر شهرستانی وجود دارند؛ سطوح کاشت محصولات پر آب مانند ذرت،یونجه را کاهش و سطح محصولات کم آب مانند؛باغ های گلمحمدی،کلزا توسعه دهیم و تعادلی بین آب استحصالی و بارندگی ها ایجاد گردد تا در دراز مدت و کشاورزی پایدار شود.

 

وی بیان داشت: یکی از سیاست های دولت در الگوی کشت سیستم های گلخانه ای می‌باشد و با توجه به اینکه ما در فضای باز شرایط اقلیمی از دست ما خارج است و میزان دما،رطوبت،بارندگی سدما و گرما در فضای بسته که فضای گلخانه است همه ی شرایط در اختیار بهره بردار است کنترل و مدیریت می‌شود که در این فضا با توجه به شرایط متناسب دمایی و رطوبت می‌توانیم در طول ۱۲ ماه سال تولید داشته باشیم و به همین خاطر میزان تولید در فضای بسته گلخانه ها نسبت به فضای بیرون هشت برابر تولید محصول از اراضی کشاورزی و با استفاده از باران قطره ای است.

 

 

اکبری با بیان اینکه هدف اصلی الگوی کشت و سیاسیت های دولت این است که بتوانیم گلخانه هارا در سطح استان و شهرستان توسعه دهیم افزود: در حال حاضر حدود ۴ هکتار گلخانه فعال داریم و ۱/۶ در حال احداث و ۱/۸ هکتار در حال دریافت تسهیلات هستند تا به بهره برداری برسند  و نیز ۲۸ هکتار پروانه تاسیس گلخانه صادر کردیم که باید مراحل تغییر کاربری را طی کنند

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار ادامه داد: هشت مجتمع و شهرک گلخانه ای در دست احداث داریم که مجوز یک مورد صادر شده و سه مورد دیگر در حال پیگیری میباشند و اگر مجتمع و شهرک گلخانه های در دستور احداث به بهره برداری برسد پیش بینی می‌شود ۱۰۰ هکتار گلخانه  در شهرستان بهار داشته باشیم. 

 

در ادامه حسن محمدی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: ۱۱۰ فقره مجوز تاسیس با پیش بینی ۳۸۴هزار تن تولید انواع محصولات و با توان جذب ۴۸۶۸۵۲ تن انواع محصولات خام کشاورزی و اشتغال زایی ۱۵۶۰ نفر و با سرمایه گذاری ۱۶۷۴ هزار صدر کرده ایم و نیز همچنین در سال گذشته ۱۹ فقره طرح توسعه با ظرفیت ۱۳۳ هزار تن و با اشتغال ۲۴۰ نفر و با سرمایه گذاری ۲۵۹ میلیارد صادر شده است 

 

 

حسن محمدی در این راستا به آمار مقایسه ای عملکرد نسبت به سال گذشته پرداخت و گفت: صادر ۳۲ فقره پروانه بهره برداری و در سال گذشته ۲۵ فقره، و در مورد صدور پروانه بهره برداری نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته ایم و نیز میزان تولید اسمی پروانه ها۲۵۳ هزار تن بوده که نسبت به سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

 

وی میزان اشتغال مستقیم در این بخش را در سال پیش ۷۶۲ نفر اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۰ درصد رشد داشته ایم و میزان سرمایه‌گذاری ۷۸۸ ميليارد نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۵۲ درصد رشد داشته است؛ همچنین بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ واحد طرح بالای ۵۰ درصد در حال با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حال احداث است.

 

 

محمدی بزرگترین مشکل را مسئله تسهیلات دانست و ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ مقرر بر این شد که  ۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بحث اشتغال تعلق بگیرد و که متاسفانه تا کنون پرداخت نشده و قرار است که از اواخر خرداد ماه به صورت مرحله ای مصوبه های سال ۱۴۰۱ اجرایی گردد که اگر تسهیلات پرداخت شود صدور پروانه بهره برداری به ۶۰ فقره می‌رسد زیرا که بسیاری از طرح ها بیش از ۹۰ الی ۹۵ پیشرفت دارد اما به علت مشکلات تسهیلات بانکی مانده است.

 

 

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین کاری که دکتر بهراملو مدیر جهاد کشاورزی استان همدان در سال ۱۴۰۱ انجام داد، تدوین نقشه راه پنج ساله در حوزه های مختلف صنایع تبدیلی می‌باشد که از اساتید دانشگاه بوعلی، دانشگاه علوم پزشکی، مرکز تحقیقات و بخش خصوصی دعوت به عمل امد. 

 

گفتنی است که خبرنگاران و اصحاب رسانه همدان و بهار با همراهی مهندس اکبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار از ظرفیت ها و پتانسیل شرکت ترشیجات و شوریجات ماهگون، شرکت صنایع غذایی و تبدیلی مزرعه سفید ، گلخانه گل رز دشت سبز و گلستان نرگسی شهرستان بهار بازدید به عمل آوردند

 

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک نمایید.

 

فاطمه بدرلو

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی
Error
Whoops, looks like something went wrong.