سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تولیدکنندگان بخش کشاورزی همدان در بیان مشکلاتشان و مسائلی چون سرمایه درگردش، دغدغه هایی از جنس نبود حمایت را بارها تکرار می کنند.

شناسه خبر: 11829

به گزارش نشاط شهر به نقل از خبرنگار قلم از همدان؛ در یک تور خبری، خبرنگاران حوزه کشاورزی همدان از شرکت‌هایی در این عرصه بازدید کردند. نخستین شرکت در زمینه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در شهرستان بهار فعالیت داشت؛ شرکت آریاشور هگمتانه در شهرک صنایع غذایی بهار در زمینه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی چون تولید خیار شور، رب گوجه فرنگی، ترشیجات، شوریجات، مربا و غیره فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت «آریاشور هگمتانه» در جمع خبرنگاران با بیان آنکه این شرکت در سال ۱۳۹۲ تأسیس شد و کار خود را با ۱۵ نیرو آغاز کرد، عنوان کرد: در ابتدا مساحت زمین این شرکت برابر دو هزار و ۷۰۰ متر مربع بود و حال پس از هشت سال توانسته‌ایم تعداد نیروهای فعال این شرکت را به ۱۶۰ نفر و محوطه شرکت را به ۱۸ هزار متر مربع برسانیم.

حسین ترکمن با تصریح بر اینکه شرکت آریاشور هگمتانه با نام تجاری آفاق ظرفیت تولید ۲۶۰ تُن رب، تحویل ۸۰ تُن خیار سبز، تولید ۳۰ تا ۴۰ تُن ترشی و خیارشور و تولید نزدیک به ۶۰ قلم محصول را دارد، اظهار کرد: کار خود را با دو میلیارد تومان آغاز کردیم و هم‌اکنون روزانه تولیدی نزدیک به ۳۰۰ تُن انواع شوریجات و ترشیجات داریم.

وی مشکل اصلی پیش روی خود به‌عنوان یک تولیدکننده را چنین مطرح کرد: افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات سرمایه در گردش این‌روزها پیش روی ما است، ما محصولات کشاورزی را به‌صورت قراردادی از کشاورزان خریداری می‌کنیم، اما مواد پتروشیمی از پنج به ۳۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

ترکمن ادامه داد: این‌ها ما را نسبت به تولید تاحدی دلسرد می‌کند، مشکل در تأمین سرمایه در گردش داریم و حداقل بایستی ۳۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشیم تا بتوانیم با تمام ظرفیت کار کنیم.

وی با بیان آنکه هم‌اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت این شرکت فعالیت دارد، عنوان کرد: درصورتی که حمایت شویم، می‌توانیم تعداد نیروهایمان را به ۴۰۰ نفر برسانیم، اما این‌روزها به سبب مشکلاتی که داشته‌ایم، حتی تعدیل نیرو نیز کرده‌ایم و نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ نفر تعدیل نیرو شد و درصورت باقی ماندن وضعیت به این صورت، مجبوریم روند مذکور را ادامه دهیم.

مدیرعامل شرکت «آریاشور هگمتانه» ادامه داد: متأسفانه نیاز به تسهیلات داریم، اما بانک‌ها از ما سند و ضمانت می‌خواهند و در این مسیر حاضر نیستند که خود شرکت را به‌عنوان ضمانت بپذیرند، این درحالی است که شرکت از میزان وامی که می‌خواهیم بگیریم، بسیار ارزش بالاتری دارد.

صادرات تنها توسط واسطه‌ها است

ترکمن  درخصوص وضعیت صادراتی شرکت نیز مطرح کرد: اصلی‌ترین مقصد صادراتی ما عراق است، اما در این کشور نمی‌توانیم با کشوری همچون ترکیه رقابت داشته باشیم؛ چراکه قیمت تمام‌شده تولید رب برای ما بسیار بالاتر از کشور ترکیه است و همین موضوع باعث می‌شود که محصول ما گران‌تر تمام شده باشد.

وی در این راستا اظهار کرد: ما محصولاتمان را به کشورهایی چون عراق، قطر، افغانستان و عراق می‌فرستادیم، اما این روند نیز به نحوی بود که واسطه‌ها کار صادراتی ما را انجام می‌دادند، یعنی خودمان خرید و فروشی با دلار نداشتیم و اصل این صادرات هم عاید همین تاجرها به‌عنوان واسطه شده است.

ترکمن با اشاره به اینکه بایستی از ما حمایت شود اما بانک‌ها همکاری ندارند، گفت: به‌راستی جرم ما چیست؟ ما تولیدکننده هستیم و مشکل این است که کسی در حق تولیدکننده دلسوزی ندارد. افرادی که وارد سرمایه‌گذاری در ملک و غیره شده‌اند، به سرمایه رسیده‌اند، اما ما به‌عنوان تولیدکننده همواره با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

پشتوانه مالی نداریم و این ضعف ما است

مدیرعامل شرکت «آریاشور هگمتانه» در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان آنکه پشتوانه مالی نداریم و این ضعف ما است، گفت: متأسفانه در زمینه مواد اولیه هم می‌بینیم عده‌ای که پشتوانه مالی دارند، در تهران نشسته‌اند و قیمت مواد اولیه را مشخص می‌کنند و به‌عنوان واسطه وارد بازار می‌شوند.

متأسفانه بانک‌ها محل اجرای طرح را به‌عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند

در این راستا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار مطرح کرد: در بحث تولید جلسات متعددی با بانک‌ها داشته‌ایم، بانک‌ها محل اجرای طرح را به‌عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند و این موضوع مشکل اساسی جهت دریافت وام برای تولیدکنندگان شده است.

عبدالحسین اکبری با بیان این موضوع، عنوان کرد: تولیدکندگان در بخش‌های مختلف وابسته به صنعت هستند، در صنعت فلز و پتروشیمی اگر افزایش قیمت داشته باشیم و یا به‌واسطه تحریم‌ها تغییرات قیمتی را تجربه کنیم، این موضوع روی کار تولیدکنندگان هم اثر می‌گذارد و موجب افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان ما آن است که این موارد در بورس عرضه می‌شوند، اظهار کرد: با این روند، تنظیم بازار به دست آن‌ها می‌افتد و بخش تولید در صنعت و کشاورزی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد: نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی به صنایع پتروشیمی وابسته هستند و این مشکل دیگر تولیدکنندگان ما نیز محسوب می‌شود.

در سال ۹۹ بخش کشاورزی ما ضرر کرد

اکبری با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه را شاهدیم اما در فروش این افزایش قیمت‌ها را نداریم، گفت: در سال ۹۹ بخش کشاورزی ما ضرر کرد و به‌راستی تولیدکنندگان ما در حوزه صنایع تبدیلی نیز دچار این زیان‌ها شدند.

وی به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و دیگر موارد نیز اشاره کرد و افزود: همه این‌ها دست به دست می‌دهند و در کنار گران شدن هزینه‌های بسته‌بندی برای کشاورز و تولیدکننده، موجب می‌شوند که تولیدکنندگان یا ضرر می‌کنند و یا با حداقل سود پیش می‌روند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با بیان آنکه متأسفانه این روند باعث می‌شود که سرمایه‌های بخش مذکور به حوزه کشاورزی برنمی‌گردند و وارد حوزه‌های دیگری می‌شوند، گفت: درآمدهای بخش کشاورزی به این حوزه برنمی‌گردد، درحالی که این درآمدها می‌توانستند در حوزه مکانیزاسیون خرج شوند، هزینه‌های تولید را پایین آورند و وارد کار حوزه کشاورزی شوند.

مشکلاتی از جنس بانک، بیمه تأمین اجتماعی، قطعی برق و مواد اولیه

مقصد بعدی خبرنگاران، شرکت تولید قارچ در شهرک صنعتی بهاران با نام «قارچ کوهستان الوند» بود که بستر کشت را از صفر تا صد فراهم می‌کنند.

در ابتدا، مدیر تولید شرکت «قارچ کوهستان الوند» با بیان اینکه از بدو ورود کمپوست تا تولید نخستین قارچ ۳۵ روز طول می‌کشد، به تشریح نحوه تولید قارچ از مرحله نخست تا بسته‌بندی آن پرداخت.

سعید ذوقی با اشاره به اینکه غرب کشور تولید کمپوست ندارد و ما تونل‌هایی را داریم که توانایی و ظرفیت تولید کمپوست را دارند، گفت: اگر مجوز فروش کمپوست را داشته باشیم، می‌توانیم این ظرفیت تولید را نیز ارتقا دهیم.

در ادامه مدیر داخلی شرکت «قارچ کوهستان الوند» با بیان آنکه در این شرکت ۶۰ نفر نیرو مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: تولیدمان بسیار مناسب است و صادرات به عراق را از چند روز آینده آغاز خواهیم کرد.

مصطفی بابایی با تصریح بر اینکه تولید ما در ماه ۱۴۰ تُن است و مقدار تولید کمپوستمان حدود یک‌هزار و ۳۰۰ تُن بوده، اضافه کرد: این واحد ۶ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در مسیر توسعه و پیشرفت و اشتغال‌زایی توانسته به‌خوبی پیش رود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تمامی بدهی‌های بیمه‌ای قبلی شرکت پرداخت شده و ۶۰ نیرو در این شرکت مشغول به کار هستند، گفت: این شرکت توانایی صادرات روزی سه تا چهار تُن قارچ را دارد و از هفته جاری این صادارت به عراق آغاز خواهد شد.

بابایی در ادامه صحبت‌های خود به بیان مشکلاتی چون بانک، بیمه تأمین اجتماعی، قطعی برق و مواد اولیه پرداخت و تشریح کرد: متاسفانه با وجود اینکه مشکل محیط‌زیستی ایجاد نکرده‌ایم، اما همواره در دادگاه برای این بحث‌ها هستیم! از سویی بیمه تأمین اجتماعی ما را با وجود اینکه بدهی‌های بیمه‌ای پرداخت شده، اذیت می‌کند.

مدیر داخلی شرکت «قارچ کوهستان الوند» در ادامه افزود: مشکلات برق و قطعی‌های آن دو میلیارد تومان به ما خسارت قارچی وارد کرد و باعث شد کیفیت محصولاتمان پایین بیاید و ۴۰۰ میلیون تومان هم به وسایلمان خسارت وارد شد.

وی با بیان اینکه مشکلات آب هم داریم و درصورتی که به ما مجوز داده شود می‌توانیم ارتفاع چاهمان را بیشتر و این مشکل را حل کنیم، ادامه داد: از سویی مشکلاتی برای تأمین مواد اولیه داریم و درصورتی که از ما حمایت شود، می‌توانیم تولیدمان را ارتقا داده و صادراتمان را شروع کنیم.

متأسفانه هربار شاهدیم که یک برگه اخطار جدید برایمان صادر می‌شود

در ادامه مدیرعامل شرکت «قارچ کوهستان الوند» با بیان اینکه هرساله طبق علمی که به کار تزریق کرده‌ایم سعی داشته‌ایم تا زمینه تولید قارچ را ارتقا داده و بهره‌وری را بیشتر کنیم، مطرح کرد: نیازمند علم و یک‌سری دستگاه‌های به‌روزتر هستیم، اما متأسفانه این روزها مادام شاهدیم که هربار برگه‌ای جدید و اخطاریه‌ای جلوی درب کارخانه می‌آید.

علی وفایی‌واحد ضمن ابراز گلایه‌مندی، عنوان کرد: ما همواره سعی کرده‌ایم به بحث‌های زیست‌محیطی توجه داشته باشیم، حتی از بین بردن آلودگی سالن‌ها را نیز همواره درپیش گرفته‌ایم و این اقدامات برای ما همراه با هزینه‌های بالایی بوده است، اما بازهم عده‌ای می‌گویند که شرکت ما آلودگی‌های محیط‌زیستی و بوی نامطبوع داشته است.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات گندزدایی مناسبی در این شرکت انجام می‌پذیرد، گفت: خیلی از تولیدکنندگان مشکل مالی دارند، اما در این بین یک روحیه نیاز داریم! تأمین اجتماعی جلوی کارها و حساب‌هایمان را می‌بندد؛ اما واقعاً ما فقط یک روحیه می‌خواهیم تا بتوانیم ادامه فعالیت دهیم.

 فعالیت ۱۱۸ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در شهرستان بهار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در این شرکت در جمع خبرنگاران با بیان آنکه شهرستان بهار یکی از قطب‌های تولید در بخش کشاورزی است، عنوان کرد: این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی، آب‌وهوایی و خاک خود دارای توانمندی‌های بسیاری در بخش کشاورزی به‌ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

اکبری با بیان اینکه عمده محصولات کشاورزی در این شهرستان گندم و جو آبی و دیم و البته سیب زمینی است، تصریح کرد: در این راستا در داخل شهرستان بهار انبارهایی مجهز به‌صورت بالای صفر به تعداد ۵۲ واحد و انبارهای سرد دومنظوره بالای صفر و زیر صفر به تعداد چهار واحد تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین تولیدات شهرستان بهار در سه قسمت است، اظهار کرد: این تولیدات در حوزه‌های امور دام شامل تولید گوشت سفید، شیر، عسل و غیره با تولید ۶۷ هزار تُن تولید، محصولات زراعی شامل سیر، سیب زمینی، غلات و غیره با تولید ۵۳۱ هزار تُن و محصولات باغی و گلخانه‌ای با تولید ۴۵ هزار تُن است.

اکبری در ادامه با بیان اینکه حدود ۴۳۹ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در استان همدان و جود دارد، عنوان کرد: از این میزان ۱۱۸ واحد در شهرستان بهار وجود دارد که اشتغال‌زایی برای دو هزار و ۵۴۳ نفر را در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد پروانه‌های صادره از سوی جهاد کشاورزی برای این واحدها مناسب بوده و به ۳۲۶ واحد می‌رسد، گفت: این واحدها نیز اشتغال‌زایی برای چهار هزار و ۳۹۰ نفر را در استان همدان به همراه داشته که ۹۹ واحد آن با اشتغال‌زایی برای یک‌هزار و ۲۱۹ نفر در شهرستان بهار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار ادامه داد: یکی از سیاست‌هایمان ورود به عرصه کشت محصولات کم‌آب‌بری چون زعفران و گل محمدی و تولیدات گلخانه‌ای است و توانسته‌ایم در شهرستان بهار در تولید محصولاتی چون گوشت شتر مرغ، بوقلمون، مرغ، قارچ، سیب زمینی، آلو و خیار رتبه نخست را در استان داشته باشیم.

سه هزار و ۷۱۹ تُن قارچ در استان همدان تولید می‌شود

در پایان این تور رسانه‌ای، کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی همدان نیز مطرح کرد: ۱۲ واحد صنعتی تولید قارچ و ۶۵ واحد تولید قارچ به‌صورت مشاغل خانگی در استان همدان فعالیت دارند.

کوروش کاظمی با بیان اینکه تولید قارچ چند مزیت نسبی دارد، تشریح کرد: مواد اولیه تولید قارچ از ضایعات سایر تولیدی‌ها (مانند کود مرغی) است، از سویی مصرف آب کمی دارد و می‌توان در تولید از فضا استفاده حداکثری را داشت.

وی در پایان درخصوص وضعیت تولید قارچ در استان همدان نیز خاطرنشان کرد: درمجموع سه هزار و ۷۱۹ تُن قارچ در استان همدان تولید می‌شود که از این میزان ۷۱۹ تُن آن مربوط به تولید قارچ مشاغل خانگی است.

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی