سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار به مناسبت هفته هنر، در سالن جلسات فرمانداری در حضور دکتر نباتی فرماندار بهار، شهنوازیان رئيس اداره ارشاد، سرهنگ ترکاشوند مسئول فرهنگی استان و شورای شهر در جمع هنرمندان از دو کتاب به نام های سجاده سرخ به قلم سیما یونسی و آدینه خونین به قلم مریم مهدوی حرمت رونمایی کردند.

شناسه خبر: 12503

به گزارش نشاط بهار، نویسنده کتاب " سجاده سرخ" در معرفی خود گفت: سیما یونسی هستم، کاردانی مدیریت دارم و بازنشسته آموزش و پرورش و یک فعال فرهنگی هستم و در سال گذشته با کسب رتبه در جشنواره یوسف شرکت کردم همچنین در همایش جهادگران علمی و پژوهشی موفق به دریافت تندیس فرهیختگان شدم. 

 

وی در پاسخ به سوال اینکه چه عواملی سبب شد که در عرصه نویسندگی پا بگذارید عنوان کرد: از زمان کودکی به مطالعه علاقه زیادی داشتم اما هرگز به نویسندگی فکر نکرده بودم؛ پس از بازنشستگی از طرف سپاه ناحیه بهار دعوت به شرکت در کارگاه نویسندگی شدم و استعداد در زمینه نوشتن را در خود یافتم و پا به عرصه نوشتن در حوزه دفاع مقدس گذاشتم و پس از آن برای اولین بار با خانواده های فرماندهان شهید فریدونی و رحیمی ارتباط گرفته و بعداز جمع آوری اطلاعات لازم شروع به نوشتن کردم که پس از دو سال وقفه با کمک آقای حسینی به چاپ رسید.

 

وی عنوان کرد: ما با شهدا هم سن و هم دوره بودیم و من با آن ها زندگی کرده بودم و همین باعث شد که روز به روز احساس کنم که شهدا دین بزرگی بر گردن ما دارند و همچنین عشق به شهدا خونم را به جوش آورد؛ امر رهبری بر زنده نگه داشتن نام شهدا کمتر از شهادت نیست و امر جهاد تبیین امری ضروری می باشد.

 

یونسی درپاسخ به سوال اینکه اولین اثر شما در حوزه دفاع مقدس کدام است اظهار کرد:  اولین اثر بنده "خاکریز مجنون" سرنوشت شهیدان مهدی فریدونی، ربانی و شهید حاج محمد رحیمی است.

 

موضوع کتاب سجاده سرخ زندگینامه شهیده موسوی است

 

وی به اثری که در این حوزه با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان مواجه شده است پرداخت و گفت: اثر "سجاده سرخ" سرنوشت شهیده فاطمه موسوی است که مورد استقبال واقع شد و این اثر از آنجا که در مورد شهیده های مظلوم است و آثار کمی در این موضوع وجود دارد، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

 

وی به آثار دیگری در حوزه ادبیات و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اثر دیگرم درباره زندگی شهیده صفیه وارسته و فرزند چهار ساله اش مهدی کاویانی است که در بمباران به درجه شهادت نائل گشتند؛ این اثر با نام "ماهی ها مانده اند تا شهادت دهند" ‌در دسترس عموم می باشد.

 

سیما یونسی توضیحاتی درباره کتاب "سجاده سرخ" ارائه داد و تصریح کرد : موضوع کتاب "سجاده سرخ" درباره زندگينامه شهیده سید فاطمه موسوی مسئول می باشد؛ علاوه بر  شخصیت اصلی سایر شخصیت ها از جمله خواهران و پدر و مادر و دوستان وی در روایت حضور دارند، تنها چهار ماه از ازدواج شهیده گذشته بود که در نماز جمعه روز قدس شرکت می کند و در زیر بمباران جنگنده های رژیم غاصب صدام با شلیک راکت‌های دشمن به همراه بسیاری از هموطنان همدانی به شهادت می رسد.

 

یکی از اهدافم از نوشتن کتاب، معرفی الگوهای والایی به زنان و دختران کشورم است

 

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی سبب شد که شروع به نوشتن این کتاب و چاپ آن کنید پاسخ داد: اولین انگیزه ام در نوشتن این کتاب به روایت درآوردن مظلومیت زنان بی دفاع سرزمینم در هشت سال جنگ تحمیلی بود که شجاعانه پا به پای مردان جنگیدند و در این راه به شهادت رسیدند اما گمنام ماندند‌‌؛ همچنین قصد داشتم با نوشتن این کتاب الگو های والایی را به زنان و دختران کشورم معرفی  کنم.

 

نویسنده کتاب سجاده سرخ نظر خود را درباره اهميت پرداختن به زندگی و خاطرات زنان در دفاع مقدس اين چنين اظهار کرد: این مهم از آن جهت اهمیت دارد که موجب شناخت سبک زندگی شهدا و علاقه آنان به حضور در اجتماع و پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس می شود.

 

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا در حال حاضر مشغول به خلق آثار دیگری نیز هستید عنوان کرد: بله چند مورد پیشنهاد شده که اکنون زندگینامه مادر شهید امیر سرتیپ محمدرضا وزیری را پیش رو دارم همچنین تاریخ شفاهی پیشنهاد شده که در حال پیگیری آن هستم و مورد سوم هم یک شهید از استان پیشنهاد شده که با توکل به خدا با برنامه ریزی و الویت بندی به آنان خواهم پرداخت.

 

یونسی در پاسخ به سوال اینکه به عنوان یک نویسنده تعریف شما از جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس چیست گفت: همان طور که از نام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس آشکار است ما خواهان جنگ و درگیری نبودیم؛ بسیاری از کشورهای غاصب که پیش از انقلاب منافع زیادی در ایران داشتند اما با پیروزی انقلاب اسلامی آن منافع را از دست داده بودند، با تحریک صدام به مرزهای ایران تجاوز کردند؛ از آنجا که مردم ما داوطلبانه و جان برکف با ایثار مال و جان خود قدم در میدان جنگ گذاشتند و مرزهای کشور را بدون چشم داشتی به دست آوردند و حفظ کردند، این دفاع مقدس بود و به جهانیان ثابت کردند که به هیچ وجه نمی توانند به خاک ایران نفوذ کنند.

 

همچنین وی از برنامه های خود در آینده گفت: در زمینه تاریخ شفاهی و روایت شهیده های زن قلم می زنم، با یاری پروردگار آثار دیگری را در این حوزه خواهید دید.

 

نویسنده کتاب سجاده سرخ از دستگاه های فرهنگی انتظار حمایت دارد

 

یونسی از انتظار خود از دستگاه های فرهنگی در راستای ترويج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: انتظار ما حمایت مالی و معنوی، خرید و هزینه بازاریابی برای کتاب ها پیش از چاپ و پس از چاپ است.

 

سیما یونسی در پایان با درخواستی از جوانان عنوان کرد: اگر می خواهید با سبک زندگی شهدا آشنا شوید و در ثواب این آثار شریک شوید نذر فرهنگی کنید و در ترویج فرهنگ زندگی شهدایی سهیم باشید.

 

فاطمه بدرلو

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر