سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/7/10 12:57:12
مرگ آرام هویت تاریخی همدان

مدرسه تاریخی ظفر تخریب شد


شناسه خبر: 11794

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام ، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت که بنای تاریخی مدرسه ظفر شهر همدان به عنوان یک ساختمان واجد ارزش فرهنگی، بدون هماهنگی و اطلاع این اداره‌کل به‌صورت کامل تخریب شد.
علی مالمیر افزود: موقعیت و ویژگی‌های ساختمان‌ها و ابنیه تاریخی واجد ارزش فرهنگی شهر همدان به شهرداری گزارش می‌شود که در بسیاری موارد شاهد تخریب این بناها بدون هماهنگی و مجوز میراث‌فرهنگی هستیم.
وی با بیان اینکه اگر به دنبال ثبت جهانی مناظر تاریخی شهر همدان هستیم شهرداری باید با مجوز سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری اقدام به تخریب ابنیه کند، گفت: شهرداری همدان در تخریب برخی ابنیه از جمله ساختمان تاریخی مدرسه ظفر هیچگونه هماهنگی با سازمان میراث‌فرهنگی نداشته است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: شهر همدان طولانی‌ترین تداوم حیات بافت تاریخی و شهری را در کشور دارد که از تپه باستانی هگمتانه آغاز و به بناهای دوره معاصر ختم می‌شود.
به گفته وی، این تداوم فرصت و ظرفیت بی‌نظیر و مهمی است که موجب شده بافت تاریخی همدان با شهرهایی مثل کاشان، یزد، اصفهان و تبریز متفاوت باشد.
مالمیر گفت: اگرچه در بررسی بافت باید از هگمتانه آغاز کنیم، اما حین تحقیق متوجه می‌شویم این بافت و تداوم تاریخی حیات در آن زنجیروار به هم وصل شده است.
وی افزود: برای معرفی آثار و جاذبه‌های موجود در بافت تاریخی باید آنها را کدگذاری کنیم و این کدها شامل تک‌تک آثاری است که به‌صورت ملموس در این مناطق وجود دارند که البته شاخص‌ترین آنها در بافت تاریخی هستند، بنابراین چند شاخصه مهم در بافت تاریخی وجود دارد که یکی بناهای ممتاز هر محله و دیگری مرکز محله‌ها هستند.
به گفته مالمیر، در همدان برخی به بافت تاریخی به عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند، اما در همه جای دنیا بافت تاریخی را فرصت می‌دانند.
وی با بیان اینکه آثار باستانی کشف شده در میدان مرکزی همدان و تبدیل آن به موزه  فرصتی برای جذب گردشگر و درآمدزایی است، بیان کرد: برای احیا و پویایی بافت قدیم و جاذبه‌های آن در راستای رونق صنعت گردشگری، باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب و هدفمندی انجام شود که 35خانه تاریخی واجد ارزش در همدان وجود دارد که با خطر تخریب مواجه هستند.

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی