سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

انتشار وسیع و همه گیر جزئیات سرقت و مصاحبه پلیس تهران در خصوص نحوه بازداشت و اعترافات سارق دستگیر شده اشیاء عتیقه و تاریخی موزه همدان ، باعث آبروریزی گسترده و انفعال مسئولین استانی میراث فرهنگی شده است.

شناسه خبر: 12691

 

به گزارش نشاط شهر، نگهبان سازمان میراث فرهنگی همدان که به بهانه عدم پرداخت حقوق معوقه شبی یک ساک از اشیاء باستانی را با هم‌دستی همکارش می‌دزید از سوی پلیس آگاهی تهران دستگیر شد.

 

این نگهبان ۴۰ ساله که صبح چهارشنبه از سوی پلیس آگاهی تهران در پارک مهدیه در حوالی میدان آزادی دستگیر شد در خصوص نحوه سرقت‌هایی که از انبار سازمان میراث فرهنگی انجام داده بود می‌گوید: همکار من امین اموال بود و در موزه کار می‌کرد. البته جایی که من به آن دستبرد زدم، مخزن میراث فرهنگی بود.

 

خودم نگهبان بودم که یک روز برای سرکشی به اتاقی رفتم که عتیقه‌ها در آن نگهداری می‌شد.

 

همکارم که عنوان امین اموال داشت پارسال کرونا گرفت و در خانه اش قرنطینه شد. به همین دلیل من به جای او برای سرکشی به اتاق عتیقه‌ها رفتم.

 

چشمم به یک مجسمه کوچک مهر‌ماهی افتاد. مهرماهی متعلق به دوره هخامنشیان بود که دقیقا مشابه آن داخل میز بود. با دیدن مجمسه دستم آمد که ماجرا از چه قرار است.

 

مجسمه حرفه‌ای ساخته می‌شد و با اصل جا به جا کرده و به خارج انتقال داده می‌شد. این کار امین اموال بود و من در همان لحظه به رازش پی بردم. او مشابه اصل عیتقه‌ها را می‌ساخت و سر جایش قرار می‌داد و سپس اصلی را سرقت می‌کرد بی آنکه کسی متوجه شود. ولی من به جای اینکه ماجرا را لو دهم باتوجه به کینه‌ای که از آن‌ها به دل داشتم، تصمیم گرفتم از این فرصت استفاده کنم و خودم عتیقه‌ها را سرقت کنم.

 

همان همکارم که امین اموال بود در درست کردن سنگ‌ها و بعضی ظروف تقلبی مهارت داشت. او چند قطعه از عتیقه جات و سنگ‌های قیمتی را با ساخت تقلبی جابجا کرده بود. به همین خاطر وقتی چند تکه از آن‌ها را برای فروش بردم متوجه شدم تقلبی است. بعد از آن با هم کار می‌کردیم و بیشتر اشیاء ارزشمند را خارج می‌کردیم و پس از مدتی بدل آن را جای آن می‌گذاشتیم.

 

مثلا یک ظرف مربوط به شکار خسرو پرویز بود که ۸۰۰ میلیارد تومان قیمت داشت. یکی هم دستبند داریوش بود که وقتی آن‌ها را برای فروش بردم فهمیدم تقلبی است. اینجا بود که فهمیدم همکارم اشیاء را خارج می‌کند و بدل آن را داخل انبار می‌گذارد.

 

آخرین روز یک گاوصندوق باز کردیم که اصل بود. سکه، مجسمه، سنگ‌های اصلی دوره هخامنشی و ساسانیان. یک مُهری هم بود برای دوره ساسانیان به ارزش ۹۰ میلیارد تومان. از این قبیل سنگ‌ها زیاد بود.

 

نگهبان انبار امن میراث فرهنگی که خود را معتاد به تریاک و شیشه بدون سابقه کیفری معرفی کرد، در خصوص میزان تحصیلات خود گفت لیسانس مکانیک دارد.

 

او درباره نحوه لو رفتن سرقت‌هایش گفت: «گیج‌بازی همکارم باعث شد لو برویم. یک سکه از ساک او داخل اتاقمان افتاده بود. وقتی کارمندان آن سکه را پیدا کردند متوجه سرقت شدند و مأموران را خبر کردند.»

 

او همچنین در خصوص اینکه چه مقدار از این اشیاء را به فروش رسانده است هم پاسخ داد: «موفق نشدم بفروشم، بعد از سرقت راهی تهران شدم و بدنبال خریدار مناسب بودم. چون دنبال مشتری دست به نقد بودم و از طرفی هم باید اموال را به خریدار نشان می‌دادم، همیشه عتیقه‌ها را با خودم حمل می‌کردم.

 

مشتری هم پیدا کردم، اما مشتری‌ها قصد بزخری داشتند و من هم که قیمت این عتیقه‌ها دستم بود، متوجه می‌شدم.

 

مثلا یکی از عتیقه‌ها که مهری برای دوره ساسانیان بود، حدود ۹۰ میلیارد تومان ارزش داشت، اما خریداران مبلغی پایین‌تر از مبلغ اصلی پیشنهاد می‌دادند که من حاضر نمی‌شدم وارد معامله با آن‌ها شوم.

 

سارق دستگیر شده در پایان صحبت‌های خود در خصوص اینکه ایده و فکر سرقت از موزه از چه زمانی و چگونه به ذهنش رسید گفت: به خاطر اینکه میراث فرهنگی حقم را نمی‌داد همیشه به فکر تلافی بودم.

 

از میراث به من پیشنهاد دادند برنامه‌هایی که از مهمانان خارجی و داخلی دعوت می‌شد صدا برداری کنم.

 

برای این کار چند دستگاه صدابرداری کرایه کردم. حتی یک بار مجبور شدم طلا‌های همسرم را بفروشم. به همین خاطر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرده بودم، اما وقتی پولم را طلب کردم آن‌ها گفتند تو کارمند میراث بودی و نباید این کار را قبول می‌کردی و خرج کرد مرا ندادند.

 

به همین دلیل من هم فکر سرقت اشیاء به سرم زد و آن را عملی کردم.

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی