سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/4/19 18:28:41
معاون محیط زیست همدان:

تخریب زیستگاه عامل حمله گرگ به جوامع انسانی است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: شخم های بی رویه و تخریب زیستگاه عامل حضور گرگ در مناطق مسکونی و حمله به دام و انسان است.

شناسه خبر: 11354

به گزارش نشاط شهر مهدی صفی خانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: یکی از عوامل منفی رفتار نادرست انسان با طبیعت حضور حیوانات وحشی و غیر اهلی در جوامع انسانی و آسیب و خسارت زدن به آنان است.

وی توضیح داد: شخم زدن بی رویه مراتع و پیشروی تا ارتفاعات، تخریب زیستگاه گونه های جانوری، از بین رفتن تدریجی حیوانات به علت کاهش وسعت محل زیست و شکار اندک حیوانات موجود سبب شده گونه های درنده و غیراهلی به علت نیافتن طعمه وارد جوامع مسکونی شوند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: تخریب زیستگاه شرایط را برای زیست حیوانات پایین دست گونه های وحشی سخت و دشوار کرده است بنابراین بخشی از گونه ها از جمله خرگوش و کبک به این علت تلف می شوند و شماری هم به علت شکار بی رویه از بین می روند بنابراین مشاهده گونه های وحشی از جمله گرگ در منطقه مسکونی و حواشی روستا امری طبیعی است.

صفی خانی بیان کرد: مدیریت نادرست پسماندهای خانگی در مناطق شهری و روستایی از دیگر عوامل جلب گرگ در مناطق مسکونی به شمار می رود و تداوم این وضعیت سبب لانه سازی گرگ در نزدیکی منطقه مسکونی و حمله به دام و انسان می شود.

وی گفت: به تازگی حمله گرگ به چند نفر در نزدیکی یکی از مناطق روستایی شهرستان ملایر گزارش شد که با بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان محیط زیست حمله این گونه وحشی تاکنون به ۲ نفر تایید شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: با توجه به جدی شدن حمله گرگ در نزدیکی منطقه لشگردر ملایر، برای زنده گیری این گونه تیم هایی از محیط زیست وارد عمل شدند حتی در صورت تایید هاری این گونه درصدد تلف کردن گرگ نیز بودیم.

صفی خانی ادامه داد: بررسی های صورت گرفته گویای این است که این گونه گرگ ماده به علت تخریب لانه توسط افراد و جابجایی یا تلف شدن توله ها و زنده ماندن تنها یکی از آنها دچار استرس شده بنابراین اقدام به هجوم و حمله به افراد می کند.

وی بیان کرد: با توجه به پستی و بلندی محل های تردد گرگ و راحتی استتار و مخفی شدن این گونه، تلاش تیم های محیط زیست برای زنده گیری و بیهوش کردن آن بی نتیجه ماند همچنین با متوقف شدن حمله این گونه و اطمینان از هار نبودن آن، تیم های زنده گیری به محل فعالیت خود بازگشتند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: همه ساله با ورود به فصل تابستان به ویژه در تیرماه شاهد حمله گرگ به دام و جوامع انسانی هستیم بنابراین به دهیاران و شوراها در این باره هشدارها و تذکرهای لازم داده می شود.

صفی خانی بیان کرد: حمله گرگ به گله امری طبیعی است بنابراین روستائیان نباید از افراد کم سن و سال به عنوان چوپان استفاده کنند همچنین چند سگ با توجه به حجم گله گوسفندان باید برای مراقبت از گوسفندان در نظر بگیرند.

وی افزود: با وجود تاکید جدی بر پرهیز از نزدیک شدن شهروندان به لانه حیوانات وحشی و غیراهلی و دست زدن به توله آنها اما برخی افراد اقدام به جدا کردن توله گرگ از مادر با هدف آمیزش و جفت گیری با سگ و به وجود آوردن گونه جدید «گرگاس» می کنند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: گرگاس که نتیجه آمیزش گرگ و سگ است، خویی بسیار وحشی تر و درنده تر از گرگ دارد و همچون سگ به راحتی، جسورانه و بدون ترس و واهمه ای از انسان به مناطق زیست انسانی نزدیک می شود.

به گزارش ایرنا اهالی ۲ شهرستان رزن و بهار استان همدان از اوایل سال ۹۰ تاکنون چندین نوبت مورد هجوم و حمله گرگ قرار گرفته اند و به تازگی نیز گزارش هایی از حمله گرگ در شهرستان ملایر هستیم.

اواسط تیرماه سال ۹۴ گرگ در سه نوبت وارد ۲ روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شد و در ۲ حادثه که در دو روز متوالی رخ داد گرگ از ناحیه گردن و صورت یک دختر و پسر حدود چهارساله را در این ۲ روستا زخمی کرد که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه‌ها گرگ پا به فرار گذاشت.

نیروی انتظامی شهرستان بهار نیز اواخر بهمن ماه سال ۹۴ جسد یک مرد ۳۰ ساله را در حواشی روستای رسول آباد (تاج آباد) کشف کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این مرد طعمه حیوانات درنده شده بود به گونه‌ای که تنها بخشی از نیم تنه بدن آن باقی مانده بود.

در مورد دیگری نیز گرگ در ۲ نوبت در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۵ اقدام به حمله به ۲ کودک خردسال در روستای عمان از توابع بخش قروه درجزین شهرستان رزن کرد.

همچنین شهریور ماه سال ۹۶ یک قلاده گرگ با حمله به گله گوسفندان در حاشیه روستای جامشلو بخش مرکزی شهرستان رزن ۲ رأس از آنها را تلف کرد.

اواخر بهمن سال ۹۹ هم ورود یک قلاده شغال به پارکینگ یک منزل مسکونی و حمله به دختر ۱۰ ماهه در روستای «حکان» از توابع بخش مرکزی شهرستان درگزین گزارش شد که این گونه با مقاومت مادر بزرگ، فشار آوردن به گلوی او و کمک همسایه ها خفه و تلف شد.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهار گونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

انتهای پیام /


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی