سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مرجان عاکفی مدیر مدرسه اندیشه بهار مشهور به مدرسه میراث ، یکی از بانوان توانمند شهرستان در عرصه فرهنگ و هنر و همچنین فعال سیاسی اجتماعی بشمار می رود که در سال ۱۳۹۵ مدرسه میراث را تاسیس کرد که این مدرسه با هدف آشنایی کودکان و خانواده آن ها با مفهوم میراث فرهنگی، نحوه نگهداری آثار تاریخی و جلوگیری از تخریب انسانی و همچنین آموزش صنایع دستی اولیه و مورد نیاز انسان همچون سفال و گلیم می پردازد و به جرأت می توان ادعا کرد که این مدرسه از حامیان ثابت قدم صنایع دستی و حراست از محیط زیست است.

شناسه خبر: 13117

 

به گزارش نشاط بهار، مرجان عاکفی مدیر مدرسه میراث که کارشناسی کشاورزی و کارشناسی ارشد ایران شناسی، گرایش آداب و رسوم و میراث فرهنگی را دارا می‌باشد و پایان نامه خود را نیز با‌ موضوع ایجاد مدرسه ای تحت عنوان مدرسه میراث فرهنگی به ثبت رسانده است‌، وی در گفتگو با خبرنگار نشاط بهار در ابتدا بیان کرد: با تاسیس کانون کهن میراث بهار در سال ۹۳ با هدف حراست از میراث و فرهنگ و حفظ و اشاعه آن، شروع به فعالیت نمودم.

 

این بانوی فرهیخته ادامه داد: یکی از دلایل ایجاد این کانون جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی بر اثر عدم آگاهی مردم است که متاسفانه تخریب این آثار گران‌بها بیشتر انسانی و توسط انسان ها صورت می‌گیرد فلذا این کانون با هدف ایجاد آگاهی مردم در این زمینه تشکیل شد. 

 

وی بیان کرد: خوشبختانه کشور ما از جنبه آثار تاریخی و فرهنگی بسیار غنی می‌باشد و این گویای جاذبه گردشگری کشورمان می‌باشد که اگر این بستر رشد داده و به آن توجه شود بسیاری از مشکلات نظیر بی کاری، کمبود بودجه و دیگر مشکلات حل می‌شود و درآمد جمعی کشور رشد صعودی خواهد گرفت. 

 

مدیر مدرسه اندیشه بهار اظهار کرد: عواملی همچون توجه نکردن به جنبه های مختلف میراث فرهنگی بر اثر عدم آموزش مرا به فکر تاسیس مدرسه ای با محور میراث فرهنگی انداخت.

 

وی در ادامه به روند فعالیت این مدرسه پرداخت و گفت: ما در این مدرسه به آموزش هنر هایی‌ همچون سفالگری، نقاشی بر روی سفال، پخت نان، گلیم و فرش بافی و آموزش میراث فرهنگی می پردازیم که خوشبختانه به واسطه آموزش این عوامل، خانواده ها نیز شناخت پیدا کرده و دخیل می‌شوند؛ به طور مثال فرزندان در این مدرسه با پدران خود بازی های بومی محلی انجام میدهند و یا در منزل و با کمک مادران با نحوه پخت نان محلی و غذاهای محلی آشنا می‌شوند.

 

این فعال اجتماعی، فرهنگی تصریح کرد: با وجود امکانات زیاد تبلیغاتی در دسترس، این مدرسه تا امروز بدون هیچ گونه تبلیغی فعالیت کرده است؛ بنای تبلیغات در ما در این مدرسه، اعتماد و تبلیغ مردمی بوده که به صورت معرفی به یکدیگر انجام شده و از همان ابتدا مورد استقبال قرار گرفت و اکنون یکی از پر جمعیت ترین مراکز پیش دبستانی را در سطح شهرستان بهار داراست. 

 

مدیر مدرسه میراث گفت: اگر بخواهیم به دیگر نکات مثبت این مدرسه که به طور جدی به آن توجه می‌شود اشاره کنیم، ارتقا زبان مادری یعنی تُرکی است که‌ برای ما بسیار حائز اهمیت بوده چرا که این زبان بخشی از هویت شهر بهار می‌باشد، که خوشبختانه مورد حمایت و رضایت دانش آموزان و خانواده آنها قرار گرفته است.

 

وی عنوان‌ کرد: نکته مهم این است که اگر ما بتوانیم هویت ملی خود را با بهترین کیفیت به فرزندانمان انتقال دهیم دیگر هرگز با مشکلاتی نظیر بحران هویت مواجه نخواهیم بود. چرا که اکنون فرهنگ غرب با تبلیغ های فراوان و ظاهریِ فریب دهنده توانسته در فرزندان ما جاذبه ایجاد کند و آن‌ها را از اصل و فرهنگ غنی خود دور کند. 

 

عاکفی افزود: این در حالیست که فرهنگ ایرانی از گذشته های بسیار دور دارای جشن های متنوع و رنگارنگ با موضوع های معنا دار است که امروزه وظیفه ما زنده نگاه داشتن آنها می‌باشد. 

 

مرجان عاکفی علت موفقیت این مدرسه را بدین گونه شرح داد: کیفیت آموزش، نکته قابل تأملیست که ما همواره مد نظر داریم چرا که با وجود تعداد بالای متقاضیان ثبت نام،  به منظور حفظ کیفیت بالای آموزش تعداد محدودی را پذیرش می کنیم. 

 

مدیر مدرسه میراث خاطرنشان کرد: مدرسه ما هم اکنون دارای ۱۳ مربی با انگیزه است که هر کدام طبق تخصص خود، دروس متفاوتی را تدریس می کنند.

 

 بدین ترتیب که دروس تئوری روزی یک ساعت و مابقی ساعات به صورت عملی آموزش داده می‌شوند که بسیاری از دروس نظیر آموزش محیط زیست و میراث فرهنگی کاملا رایگان ارائه می‌شود و این در حالیست که ما با شهریه مصوب و یکسان، کیفیتی دو چندان را در زمینه آموزش ارائه می‌دهیم. البته این مهم میسر نیست مگر به صرف علاقه. چراکه این مدرسه با  ویکرد فرهنگی فعالیت می کند و هیچ گونه کسب درآمدي از آن انتظار نمی رود.  

 

وی در ادامه به روند آموزش اشاره کرد و گفت: برنامه های مربوط به میراث فرهنگی به صورت قوی و جدی در مدرسه ما مورد توجه قرار میگیرد که می‌توان به آموزش شعر های ملی و فولکوریک و اجرای آن توسط دانش آموزان، برگزاری مراسم شب یلدا و عید نوروز اشاره کرد.


وی بیان کرد: یکی از اهداف و شعار های ما رقابت سالم است؛ به  نظر ما مدل آموزش اشتباه میتواند ضرر های جبران ناپذیری به 
فرزندان این مرز و بوم وارد نماید به همین دلیل باید در کنار هم  در یک فضای دوستانه و سالم فعالیت کنیم.

فعال فرهنگی اجتماعی شهرستان بهار افزود: در این راستا یک  سری از دوستان و همکاران ما قصد مدل برداری و اجرای  برنامه های ما را در مدارس خود دارند که متاسفانه در اجرای 
آن نمیتوانند بسیاری از نکات مهم را رعایت کنند که البته بنده  و کادر آموزشی مدرسه با کمال میل و به صورت رایگان میتوانیم  نحوه این آموزش ها رادر اختیار آنها قرار دهم چرا که هدف ما  همواره آگاه سازی، اشاعه و رشد فرهنگ در سطوح شهری و  کشوری می باشد.

وی در ادامه به یکی از مهم ترین ویژگی مدرسه میراث پرداخت و گفت: مدرسه ما که زیر نظر آموزش و پرورش درحال فعالیت است، به دنبال ایجاد نظم بهتر در امور و برقراری هر چه بیشتر ارتباط با والدین دانش آموزان میباشد که در همین راستا، اقدام به راه اندازی سایت مخصوص و همچنین هوشمندسازی این مدرسه کرده است. از مزایای این هوشمندسازی می توان به حضور و غیاب آنالین  دانش آموزان، ارائه نمودارهای پیشرفت ساالنه، گزارشات کالسی عملکرد و ... اشاره نمود.

وی ادامه داد: روند کار بدین شکل است که والدین با کمک این  برنامه هوشمند عالوه بر نمرات میتوانند تمامی امور تشویقی، انضباطی و تحصیلی فرزند خود را رصد نمایند.

مدیر مدرسه میراث اندیشه که اولین مدرسه هوشمند در سطح  شهرستان بهار را راه اندازی نموده است، افزود: در روند نمره دهی، مدرسان مدرسه میراث هرگز نمره ای غیر واقعی را لحاظ نکرده  و اگر دانش آموزی در زمینه تحصیل دچار مشکلی باشد توسط دوتن از مشاوران مخصوص این مرکز تحت نظر قرار میگیرد و  تا حصول نتیجه دلخواه در کنار خانواده و دانش آموز خواهد بود.

عاکفی دیگر ویژگی این مدرسه را دارابودن یک سایت کتابخانه  غنی دانست که همیشه در حال به روزرسانی است و در اختیار  معلمان مدرسه میراث و والدین دانش آموزان قرار دارد. مربیان این  مرکز آموزشی با توجه و سابقه درخشان تدریس و با بهره گیری  از علم روز دنیا، بهترین ها را برای ارائه در کالس دارا می باشند.

مدیر مدرسه میراث در خاتمه اظهار کرد: ما هرساله به دنبال یک  کار نوین و آموزش جدید در مدرسه خود هستیم و اهمیت فرهنگ و رشد کشور را در صدر اهداف خود قرار داده ایم تا آموزش تاریخ  را با رشد فرزندان این دیار همراه سازیم.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی