سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

دستیار مردمی استاندار همدان گفت: چرا سیب‌زمینی‌کاران بهاری با مشارکت یکدیگر کارخانه چیپس نمی‌سازند به طوری که تولید چیپس از ساده‌ترین نوع فرآوری بوده و ارزش‌افزوده بالایی برای سیب‌زمینی‌کاران به همراه خواهد داشت.

شناسه خبر: 13542

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شورا قصری‌فر شامگاه دوشنبه ۱۶ مرداد در جلسه فعالان اقتصادی مشاغل تولیدی کوچک شهرستان بهار، اظهار کرد: باید با راهکارهای مختلفی با سرمایه های اندک مردم وارد کار اقتصادی شوند و به فرمایش مقام معظم رهبری شناسایی راهکارهای لازم برای ورود مردم با سرمایه اندک به فعالیت اقتصادی توسط نخبگان ضرورت دارد.

 

وی افزود: برخی از خیریه ها و کارگاه های ایجاد شده در بحث تولید فرش و پوشاک در سطح استان همدان تعداد زیادی نیروی انسانی را به صورت تمام وقت و ارزان‌قیمت به کار گرفته و به گمان خود هنر کرده اند در حالیکه این خود کاری اشتباه و شبیه نوعی برده‌داری است که باید این فضا را مدیریت کرد.

قصری‌فر با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح استان همدان به طور میانگین در هر یک از شهرستان‌های آن حداقل ۱۰۰۰ نفر در حوزه پوشاک مشغول هستند، ادامه داد: چرا باید نیروی کار استان همدان ارزان کار کند و سود آن را جای دیگری ببرد؟ مردم توان هر کاری را دارند و برای انجام هر فعالیت اقتصادی با صرف‌نظر از حمایت دولت باید خود ورود پیدا کنند.

 

تولید سالیانه ۱۲۰ تن پشم درجه یک توسط عشایر نهاوند 

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده مواد اولیه فرش همدان از اصفهان وارد استان می‌شود، گفت: طبق بررسی های انجام شده شهرستان نهاوند سالانه دارای ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن تولید پشم گوسفند از نوع درجه یک مربوط به عشایر است که می توان از آن بهترین پشم و نخ را برداشت کرد در حالیکه از این میزان پشم تولید شده شهرستان نهاوند تنها ۲۰ تن آن فرآوری و تبدیل به نخ شده و مابقی را می‌سوزانند.

قصری‌فر بیان کرد: اگر این پشم در استان فرآوری و به نخ تبدیل شود، قیمت مواد اولیه فرش در همدان برای قالیبافان نصف می شود و به مراتب با کیفیت بسیار بالاتر مواد اولیه همراه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه قالیبافان استان همدان مزد براساس تعداد گره‌ می‌گیرند، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده فرش ۳*۲ ریزبافت همدان در حال حاضر وقتی وارد بازار کشورهای حوزه خلیج فارس می شود، با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد حال آن که همان فرش در کشور تنها به قیمت ۱۵ میلیون تومان فروخته می شود ضمن اینکه ماه ها نیز وقت وی برای بافت فرش گرفته شده است.

 

قصری‌فر با بیان اینکه شهرستان ملایر دارای ۷۰۰۰ نفر فعال حوزه فرش و ۲۲۰۰ نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در حوزه فرش است، خاطرنشان کرد: فعالان حوزه فرش ملایر یکی از مشکلات خود را بازاریابی دانسته و می‌گویند اگر با حمایت دولت و پرداخت تسهیلات توسط دولت در تهران دارای نمایشگاه فرش بودند، مشکل بازاریابی فرش آنها مرتفع می‌شد.

وی ادامه داد: چنین دیدگاهی توسط فعالان فرش ملایر اشتباه بوده و بازاریابی فرش بدون حمایت دولت نیز برای آنها امکان دارد چراکه ۲۲۰۰ بیمه شده فرش‌بافان ملایر به راحتی با مشارکت یکدیگر هر یک با سهم آورده ۱۰ میلیون تومان می توانند به راحتی در تهران و یا کشوری چون دبی نمایشگاه فرش راه اندازی کنند.

 

تقاضای بالای روسیه برای فرش درشت بافت همدان 

دستیار مردمی استاندار همدان با بیان اینکه در حال حاضر فرش درشت بافت استان همدان در روسیه به علت سردسیر بودن این کشور دارای متقاضی بسیاری است، تصریح کرد: در استان همدان ۱۰۰ هزار نفر فعال فرش فعالیت دارد که با مشارکت یکدیگر بدون حمایت دولت می توانند به راحتی در کشور روسیه فروشگاه و نمایشگاه فرش راه اندازی کنند.

 

وی همچنین با اشاره به سیب زمینی کاران شهرستان بهار اظهار کرد: کشاورز به خیال اینکه سود زیادی برده، هر کیلو سیب زمینی از سیب زمینی کاران حداکثر به قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خریداری می‌شود سپس توسط کارخانه های تولید چیپس سیب زمینی فرآوری شده هر کیلو به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و تمام سود آن به جیب کارخانه دار می‌رود، چرا نباید سیب زمینی کاران بهاری با مشارکت یکدیگر با صرف‌نظر از حمایت دولت نسبت به احداث کارخانه چیپس اقدام کنند؟

قصری‌فر با بیان اینکه فرآوری چیپس از ساده ترین نوع کارخانه هاست، گفت: احداث کارخانه چیپس به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و برای سیب زمینی کاران بهاری چنین سرمایه ای با مشارکت یکدیگر برای احداث کارخانه چیپس عددی نیست که نتوانند انجام دهند.

 

به دنبال یک کار استانی در حوزه عسل، پوشاک و فرش هستیم

دستیار مردمی استاندار همدان در ادامه بیان کرد: در سه موضوع عسل، پوشاک و فرش به دنبال یک کار استانی هستیم که با کمک برخی از افراد که دارای انگیزه بالا هستند و خسته نیستند، اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: با شناسایی چنین افراد باانگیزه که اعلام آمادگی کنند، در شهریورماه برای این افراد دوره آموزشی برگزار خواهیم کرد تا در طراحی زنجیره ارزش افزوده استان ورود پیدا کنند.

 

عسل همدان قابلیت فروش هر کیلو ۱.۵ میلیون تومان را دارد

قصری‌فر با اشاره به اینکه عسل استان‌همدان با گلوکز زیر یک درصد هر کیلو به قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: این عسل به راحتی قابلیت فروش هر کیلو ۱.۵ میلیون تومان را با بسته بندی های مختلف دارد و لازمه آن این است که زنبورداران سطح استان همدان ضمن آشنایی و تعامل با یکدیگر نسبت به ایجاد یک برند عسل به نام استان اقدام کنند و عسل تولید شده خود را تنها به نام آن یک برند به فروش برسانند.

وی با اشاره به اینکه عسل زنبورداران را در بسته هایی چهار گرمی به قیمت شش تا هفت هزار تومان با برنامه ریزی لازم می توان به فروش رساند، ادامه داد: تمامی زنبورداران با فروش عسل خود با برند مورد نظر به نام استان به راحتی قابلیت فروش عسل خود را با قیمت هر چه بالاتر فراهم خواهند کرد. 

دستیار مردمی استاندار همدان در ادامه بیان کرد: در حال حاضر این برنامه در ۱۰ استان کشور در حال پیگیری بوده و استان همدان هم به عنوان یازدهمین کشور پیگیر انجام چنین کاری است.

 

ضرورت حضور واحدهای تولیدی کوچک بهار در بازارها در قالب نمایشگاه 

فرماندار شهرستان بهار هم با بیان اینکه حضور واحدهای تولیدی کوچک شهرستان در بازار در قالب نمایشگاه ها ضرورت دارد، گفت: با حضور در نمایشگاه ها این تولیدی ها به راحتی می توانند تولیدات و محصولات خود را عرضه کرده و مشکلی در بازاریابی و ارزش افزوده بیشتر نداشته باشند.

مجتبی فیض‌اللهی با تأکید بر لزوم توجه به تحت پوشش بیمه قرار دادن افراد در حال فعالیت در کارگاه ها توسط صاحبان کارگاه ها، خاطرنشان کرد: باید با راهکارهای مناسب مجموعه هایی که کار خود را برون سپاری می کنند نیز تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند که این موضوع را خود شخصاً پیگیری خواهم کرد ضمن اینکه در این رابطه این افراد از طریق صندوق بیمه روستائیان و عشایری نیز می توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.

فرماندار شهرستان بهار در پایان یادآور شد: همچنین برندسازی عسل از نقش مؤثری در مسأله صادرات این محصول برخودار خواهد بود که نباید از این موضوع غافل ماند.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی
Error
Whoops, looks like something went wrong.