سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

نشست رییس و اعضای شورای اسلامی شهر بهار با جمعی از کارآفرینان و فعالین حوزه اشتغال شهر بهار با حضور رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس اداره صمت و رئیس اتاق اصناف و مسئول امور اقتصادی فرمانداری بهار، در محل شهرداری بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 13933

 

به گزارش نشاط شهر، در این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر بهار هدف از تشکیل جلسه را تسهیل گری در مسائل مرتبط با حوزه کارآفرینی و اشتغال زایی بیان کرد و گفت: خواسته اصلی ما، روان سازی پرداخت تسهیلات و بازاریابی برای عرضه محصولات تولیدی شهرستان بهار است. 

 

سعید ماهری ادامه داد: این جلسه فرصت خوبی برای ارتباط گیری کارآفرینان و افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی است که بتوانند با قدرت بیشتر و منسجم تر، برای توسعه شهر تلاش کنند.

 

ماهری وجود ۴۸ واحد تجاری در میدان بهار (پشت نمازخانه شهرداری) را ظرفیتی برای ایجاد بازار نمایشگاه و عرضه محصولات تولیدی شهرستان برشمرد و گفت: طبق توافق با مالک پروژه و شهرداری بهار، این واحدها به صورت رایگان تا شش ماه، در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و متقاضیان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا کسب و کار و همچنین شهر رونق گیرد.

 

وی اعلام کرد: در پارک ۳.۵ هکتاری سوله‌ای برای عرضه محصولات تولیدی و مشاغل خانگی توسط شهرداری بهار، در راستای کاهش مشکلات عرضه محصولات پیش بینی شده است.

 

سپس حاضرین در جلسه مشکلات و مسائل مرتبط با حوزه اشتغال را مطرح و راه حل های ارائه شد.

 

در ادامه رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان بهار گفت: مجوز مشاغل خانگی در دو دسته مستقل و پشتیبان برای ۵۱۲ رشته، توسط دستگاه‌های مرتبط شامل صمت، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و ارشاد اسلامی با توجه به رشته صادر می‌شود.

 

محمد متین خدایاری اضافه کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت مربوطه برای درخواست مجوز مشاغل خانگی ثبت نام کنند و پس از صدور مجوز، تسهیلاتی با نرخ ۴ درصد و تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان (مستقل) پرداخت می شود.

 

خدایاری یکی از راه‌های توسعه کسب و کار را ایجاد تعاونی تامین نیاز دانست و گفت: تعاونی تامین نیاز پوشاک در شهرستان بهار ایجاد شده و آمادگی برای گسترش و ایجاد تعاونی برای گرایشات همسو و نزدیک به هم، با تعداد حداقل ۷ نفر و درخواست ۳ نفر در ابتدای کار و معرفی یک نفر به عنوان نماینده هیئت موسس وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: تامین نهاده‌های مورد نیاز، توزیع و فروش محصولات، تامین منابع مالی مورد نیاز با نرخ مناسب، اطلاع رسانی بازار، توانمندسازی اعضا در زمینه فنی و حرفه‌ای و کمک به افزایش کیفیت محصولات و رفتار حرفه‌ای و ایجاد برند و مارک از اقدامات تعاونی تامین نیاز در شهرستان بهار است.

 

وی تصریح کرد: امسال در بحث مشاغل خانگی ۱۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان اعتبار اعلام شد و تا امروز ۱۵ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان طرح به استان ارسال شده است و ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان طرح تایید و به بانک‌های عامل معرفی شدند.

 

در ادامه رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان بهار گفت: دغدغه اصلی دولت بر مبنای خواسته مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید و معیشت استوار است و به مشاغل خانگی به عنوان یکی از شاخه‌های تولید، توجه ویژه‌ای شده، زیرا مشاغل خانگی کمترین میزان سرمایه بری را دارد و سرانه ی اشتغال در مشاغل خانگی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است؛ در حالی که این رقم در مشاغل صنعتی تا ۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

محمد عقیقی به اعتبارات تبصره ۱۶ اشاره کرد و گفت: امسال اعتبارات تبصره ۱۶، مبلغ ۱۳ میلیارد تومان بود که حدود ۱۴۴ طرح به مبلغ ۲۳ میلیارد تومان معرفی و ۶۵ طرح به مبلغ ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شد که ۹۵ درصد دارای مجوز مشاغل خانگی بودند.

 

وی افزود: بخشی از تسهیلات از محل قانون ساماندهی مشاغل خانگی در اختیار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بر این مبنا امسال حدود ۱۵۰ طرح به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان از محل تسهیلات مشاغل خانگی معرفی شد که از این شمار ۳۵ طرح به مبلغ ۲ میلیارد تومان پرداخت شده است.

 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهار گفت: در چند روز اخیر از محل تبصره ۱۸ اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان به اداره صمت استان ابلاغ شده که سهم شهرستان بهار از مبلغ مذکور ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده و این تسهیلات شناور است و با معرفی طرح‌های بیشتر اعتبار بیشتری می‌توان جذب کرد و کارگاه‌های تولیدی دارای پروانه‌ی کسب از اداره صمت می‌توانند از این تسهیلات ۱۴ درصدی بهره گیرند.

 

 لازم به ذکر است این جلسه قرار بود با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شود که به دلیل پیش آمد جلسه ای اضطراری در استانداری همدان، بدون حضور ایشان برگزار شد و آقای یوسف شعبانی از مدعوین جلسه عذرخواهی کردند.

 

 

زهرا صادقی گلزار

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی