سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/9/11 17:34:46
مروری بر عملکرد آبان ماه شهرداری بهار

شهردار بهار در کارگروه رسانه و فرهنگ شهروندی: ما به قدرت رسانه باور داریم

اخیراً طی برگزاری کارگروه رسانه و فرهنگ شهروندی که با حضور اصحاب رسانه شهر بهار همراه بود، مهدی مجیدی شهردار بهار به بیان عملکرد شهرداری در آبان ماه پرداخت و در این کارگروه پیشنهادات و راهکارهای اجرایی شدن تأمین حقوق شهروندی مورد تبادل نظر و بررسی قرار گرفت.

شناسه خبر: 12036

به گزارش نشاط بهار، مهدی مجیدی شهردار بهار با اشاره به اینکه ما به قدرت رسانه باور داریم و ظرفیت رسانه در ایجاد فرهنگسازی سطح شهر بسیار تاثیرگذار است بیان داشت:

از عمده مشکلات شهر بهار ریختن نادرست زباله در باکس های زباله و  ریختن نخاله ها در سطح شهر، پیاده رو و باکس زباله و پساب ها است.

 

سالیانه ۱۰ میلیارد تومان بابت جمع اوری زباله در شهرداری بهار هزینه می شود!

 

 مجیدی افزود: ریختن نخاله های ساختمانی در باکس زباله یکی از مشکلاتی است که ماموران جمع آوری زباله به کرّات، تذکراتی را در این باره به شهروندان داده اند که متاسفانه برخی از شهروندان عامدانه این حرکت را انجام میدهند و زمانی این موضوع مشکل آفرین است که هنگام تخلیه نخاله ها در دستگاه پرس باعث تخریب تجهیزات و دستگاه زباله بر  میشود؛ در واقع این  باکس های زباله برای زباله خانگی تعریف شده و ریختن نخاله ساختمانی یا شاخ و برگ درختان و سیمان و نخاله در آن باعث آسیب رسیدن به باکس شده و هزینه های گزافی برای تجهیزات شهرداری در پی دارد.

 

شهردار بهار عنوان داشت: از دیگر مشکلاتی که ظاهرا به دلیل بی اطلاعی برخی شهروندان با آن مواجه هستیم ریختن، زباله های خانگی  بدون کیسه به داخل باکس  است و این خود باعث چسبیدن زباله های تر به جداره باکس ها می‌شود که با تخلیه زباله، شیرابه و زباله ها در داخل باکس می‌ماند و با توجه به اینکه شستشوی باکس ها به صورت هفتگی یا ماهانه انجام می‌گیرد خود باعث آلودگی محیط زیست می‌شود و شایان ذکر است که سالیانه ۱۰ میلیارد تومان بابت جمع اوری زباله در شهرداری بهار هزینه می شود و از هزینه ای که از مردم جمع آوری میشود ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت و مابقی این هزینه، یعنی ۹ میلیارد از جیب خود مردم و از سهم عمرانی پرداخت می‌شود؛ نکته مهم اینجاست مقداری که از سهم عمرانی برای تهیه باکس ها پرداخت می‌شود باعث کاهش توان قسمت عمرانی شده و هزینه عمرانی صرف جمع آوری زباله میشود!

 

۷۰ درصد بودجه مصوب امسال صرف پروژه های جاری شده

 

مجیدی بار دیگر به میزان بودجه شهر بهار اشاره کرد و گفت: بودجه مصوب شهر بهار برای امسال ۲۰ میلیارد تومان بوده که در این شهر ۷۰ درصد آن صرف پروژه های جاری شده و تنها ۳۰ درصد برای کارهای عمرانی باقی می ماند و با هزینه کردن مقدار زیادِ این ۳۰ درصد هم برای جمع اوری زباله می‌شود و بااین تفاسیر وجه بسیار پائینی برای فعالیت های عمرانی باقی می‌ماند.

 

 وی اذعان داشت: هم اکنون در انتهای فصل کاری شهرداری هستیم و با توجه به کم بودن منابع قطعا خیلی از نیازها و درخواست های مردم را نمی توانیم جواب بدهیم، چرا که سرانه شهروندی در بهار ۷۰۰ هزار تومان است در صورتی که در جلسه ای که با شهرداران صالح آباد و لالجین داشتیم در آن دو شهر سرانه دو برابر بهار است و ما در تلاشیم بودجه و سرانه را در شان مردم بهار بالا ببریم.

 

وی تاکید کرد: با ارائه لایحه متمم بودجه ۱۴۰۰، سرانه شهروندان ۷۰ درصد افزایش می یابد که شایان ذکر است لایحه ۳۴ میلیارد تومانی ۱۴۰۰ تقدیم شورای اسلامی شهر بهار شد.

 

مجیدی مشارکت مردم در پرداخت عوارض را بسیار پایین عنوان کرد و گفت: بودجه شهرداری از پرداخت عوارض و وصول عوارض کسب و پیشه تامین می شود و با وجودیکه به انحاء مختلف برای پرداخت عوارض به مردم اطلاع رسانی شده، مشارکت چندانی در پرداخت عوارض از سوی مردم دیده نشده است.

 

شهردار بهار در ادامه به مشکل پساب های خانگی و مغازه های مرغ و ماهی فروشی های سطح شهر نیز اشاره کرد که با وجود اینکه به کرات نیروهای شهرداری این موضوع را به مغازه ها و خانه ها گوشزد کرده اند اما متاسفانه اقدامی در جهت برطرف کردن این مشکل انجام نمی‌دهند و  این مشکل با هدایت لوله ها به درون شبکه برطرف می‌شود و بوی بد شهر و منظره بد جوی ها را حل میکند.

 

برای آسایش مردم، پرداخت عوارض را الکترونیکی خواهیم کرد

 

شهردار بهار با بیان اینکه مشارکت مردمی در دو ماه اخیر نسبت به ۶ ماهه قبل دو برابر شده تصریح کرد: در ۶ ماهه اول ۵۹۲ فقره پرداخت نوسازی داشته ایم و با اطلاع رسانی که به کمک رسانه داشته ایم و تخفیفاتی که داده شده این نرخ به ۱۰۰۰ فقره رسیده است، با توجه به اینکه مدت تخفیف ۳۰ درصدی عوارض در بیستم آبان به پایان رسیده و پس از این با اجرای  قانون کمیسیون ماده ۷۷ وصول عوارض انجام خواهد شد و در تلاشیم تا سال آینده پرداخت الکترونیکی عوارض را راه اندازی کنیم تا همشهریان بتوانند عوارض خود را بصورت الکترونیکی پرداخت نمایند.

 

شهردار بهار با اشاره به اینکه درگذشته جریمه دیرکرد در محاسبه عوارض، در سیستم اداری بود گفت: جریمه دیرکرد عوارض از گذشته در سیستم تعبیه شده بود، لذا این مشکل را برطرف کردیم و جریمه دیرکرد از سیستم محاسبه عوارض حذف شد و شهروندان می توانند بدون هیچ نگرانی از وجود جریمه دیرکرد اقدام به پرداخت عوارض کنند و ماهم تا جایی که در چارچوب و ضوابط و مقرارت باشد با شهروندان همکاری می کنیم.

 

روزانه ۱۸ تن زباله از سطح شهر بهار جمع آوری می‌شود 

 

سید عباس نوری سئول خدمات شهری شهرداری بهار نیز در ابتدای سخنان خود از اصحاب رسانه خواست که با توجه به ظرفیت های رسانه ای خود در مورد تخلیه نخاله در سایت مخصوص نخاله شهر اطلاع رسانی کنند تا شاهد نخاله ها در سطح شهر نباشیم.

 

مسئول خدمات شهری شهرداری در جلسه کارگروه رسانه و فرهنگ شهروندی با ارائه  گزارشی از عملکرد و ابلاغیات این قسمت به اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به اطلاع رسانی و فرهنگسازی های  انجام شده در طی دو ماه اخیر،  ۸ مورد اخطار جمع آوری نخاله ساختمانی به شهروندان ابلاغ شده بود که خوشبختانه ۶ مورد جمع آوری نخاله در سطح شهر انجام شده است و ۲ مورد هم عليرغم ابلاغیات شهرداری اقدامی برای جمع آوری نکرده اند.

 

نوری تصریح کرد: سایت نخاله ساختمانی به مساحت ۲/۵ هکتار در جاده کوزه گران پشت دانشگاه آزاد واقع شده و شهروندان بهاری می توانند نخاله های خود را به صورت رایگان در این مکان تخلیه نمایند.

 

همچنین وی افزود: از شهروندان تقاضا می شود از ریختن کودهای حیوانی در این محل خودداری کنند و حامی شهرداری بهار باشند و از شهروندان فهیم بهاری تقاصا داریم از دپوی نخاله های ساختمانی در حریم جاده و شانه ی خاکی خودداری کنید.

 

نوری همچنین در سایت جمع آوری زباله به خبرنگاران گفت: روزانه ۱۸ تن زباله توسط ۴ ماشین از سطح شهر بهار جمع آوری و به سایت جمع آوری زباله شهر بهار منتقل می شود و سپس به سایت زباله شهر همدان انتقال می یابد.

 

اقدامات شهرسازی در حال پیشرویست

 

در میانه نشست مهدی مجیدی شهردار بهار گریزی به اقدامات شهرداری در زمینه شهرسازی زد و بیان کرد: جمع آوری داربست های غیرمجاز در سطح شهر، میدان شهید مصطفوی، پیاده روسازی روبروی حوزه علمیه خواهران، ایجاد پارک نواری مابین سایت اداری و کوی پاسداران، ادامه پیاده روسازی حوالی مسکن مهر،  پیاده راه سازی در موازات خط کندرو بلوار کشاورز و آسفالت ریزی معابر از دیگر اقدامات شهرداری است که هم اکنون در حال اجرای آن هستیم و همچنین ادامه تعویض تابلوهای ترافیکی در سطح شهر و  نصب تابلوهای سرکوچه و همچنین  رنگ آمیزی سرعت کاه ها توسط واحد ترافیک و روابط عمومی شهرداری بهار درحال حال انجام است.

 

وی افزود: اجرای پیاده رو سازی خیابان فدائیان اسلام به طور جدیت ادامه دارد که هدف از اجرای این پروژه ها، ارتقاء کیفیت و مناسب سازی پیاده روهای سطح شهر به منظور تسهیل در عبور و مرور عابران و زیبایی بصری میباشد و همچنین اجرای پروژه زیرسازی کوچه درخشان شامل تسطیح، ریختن مصالح زیر سازی به انضمام آبپاشی و متراکم نمودن زیر سازی و همچنین نصب پل فلزی جهت تردد ماشین آلات در حال انجام است.

 

 مجیدی در ادامه از بی اطلاعی برخی شهروندان از قوانین گلایه کرد و اظهارداشت: در این مدت موارد زیادی داشتیم که به دلیل بی اطلاعی یا بی اعتنایی به قوانین دچار مشکل شده اند و لازم است که این موارد به مردم گوشزد شود.

 

قبل از خرید زمین، درمورد کاربری آن از شهرداری سوال کنید تا به مشکل نخورید

 

وی با تاکید بر ساخت و ساز با پروانه گفت: مشاهده می‌کنیم بعضی شهروندان بدون پروانه ساخت و ساز انجام می دهند، به امید و خیال اینکه در کمیته ماده ۱۰۰ جریمه اش را پرداخت خواهند کرد، اما این مسئله آنها را از بیشتر امتیازات محروم خواهد کرد.

 

 شهردار بهار به بررسی پرونده های شهرداری از سال ۹۶ تاکنون اشاره کرد و گفت: اولین اصول هر شهری این است که هر فردی تصمیم به خرید هر زمینی دارد، ابتدا باید از شهرداری سوال کند و مطمئن شود که کاربری مسکونی دارد و آیا می‌تواند برای آن پروانه ساخت بگیرد یا خیر!

 

مهدی مجیدی با اشاره به وجود پرونده های مشکل دار در شهرداری گفت: هر فردی قصد ساخت خانه دارد ابتدا باید از شهرداری پروانه بگیرد و شایان ذکر است که پرداخت پول پروانه ساخت به معنای دریافت پروانه نیست.

 

 

وی افزود: در بررسی پرونده های قديمي افرادی هستند که پروانه ساخت ندارند و وقتی از آنها سوال می کنیم درپاسخ می‌گویند هزینه پروانه را در آن زمان پرداخت کرده ایم، اما تا آخرین مرحله دریافت پروانه ساخت را طی نکرده و اکنون به مشکل برخورده اند؛ شهروندان توجه داشته باشند که نباید تا وقتی پروانه ساخت دریافت نکرده اند اقدام به ساخت و ساز کنند.

 

 شهردار در خصوص هزینه جریمه ماده ۱۰۰ و پروانه ساخت اظهار کرد: یک روال نانوشته ای ایجاد شده که هر فردی می‌خواهد ساخت و ساز کند، ترجیح می‌دهد جریمه ماده ۱۰۰ را بدهد تا اینکه بروکراسی اداری دریافت پروانه و پول مهندس ناظر را بپردازد، اما این مسئله همیشه جوابگو نیست، در همدان اگر مهندس ناظر ساخت و ساز غیرمجاز را ببیند و گزارش ندهد جریمه شده و پروانه اش باطل می شود، اما گویا اینجا با رأفت بیشتری برخورد شده است!

 

مجیدی گریزی به طرح جامع شهری زد و گفت: متأسفانه در طرح جامع شهر بهار که در  سال ۹۶ ابلاغ شده بود و بخش‌هایی از اراضی شهر بهار که سابق بر این، جزء حریم بود از حریم خارج شده بود؛ منجمله اراضی متعلق به شهرداری و شهروندان که با بازدیدی که همراه با معاونین داشته ایم توجیه شدند که این اراضی باید برگردد و بلافاصله فردای آن روز کمیته فنی و کارگروه امور زیربنایی در شهر تشکیل شد که میزبان اعضای کارگروه امور زیربنایی و کمیته ماده ۵ بودیم و مصوبات بسیار خوبی گرفتیم و بیشتر شهروندانی که به علت این مغایرت، طرح تفضیلی بخشی از املاکشان خارج از محدوده افتاده بود موفق شدند به داخل محدوده برگردند.

 

وی افزود: در چند روز آتی جلسه کارگروه اصلی تشکیل خواهد شد که این مصوبات عملی شود و تعداد قابل توجهی از املاک شهر بهار که متعلق به شهروندان است از بلاتکلیفی رفع می‌شود و وارد محدوده می‌شوند و همچنین به املاک افرادی که سند دارند، کاربری مسکونی ارائه می‌شود.

 

شهردار بهار اذعان کرد: با پیگیری و مطالبه از اداره راه و شهرسازی که در همین دو ماه که بهمراه شورای شهر انجام داده ایم، خوشبختانه شاهد نتیجه گیری هستیم و در طی روزهای آتی مصوبات مثمرثمری از جلسه کارگروه صادر خواهد شد که شهروندان میتوانند پروانه‌های ساختمانی را دریافت کنند.

 

مجیدی گفت: یکی از مشکلات شهر بهار اسناد عادی است، به دنبال راهکار هستیم که با همکاری مسئولین شهرستان سنددار شوند چرا که کمیسیون ماده ۵  اسناد عادی را نمی پذیرد و یا املاکی که کاربری عمومی دارد همانند فضای سبز، به طور شفاف بخش‌هایی را راه و شهرسازی مخالفت کرده و تکلیف شهروندان مشخص شد و قرار نیست که همه کاربری های عمومی به مسکونی تبدیل شوند و شایان ذکراست که مشکل تفکیکی عباسیان و شعبانلو و ۲۵هکتاری شهرداری با این جلسات بعد از چند سال وقفه مرتفع می‌شود.

 

وی ادامه داد: تشکیل کمیته فنی ماده ۵ و کارگروه امور زیربنایی در شهر بهار برای نخستین بار نوید بخش اتفاقات خوب در حوزه شهرسازی است.

 

 برگزاری یک یا دو نمایشگاه تخصصی بصورت ماهانه

 

مهدی مجیدی شهردار کوشای بهار در پایان این نشست گفت: نمایشگاه سوغات هدایا و صنایع دستی از ۲۸ آبان لغایت ۴ آذر در مکان پارک لاله در حال برگزاری می‌باشد که از همشهریان دعوت می‌کنیم باحضور دراين نمایشگاه از غرفه ها دیدن کنند و طعم سوغات سراسر کشور را بچشند.

 

شایان ذکر است به مناسبت افتتاحیه این بازارچه، مراسمی بعنوان جنگ شادی در فرهنگ سرای آیت ا.. بهاری شهرستان بهار به همت شهرداری و شورای شهر بهار با حضور مسئولین برگزار گردید که در این مراسم هدایایی به پاکبانان شهر بهار به رسم قدردانی اهدا شد.

 

شهردار بهار درباره‌ی چند و چون این بازارچه گفت: این سوله پیش از این بازارچه، بعنوان انبار و محل نگهداری وسایل فرسوده شهرداری استفاده می‌شده که با همفکری شورای شهر قرار بر این شد این مکان را بعنوان بازارچه محلی برای عرضه محصولات استفاده کنیم که شایان ذکر است شروع این حرکت با نمایشگاه مواد غذایی، سوغات و محصولات بوده است که درنظر داریم ماهانه یک یا دو نمایشگاه تخصصی در شهر برای رفاه بیشتر شهروندان برگزار کنیم.

 

وی بيان کرد: دراین غرفه ها میزبانِ محصولات تولیدکنندگان و فروشندگانی از داخل و خارج استان ازجمله عسلِ آذربایجان شرقی، زیتون گیلان، خرمای جنوب و محصولاتِ دیگر استان‌ها هستیم که شهرداری و شورای شهر درصدد است این مکان محلی باشد برای برگزاری بازارچه های فصلی که باتوجه به عدم وجود پاساژ و نمایشگاه در بهار، شهروندان بتوانند مواد مورد نیاز خود را از این مکان تأمين نمایند.

 

مهدی مجیدی در خاتمه از تولیدکنندگان و بانوان کارآفرینی که محصولاتشان حاصل دسترنج و صنایع دستی خودشان است و در این غرفه ها عرضه کرده اند تشکر کرد و آنان را افتخاری برای این دیار دانست.

 

شهرزاد عباسی

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی