سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

عطار نیشابوری در مصیبت نامه، یکی از اسم های خدا را " نان " می داند!! می پرسند چگونه ممکن است؟! می گوید: نان از قدرتمندترین اسما الهی است که مردم را به سرعت به مسجد می کشاند و بانگِ ازان را بلند تر و صدای آن را گوشنواز تر می کند!!

شناسه خبر: 14538


عطار نیشابوری در مصیبت نامه، یکی از اسم های خدا را " نان " می داند!!
می پرسند چگونه ممکن است؟! می گوید:  نان از قدرتمندترین اسما الهی است که مردم را به سرعت به مسجد می کشاند و بانگِ ازان را بلند تر و صدای آن را گوشنواز تر می کند!!
      عطار می گوید: زمانی که قحطی و مشکلاتِ شکمی در نیشابور بیداد می کرد، درهای مساجد بسته و صدای مؤذن ها خاموش بود. آرامش و صمیمیّت در بین مردم از بین رفته بود! همه در جمع بودند؛ ولی تنها بودند!  
 
سائلی پرسید از آن شوریده حال
گفت : اگر نامِ مَهینِ ذوالجلال
 می‌شناسی بازگوی، ای مردِ نیک
 گفت: نان است این به نتوان گفت لیک!
مرد گفتش : احمقی و بی‌قرار   
کی بُوَد نامِ مَهین، نان؟ شرم‌دار !
گفت : در قحطِ نشابور ای عجب !   
می‌گذشتم گُرسِنِه چل روز و شب
نه شنودم هیچ‌جا بانگِ نماز   
نه دری بر هیچ مسجد بود باز
پس بدانستم که نان، نام خداست     
پايه ی جمعیّت و آرامِ ماست !!

   به اعتقادِ عطار، نان به تنهایی؛ هم می تواند، چراغِ دین روشن کند و هم می تواند کلیدِ خاموشی دین باشد " لا مَعاش لَه لا مَعاد لَه " به زبان امروزی می توان گفت: حوزه ی اقتصاد از ارکان مهم بشری برای ادامه ی زندگیست که غیبت یا بی نظمی در آن، می تواند تمامِ جوانبِ زندگی بشر را تحت تأثیر قرار دهد! و اخصّاً پایه های دینی و اعتقادی مردم را لگد مال و به کفر؛ نزدیک تر و نزدیک تر  گردداند: "کادَ الفَقر اَن یَکون کُفرا"
و در این زمینه آیات و احادیث و اقوال بزرگان کم نداریم بنابراین تمیهدات شکمی و معیشتی و رفاه شغلی بخصوص در این شرایطِ حاد، بسیار لازم تر و به دغدغه ی مردم نزدیک تر و از اوجب واجبات  است!
   امروز، زمانِ عطار نیست که درهای مساجد بسته شود و تار عنکبوت به خود بگیرد!! بسته شدنِ امروزِ مساجد به معنی زنگِ خطر و کمرنگ شدن حضور جوانان در مساجد است که از غم انگیز ترین نگرانی هاست!! به همین روی، بر مسئولین است که با قدامات ضربتی، و بایک تغییر رویه و تغییر نگرش، طراوت و شادابی و امید را به جامعه و جوانان برگردانند و  لباسِ نگرانی و رخوت و سستی را از تنِ مردم برکَنند!
عرب ها برای رفاه و شادابیِ مردمشان؛  واحدِ پولی خود را این گونه تعریف گرده اند: " دینار " کلیدِ حلِ مشکلات است!!   "الدینار مفتاح الاَوطار"

و " دِرهَم " برطرف کننده غم های مردمان است!!
"الدّرهَمُ، مُزیل الهَمّ"

امید است ما هم برای ریال خودمان تعریفی در حدّ و اندازه ی ملت بزرگ خودمان داشته باشیم و اثرات آن را هم بزودی در جامعه شاهد باشیم"ان شا،الله

 

کاظم زارعی

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر