سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت:دانش آموزان دوره اول ابتدایی نسبت به دو سال قبل دچار افت چشمگیری در یادگیری و مهارت های سواد پایه شدند.

شناسه خبر: 12189

به گزارش نشاط شهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بعد از بحران نظام آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا، آموزش ها از بستر فضای مجازی شروع شد. نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته دانش آموزان دوره ابتدایی با نتایج دو سال گذشته مورد مقایسه قرار گرفت و مشاهده شد در این مقایسه برای دانش آموزان به خصوص دوره اول ابتدایی شاهد افت چشمگیری در مهارت های سواد پایه مانند خواندن و نوشتن هستیم.

او می گوید در درس های مهمی مانند فارسی پایه اول ابتدایی، دانش آموزانی که نتیجه خیلی خوب را کسب کردند در مقیاس ارزشیابی کیفی توصیفی؛ ده درصد کاهش پیدا کرده است.همچنین نتایج مقایسه تکرار پایه اول ابتدایی با سال های قبل؛ نشان دهنده آن است که درصد تکرار پایه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. 

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بعد از بازگشایی حضوری مدارس، معلمانی که بعد از تعطیلی با دانش آموزان پایه دوم و سوم به صورت حضوری کار می کردند؛ گزارش شده است دانش آموزانی که دو سال اول در فضای مجازی درس خوانده اند دارای ضعف های اساسی در مهارت های خواندن و نوشتن هستند.

حکیم زاده گفت: در فضای مجازی شاید مهارت های مربوط به خواندن را دانش آموزان تا حدودی تمرین کرده اند؛ اما به دلیل عدم نظارت کافی بر مهارت نوشتن ضعف جدی در این زمینه دیده می شود. البته گزارش هایی هم که در سطح جهانی منتشر شده؛ شواهد متعددی از تاثیر نامطلوب آموزش های مجازی به ویژه برای دوره ابتدایی ارائه شده است.

او می گوید هم در دوره ابتدایی و هم در دوره متوسطه افت تحصیلی مشاهده می شود؛ اما در دوره متوسطه افت تحصیلی پنهان صورت گرفته است. در واقع یادگیری صورت نگرفته، اما به دلیل نحوه برگزاری آزمون ها این افت تحصیلی دیده نمی شود. در دوره ابتدایی که ارزشیابی به صورت کیفی توصیفی صورت می گیرد؛ کاهش یادگیری و فاصله بین میزان یادگیری با دو سال قبل مشاهده می شود.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش برنامه ای در تابستان امسال تحت عنوان جبران و تثبیت یادگیری اجرا شد و تا سوم شهریورماه ادامه پیدا کرد. بسیاری از دانش آموزان شرکت کننده در این طرح توانستند تا حدودی ضعف های خود را جبران کنند. تثبیت یادگیری بعد از ارزشیابی نوبت اول تدوین شده است تا دانش آموزان دچار مشکل ، ضعف های خود را برطرف کنند.

حکیم زاده گفت: یکی از نگرانی های ما کسب عادت های نامناسب توسط دانش آموزان است.دانش آموزان علاوه بر آسیب های یادگیری در فضای مجازی، به دلیل فعالیت طولانی مدت در فضای مجازی باعث شده آسیب های جدی در دانش آموزان شکل بگیرد. برای عادت دادن دانش آموزان با فضای مدرسه؛ نیازمند همکاری جدی  والدین هستیم.اگر آگاهی بیشتری درباره آسیب های این شرایط به خانواده ها داده شود، فضاسازی برای برگرداندن دانش آموزان به مدارس راحت تر انجام می شود.

