سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

هفته تربیت بدنی و ورزش بهترین بهانه جهت احوال پرسی از ورزشکاران و پیشکسوتان این حوزه است. به همین منظور خبرنگار نشاط شهر با پرویز ریحانی ریاست سابق هیئت بسکتبال استان همدان و پیشکسوت و بازنشسته عرصه ورزشی گفتگو کرد.

شناسه خبر: 15633

 

به گزارش نشاط شهر، از سال ۱۳۸۳ ، از ۲۶ مهر تا ۲ آبان به عنوان هفته تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده است. انتخاب این روز در نتیجه یک رویداد مهم ورزشی یا بزرگداشت ورزشکاران کشور نبوده و صرفاً تصمیمی است که توسط شورای فرهنگ عمومی کشور گرفته شده است.

 

هفته تربیت بدنی و ورزش بهترین بهانه جهت احوال پرسی از ورزشکاران و پیشکسوتان این حوزه است. به همین منظور خبرنگار نشاط شهر با پرویز ریحانی ریاست سابق هیئت بسکتبال استان همدان و پیشکسوت و بازنشسته عرصه ورزشی گفتگو کرد.

 

پرویز ریحانی متولد سال ۱۳۳۴ در بهار است. وی تا مقطع راهنمایی را در شهر بهار گذارند و سپس در مدرسه امیرکبیر همدان مشغول به تحصیل شد. شروع فعالیت ورزشی ریحانی به اوایل سال ۴۲ باز می‌گردد که با والیبال آغاز و در سال ۴۹ وارد رشته بسکتبال شد. استعداد درخشان او در بسکتبال موجب شد او در این حرفه ماندگار شود و هم‌اکنون یکی از چهره‌های شناخته شده ورزش استان همدان باشد.

 

مصاحبه خبرنگار پایگاه خبری نشاط شهر با این مرد کهنه کار ورزش استان را در ادامه می‌خوانید:

 

 

فعالیت ورزشی شما چگونه آغاز شد؟

پرویز ریحانی در پاسخ به این سوال گفت: در سال ۴۲  در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله والیبال، فوتبال و پینگ پنگ فعالیت می‌کردم سپس مرحوم جعفر قره خانی که عضو و کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران و از قهرمانان رشته بسکتبال بود موجب آشنایی و علاقه من به این رشته ورزشی شد. به علت استعداد و کسب موفقیت ها در رشته بسکتبال فعالیتم در رشته‌های دیگر را کمرنگ کردم و به طور جدی و حرفه ای به فعالیت در رشته مذکور پرداختم.

 

 

از سوابق شغلی خود بگویید.

مرد کهنه کار ورزش در مورد فعالیت های خود گفت: از سال ۱۳۵۴ وارد عرصه مربیگری شدم. چندین سال متوالی رئیس هیئت بسکتبال استان همدان بودم. همچنین در هیئت فوتبال استان نیز حضور داشتم.

وی افزود: در حال حاضر مشاور عالی رئیس فدراسیون بسکتبال استان، عضو کمیته امور استان های فدراسیون بسکتبال و دبیر انجمن پیشکسوتان ورزش استان و همچنین به عنوان نایب رئیس هیئت انجمن پیشکسوتان ورزش استان همدان فعالیت می‌کنم.

 

 

چگونه با بسکتبال آشنا شدید؟

ریحانی آشنایی خود با رشته بسکتبال را مدیون معلم خود دانست و گفت: در اولین زنگ ورزش در مدرسه امیرکبیر با مرحوم امامی معلم ورزش و داور مطرح فوتبال کشور در آن زمان، آشنا شدم و ایشان به من پیشنهاد داد تا در رشته بسکتبال به فعالیت بپردازم  و ایشان بر این باور بود که من در رشته بسکتبال موفق‌تر خواهم بود.

 

وی در ادامه گفت: پس از آن به سالن تختی همدان رفتم و استعداد بنده در بسکتبال موجب شد تا توکلیان مدیر وقت تربیت بدنی همدان بسته کامل وسایل ورزشی را به من هدیه بدهد و همین امر موجب شروع دوران حرفه‌ای من در بسکتبال بود.

 

ریحانی افزود: در سال ‌های ۵۴ و ۵۵ دوره‌های مربیگری و داوری را سپری کردم و سپس در سال ۶۳ وارد آموزش و پرورش شدم و به عنوان معلم ورزش فعالیت می‌کردم به مدت ۴ سال در یکی از مدارس بهار معلم ورزش بودم پس از آن تا سال ۷۷ به عنوان کارشناس تربیت بدنی مشغول به کار شدم و سال ۸۸ بود که به عنوان رئیس هیأت بسکتبال استان منسوب شدم و ۱۳ سال در این سمت به انجام وظیفه پرداختم.

 

 

رشته بسکتبال در گذشته و امروز در چه وضعیتی قرار دارد؟

وی در رابطه با وضعیت رشته بسکتبال در استان گفت: در گذشته رشته بسکتبال بازیکنان تراز اول کشوری داشت از جمله مرحوم جعفر قره‌خانی و آقایان غلام شکریان و جعفر شکریان، الماس چی، خسرو کاووسی و غیره  اما از زمانی که این رشته به سمت مسائل مالی پیش رفت از انگیزه و علاقه در این رشته نیز کاسته شد و در حال حاضر دغدغه بازیکن تنها مسائل مالی است.

 

وی در رابطه با اهمیت وجود بخش خصوصی در رشته های ورزشی گفت: تا زمانی که بخش خصوصی وارد میدان نشود و هزینه‌های ورزشی از سوی بخش خصوصی تامین نشود وضعیت ورزشی در استان رو به افول خواهد بود چرا که تنها بودجه دولتی کفاف هزینه‌های رشته‌های ورزشی را نمی‌دهد. بنابراین تأمین مالی از سوی بخش خصوصی در تمام رشته‌های ورزشی امری مهم و ضروری است.

 

ریحانی در ادامه گفت: در دوران حضورم در عرصه‌های ورزشی بارها شاهد کمک‌ها و حمایت های مالی از سوی اشخاص بودم  که تاثیرات بسیار مثبتی در ورزش داشت و همین حمایت‌ها بود که زمینه برگزاری مراسمات و مسابقات ورزشی را فراهم می‌کرد در حال حاضر نیز ما نیازمند حمایت‌های مالی از سوی اشخاص و چهره های شهر هستیم تا رشته‌های ورزشی بتوانند جانی دوباره بگیرند. از مسئولین مربوطه نیز انتظار داریم از این اشخاص حمایت کرده و از آنها به عنوان خیرین ورزشی تقدیر کند

 

وی همچنین متذکر شد که یکی از عوامل عقب ماندگی ورزش از جمله رشته بسکتبال سوء مدیریت های گذشته است.

 

ریحانی ضمن تشکر از علی حقیقی مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان گفت: مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در زیر ساخت های ورزشی و از لحاظ عمرانی و کمک به هیأت های ورزشی سنگ تمام گذاشت که جا دارد به جهت اقدامات مثبت وی به ورزش و جامعه ورزشی قدردانی و تشکر کنم.

 

 

به نظر شما بودجه دولتی در میان رشته‌های ورزشی به شکل درستی توزیع می‌شود؟

ریحانی در این باره گفت: اولویت تخصیص بودجه‌های دولتی به رشته‌های ورزشی بر اساس فعالیت آنهاست و این  یک مسئله مبرهن است که رشته ورزشی که فعال‌‌تر و پویاتر است بودجه بیشتری را به خودش اختصاص می‌دهد.

جای خالی چه چیزی در حال حاضر بیشتر در عرصه های ورزشی احساس می‌شود؟
این پیشکسوت ورزشی در پاسخ به سوال خبرنگار نشاط شهر گفت: یکی از کارهای مهمی که باید در عرصه ورزشی انجام شود جذب خانواده‌ها به این عرصه است که در حال حاضر این موضوع را کمتر میبینیم و والدین حاضر هستند که برای کلاس‌های مختلف و حتی غیر ضروری هزینه کنند  اما  حتی در زمان‌هایی که فرزندشان علاقمند و مستعد در یکی از رشته‌های ورزشی است از هزینه و حمایت کردن در این زمینه خودداری میکنند.

 

وی افزود: جامعه ورزشی یک جامعه خاص است که خاصیت آن هنوز هم برای خانواده ها گمنام است.

 

چه کسی الگوی شما در این مسیر بود؟
وی مرحوم جعفر قره‌خانی را الگوی خود دانست و گفت: الگوی من و سایر بسکتبالیست ها این قهرمان بود و هست و به ایشان لقب شیر بسکتبال را داده بودند.

 

 

کلام آخر:

پرویز ریحانی در سخنان پایانی خود گفت: از بزرگان ورزشی غافل نشوید و آنها را فراموش نکنید. تعداد زیادی ورزشکار گمنام در شهر بهار داریم که این رسالت رسانه است که آنها را به مردم معرفی کند برای مثال کمتر کسی با مرحوم شاپور خلوصی آشنایی دارد ایشان بنیانگذار کشتی در بهار است.

 

وی افزود: با یاری خدا در آینده انجمن پیشکسوتان ورزشی شهرستان بهار را راه اندازی خواهم کرد.

 

 

در حاشیه این گفتگو پرویز ریحانی پیشنهاد احداث قطعه‌ای برای ورزشکاران در آرامستان بهار را داد و گفت: برای باغ بهشت همدان قطعه ی ورزشکاران را راه اندازی کردیم که در آنجا نام آوران ورزشی با مشخصات خود به خاک سپرده می‌شوند و چنین قطعه ای همچون موزه ای برای آینده ورزش است و وجود آن برای آرامستان بهار نیز ضروری است تا نام و نشانی این ورزشکاران برای آیندگان حفظ شود.



زهرا صادقی گلزار



انتهای پیام/ص









برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
ورزشی