سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/4/10 23:54:28
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهار:

یکی از راه های استفاده بهینه، تغییر الگوی کشت موجود و کاشت محصولات کم آب بر است

با توجه به دریافت پیام های مردمی مبنی بر عدم حمایت از سیرکاران در بحث رعایت الگوی کشت و دیگر موارد، خبرنگار نشاط شهر به گفتگویی با مهندس اکبری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار پرداخت.

شناسه خبر: 13503

 

به گزارش نشاط شهر، عبدالحسین اکبری رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهار در گفتگو با خبرنگار نشاط شهر به چگونگی حمایت جهادکشاورزی از سیرکاران شهرستان بهار پرداخت و گفت: با توجه به کاهش باران و برف طی سال های گذشته و آفت سطح آب های زیر زمین و همچنین کاهش میزان آب های سطحی از جمله چشمه و قنات و رودخانه ها، باید کشاورزان عزیز به منظور استفاده بلند مدت از منابع آبی و کشاورزی پایدار از منابع آبی موجود استفاده بهینه و حداکثر صرفه جویی را داشته باشند .

 

اکبری افزود: یکی از راه های استفاده بهینه تغییر الگوی کشت موجود و کاشت محصولات کم آبر است که این موضوع جزء سیاست های دولت می‌باشد که با همکاری کشاورزان و سازمان های ذیربط به اجرا خواهد رسید و لذا به منظور حمایت از کشاورز اینکه الگوی کشت را به طور کامل اجرا می‌کند، کود شیمیایی پانه دار در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و همچنین تسهیلات در نظر گرفته‌شده که در صورت تامین اعتبار پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.

 

مهندس اکبری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه به چه علت خریداری سیر از کشاورز با قیمت بسیار پایین صورت میگیرد به طوری که هزینه اجاره زمین و سایر هزینه ها برای کشاورز جبران نمی‌شود؟ اظهار کرد: معمولا قیمت محصولات تولید دربازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، فقط محصولاتی که خرید تضمینی دارند و جزو محصولات استراتژیک هستند توسط دولت مشخص می‌گردد و نوسانات قیمت برای تمام محصولات وجود دارد و تنها محصول سیر نیست و ممکن است در سایر محصولات نیز کشاورزان سودی نداشته باشند و یا بعضی سالها متحمل ضرر شوند

 

وی ادامه داد : برای بازاریابی و صادرات نیاز محصولات تولیدی بایستی تشکلها و تعاونی ها،صادرکننده ها و دولتی با همکاری هم اقدام نمایند که این مورد در حال پیگیری است.

 

اکبری نیز سوال علت گرانی سموم کشاورزی چیست؟ آیا تدابیری در این زمینه وجود دارد؟ اینگونه پاسخ داد: چندین سال است که دولت برای سموم شیمیایی یارانه پرداخت نمی‌کند و واحد های تولید سموم شیمیایی مواد اولیه را با ارز آزاد وارد می‌کنند که این امر موجب افزایش قیمت آن شده است‌

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهار تصریح کرد: در تمام محصولات تولیدی چه کشاورزی و چه صنفی اختلاف قیمت فروش تولید کننده با فروش در مغازه ها وجود دارد که قیمت گذاری آن در حیطه اختیارات جهادکشاورزی نیست.

 

فاطمه بدرلو 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی
Error
Whoops, looks like something went wrong.