او می گوید طبق اعلام کارشناسان ما بیشترین میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مدارس انجام می شود و ما باید از این فرصت برای ارتقا سواد آموزشی و سلامت دانش آموزان استقاده کنیم. خوشبختانه بعد از بازگشایی مدارس روند افزایشی در آمارهای مربوط به کرونا نداشتیم و هیچ گزارش نگران کننده ای از شیوع بیماری در مدارس نداریم. با همکاری خانه و مدرسه می توانیم شرایط بهتری برای حضور دانش آموزان در مدارس فراهم کنیم.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، فضای مجازی تدریس موثر خود را می طلبد در حالی که ما نه از لحاظ زیرساخت ها آماده بودیم و نه معلمان به اندازه کافی برای تدریس آنلاین آموزش دیده بودند. برای یادگیری مطلوب به تدریس موثر در فضای مجازی نیاز داریم. دانش آموزان دوره ابتدایی یادگیرنده خود راهبر نیستند و نیاز به حضور بزرگسالان در کنار خود دارند.

او می گوید در مناطق روستایی و عشایری به دلیل بازنگه داشتن مدارس با تعداد حضور کم دانش اموزان؛ چالش های کمتری در مقایسه با شهرهای پرجمعیت را تجربه کردیم. فضای مجازی در سنین ابتدایی نمی تواند بستر مناسبی برای آموزش موثر باشد.

اسماعیلی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: تعطیلی مدارس و تغییر شیوه آموزش از حضوری به غیرحضوری، اختیار نبوده و با اجبار صورت گرفته است. این اجبار بدون توجه به آمادگی ما انجام شده است. در برخی کشور ها از قبل آمادگی هایی برای راه اندازی سامانه آموزشی مجازی وجود داشته است.

به گفته او ما با یک موج و رویکرد جدیدی مواجه شدیم که به تعطیلی مدارس منجر شد. همه اندیشمندان علم، تعلیم و تربیت معتقدند هیچ نظام آموزشی جای آموزش حقیقی و حضوری را نخواهد گرفت.طی  دو سالی که از بیماری کرونا سپری می شود؛ نظام آموزشی ما تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و آسیب جدی را تجربه کردیم ، باید قبول کنیم نظام آموزشی ما لطمه دیده است.

اسماعیلی گفت: امیدواریم رویکرد آموزش و پرورش و نظام آموزشی ما در دوران پسا کرونا، سریعا حالت جدی بگیرد تا بتوانیم عقب ماندگی های دو ساله را جبران کنیم. در واقع بیشترین آسیب را در دوره ابتدایی متحمل شدیم و در کمیسیون آموزش مجلس در تلاش هستیم هر کمکی که می توانیم به آموزش و پرورش کنیم تا بتواند  اختلال دو ساله را جبران کند. ما به برخی از سخت افزارهای آموزشی دیر دسترسی پیدا کردیم و حتی برنامه شاد که با تاخیر در دسترس قرار گرفت را نتوانستیم برای همه نقاط کشور به صورت یکسان در دسترس دانش آموزان قرار دهیم. آموزش و پرورش برای جبران این موضوع مجبور شد از مدرسه تلویزیونی کمک بگیرد؛ اما هیچکدام از این موارد نتوانست وضعیت مطلوب برای آموزش دانش آموزان ایجاد کند.

او می گوید در کنار بحث آموزش، موضوع پرورشی و ورزش دانش آموزان هم بسیار حائز اهمیت بود که نتوانستیم موقعیت مناسبی در این زمینه برای دانش آموزان ایجاد کنیم. نیازمند یک بازنگری در دوره پسا کرونا هستیم که این عقب ماندگی ها در حوزه آموزش، پرورش و ورزش جبران شوند.

بهراد عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: تا پیش از بحران کرونا در پیشرفت تحصیلی دانش آموازن وضعیت قابل قبولی نداشتیم و با همان شرایط وارد بحران کرونا شدیم. در واقع با شرایطی وارد بحران کرونا شدیم که معلم ما آمادگی تدریس در فضای مجازی را نداشت و از طرفی زیرساخت ها هم فراهم نبود.

او می گوید افت تحصیلی دانش آموزان فقط مختص کشور ما نیست و همه کشور ها درگیر این آسیب هستند. در واقع کشورها به ازای هر سه ماه تعطیلی مدارس حدود یک و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست می دهند و آثار اقتصادی از دیگر آسیب های این حوزه محسوب می شود.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون
Error
Whoops, looks like something went wrong.