سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/2/6 14:49:39

قهر و آشتی با سگهای ولگرد !!

از دیدگاه قران کریم؛ هیچ پدیده ای و هیچ موجودی در جهان هستی، بیهوده و عبث آفریده نشده است و همگی به بایستگی و شایستگی و نیازمندی در کنارهم قرار گرفته اند (سوره ی ص آیه ی ۲۷ ) و همه ی آن ها هم در نوع خود حامل و حاویِ برکاتی برای انسان و طبیعت هستند( سوره ی مؤمنون آیه ی ۱۹۱ ) بنابرین ما چه کاره ایم که بخواهیم در آفرینش الهی دخالتی بکنیم و مثلاً وجودِ سگ را در طبیعت اضافه بدانیم و بخواهیم آن را از چرخه ی زندگی حذف کنیم!

شناسه خبر: 14605

 

  از دیدگاه قران کریم؛ هیچ پدیده ای و هیچ موجودی در جهان هستی، بیهوده و عبث آفریده نشده است و همگی به بایستگی و شایستگی و نیازمندی در کنارهم قرار گرفته اند (سوره ی ص آیه ی ۲۷ ) و همه ی آن ها هم در نوع خود حامل و حاویِ برکاتی برای انسان و طبیعت هستند( سوره ی مؤمنون آیه ی  ۱۹۱ ) بنابرین ما چه کاره ایم که بخواهیم در آفرینش الهی دخالتی بکنیم و مثلاً وجودِ سگ را در طبیعت اضافه بدانیم و بخواهیم آن را از چرخه ی زندگی حذف کنیم!

 و به قول سهراب سپهری: ما حق نداریم بگوییم: "مگس از سر انگشت طبیعت بِپَرد"  و "پلنگ از دَرِ خلقت برود" و چه قشنگ گفته است: که " اگر کِرم نبود زندگی چیزی کم داشت" و اگر فِنج و بلبل و گنجشک نبود  به قانون درخت خدشه وارد می شد!!! پس هرچیزی که در خلقت ظهور پیدا کرده، از لازمه ها ی خلقت بوده است!!  اما آن چه موجب می شود انسان، دست به تغییراتِ محیطی بزند؛ این است که هیچ چیزی نباید منافع و آسایش وجود مبارک "پادشاه زمین" و "اشرف مخلوقات" یعنی انسان را برهم بزند!! که اگر چنین شود، انسان مجبور به چاره اندیشی است. امروزه گویی یکی از این موانع، حضور سگ های ولگرد وگزنده در اغلب شهر ها و روستاهای کشور است که حریم خصوصی خلیفه ی الهی را تحدید می کند!! اگرچه سگ یکی از وفادارترین و قدیمی ترین حیوانی است که همیشه در کنار انسان بوده و کمک های شایانی به او کرده است اما همین حیوان، امروزه به نظر می رسد در صف مزاحمانِ انسان قرار دارد که می طلبد تدابیر درست واصولی برای آن اندیشیده شود تا هم؛ مبارزه با خلقت نشود!! هم به حریمِ وفاداری و همراهی دیرینه ی سگ خللی وارد نگردد!! 

 در این راستا به چند بسته ی پیشنهادی اکتفا می کنیم، مشروط بر این که این بندها باهم و همزمان اجرایی شود تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود و اگر فقط یک بند  آن عملی شود باز هم مشکل هم چنان به قوتِ خود باقی خواهد ماند!!

۱_ صادرات به کشورهای آمریکای شمالی و آسیای شرقی بخصوص ویتنام که سالانه بیش از پنج میلیون قلاده، تجارت گوشتی و مصارف دیگر دارد(پایگاه آماری World Population Review)

که البته نیازمند مدیریت صحیح!!  تفکیک و سالم سازی و ایجاد تغییراتِ گوشتی و ژنتیکی و موازین بهداشتی است! تا مقبول کشورهای مقصد قرار گیرد! و این شدنیست! نزدیک به سه ملیون قلاده سگ ولگرد و رها شده در کشور داریم!!

۲_از طریق عقیم سازی! هرچند عقیم سازی همه ی سگها نا ممکن و ازطرفی بسیار هزینه بر هست اما در کاستن تعداد آن ها کمک کننده است.

۳_ايجاد مراکز پناهداری و نگه داری اصولی سگها! که می تواند به پرورش و ازدیاد آن ها هم بی انجامد!

۴_ واگذاری تعدادی از آن ها به دوستاران و علاقمندان به حیوانات اهلی و به باغداران و کشاورزان و  مراکزی که نیاز به نگه داشت سگ دارند، البته با اخذ تعهد نامه از تحویل گیرندگانِ سگ، مبنی بر این که خود سرانه یا بعد از رفع نیاز شان آن ها را رها سازی نکنند! 

۵_  تمیز داشت شهرها و روستاها توسط شهروندان و شهرداری ها و دهیاران از پسماند های گوشتی و خوراکی که در صورت تحقق؛ حضور سگها از کوچه پس کوچه های شهر و روستا حذف خواهد شد!!

۶_ از آن جا که مردم عزیزِ ما احساسی و عاطفی هستند، قانون عدم غذا رسانی به سگها مصوب شود. تا مشوّقی برای حضور سگها در مناطق شهری نباشد! 

۷_ تعین مراکزی برای مرگ آرام و آسان آتانازی یا یوتانایزی=Euthanasia) برای سگهای مریض و افتاده!!

 

کاظم زارعی

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:

در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / بار سوم، فرد به محاکم قضایی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش بینی کرده ایم

اجتماعی، اقتصادی