سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/9/11 18:36:37

۱۰ آذرماه؛ روز جهانی «ایدز»

هرساله نخستین روز از آخرین ماه میلادی اول دسامبر مصادف با ۱۰ آذرماه، از سال ۱۹۸۸به عنوان روز جهانی «ایدز» نامگذاری شده است به همین مناسبت تلاش می شود تا ضمن حساس سازی جامعه با اجرای برنامه های آموزشی آگاهی شهروندان درخصوص پیشگیری و کنترل بیماری ایدز افزایش یابد به طوری که پذیرش انسان ها در جامعه نباید منوط به بیماری آنها باشد و کسی که با این ویروس زندگی می کند نباید از اجتماع طرد شود و از حقوق انسانی و شهروندی خود محروم گردد.

شناسه خبر: 12037

به گزارش نشاط شهر به نقل از وب‌دا در همدان، از سال ۱۳۶۶که نخستین مورد ایدز در کشور مشاهده شده تا به امروز بیش از ۶۰ هزار پرونده بیماری ایدزی داریم که خوشبختانه طبق آخرین دستاوردهای علمی یک زن اهل آرژانتین به عنوان دومین فردی که ویروس HIV در بدن او به طور طبیعی ناپدید شده، دنیای پزشکی را تحت تأثیر قرار داده است و محققان را به دستیابی به درمان یا واکسنی برای این ویروس کشنده، بیش از گذشته امیدوار کرده است.

 

به نظر می‌رسد عفونت ویروس HIV در او بدون درمان سلول های بنیادی از بین رفته است و محققان هیچ شاهدی مبنی بر ویروس زنده و سالم در بدن این بیمار ۳۰ ساله که ۸ سال پیش بیماری او تشخیص داده شده بود، نیافتند.

 

به گفته رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ۵۰ درصد از مبتلایان ایدز را گروه سنی فعال جامعه بین ۲۶ تا ۳۵ سال تشکیل می دهند که با اجرای برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی تا حدودی می توانیم از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کرد.

 

۷۴۰ مبتلا به ایدز در همدان شناسایی شدند

 

سید جلال الدین بطحایی در گفت وگو با همدان پیام، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۴۰مورد بیمار HIV در سطح استان شناسایی شده اند که ۳۳۹ مورد از این تعداد جان خود را از دست دادند.

 

وی افزود: از ۳۹۱ بیمار ایدز باقی مانده ۳۰۸ نفر نیز در حال حاضر از خدمات مراکزبهداشتی بهره مند می شوند و با مراجعه به مراکز و پایگاه های مشاوره بیماری های رفتاری موجود در این استان خدمات موردنیاز را دریافت می کنند.

 

بطحایی ادامه داد: از ابتدای شیوع این همه گیری تاکنون ۸۱ درصد موارد ابتلا مربوط به مردان بود و ۱۹درصد مبتلایان زن هستند، اما این روند رفته رفته در سال های اخیر تغییرات جدی داشته و درصد ابتلای زنان افزایش یافته است.

 

۱۱مرکز و پایگاه مشاوره بیماری های رفتاری دایر است

 

وی تأکید کرد: به منظور پیشگیری از ابتلا به ایدز در کل استان، ۱۱مرکز و پایگاه مشاوره بیماری های رفتاری دایر است که در این مراکز پزشک و کارشناسان مربوطه فعالیت می کنند و درصورت نیاز به دارو، اقلام موردنیاز تأمین و درمان فرد بدون دریافت هزینه ای و رایگان از خدمات بهره مند شوند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه «اجازه نمی دهیم کرونا برنامه های مراقبت HIV را تحت تأثیر قرار دهد» را شعار روز جهانی ایدز اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه ویروس «اچ.آی.وی» و کرونا هر ۲ ویروس هستند که «اچ.آی.وی» یک ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و موجب نقص آن شده و با حمله به گلبول های سفید بدن در یک مدت طولانی موجب از بین رفتن فرد می شود و از طرفی دیگر حتی ممکن است درصورت درمان به موقع فرد یک دوره زندگی طبیعی را سپری کند.

 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درخصوص راه های انتقال این بیماری و ابتلا به آن افزود: راه های انتقال در این بیماری محدود است، از راه های انتقال شناخته شده این ویروس می توان به مواردی چون ارتباط محافظت نشده، انتقال از طریق خون آلوده، انتقال از مادر به فرزند و سرنگ مشترک اشاره کرد.

 

وی افزود: انتقال می تواند از طریق خون یا فرآورده های خونی و حتی عضو پیوندی نیز باشد که امروزه این راه انتقال به هیچ عنوان از طریق مراکز بهداشتی داخل ایران اتفاق نمی افتد.

 

بطحایی خاطرنشان کرد: شهرستان همدان با توجه به میزان جمعیتی که نسبت به سایر شهرستان ها دارد با ۴۲۷ مورد و شهرستان نهاوند با ۵۹ مورد مبتلا به HIV بیشترین آمار مبتلایان را در بین سایر شهرستان های استان دارد.

 

از سال ۱۳۹۸ تاکنون هیچ نوزادی از مادر مبتلا به HIV متولد نشده است

 

وی همچنین به راه اندازی کمپین ۲۰۲۰ در سطح استان اشاره کرد و افزود: کمپین تست تشخیص «اچ آی وی» از ۲۰ آبان ماه تا ۲۰ آذرماه در سراسر استان همدان همزمان با سراسر کشور برگزار می شود و هدف از این کمپین در سالیان اخیر تسریع در روند بیماریابی و شناسایی زودهنگام افراد مبتلا است که تلاش می کنیم تا با راه اندازی کمپین ها تعداد رپید تست ها را در این مراکز افزایش دهیم تا بتوانیم نگاه منفی به این بیماری در جامعه را از بین ببریم و افراد مبتلا بتوانند مانند سایر اعضای جامعه به زندگی عادی در کنار دیگران بپردازند.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون