سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

یکی از مباحث و مسائل روزهای اخیر در فضای مجازی و گفتمان مردم شهر بهار سازماندهی آرامستان و قطعه بندی قبور است که به دنبال پیگیری و برسی این امر از جوانب مختلف با حجت الاسلام علی قاسملو مدیر آرامستان وغسالخانه بهار به گفتگو پرداختیم.

شناسه خبر: 14905

 

به گزارش نشاط شهر، حجت الاسلام علی قاسملو سازماندهی آرامستان را به دو بخش تقسیم شده شامل سازماندهی خود میت وامورات غسالخانه و سازماندهی مکان تدفین یعنی قبر و محوطه قبور و بعد از آن دانست و گفت: ۵۰ درصد و مهم ترین بخش از سازماندهی آرامستان مربوط به غسالخانه ، نحوه تشییع ،تدفین و..‌ است که در این بخش مدیریت به طور کامل انجام شده و تاکنون هیچ نارضایتی از طرف شهروندان اعلام نشده است و تمام هزینه‌های دریافتی از خانواده متوفی حقوق غسال هاو به کفن و دفن و تجهیز آن باز می‌گردد.

 

 

وی ادامه داد: ۵۰ درصد باقیمانده از سازماندهی مربوط به اقدامات بعد از دفن میت، از جمله چینش قبرها، درختکاری و ایجاد فضای سبز ،نظافت آرامستان ،مزارشهدا و... است.

 

وی نظافت آرامستان را در سطح مطلوبی بیان داشت و گفت : نظافت کلی آرامستان مسیرآسفالت، وسط آرامستان وباکس های آشغال کنار جاده  ۲ نوبت در هفته، توسط واحد خدمات شهرداری صورت میگیرد.

 

مدیر آرامستان بهار با اشاره به وسعت ۳ الی ۴ هکتاری زمین وقفی آرامستان اظهار داشت:در حال حاضر آرامستان در دو قسمت مورد استفاده قرار دارد که یک قسمت آن به سمت کمربندی طی سال های گذشته قطعه بندی و هم کف سازی شده که درحال حاضرادامه دارد و اکنون هیچگونه اجازه ای جهت ساخت سکو و صندلی و یا قبور با ارتفاع بالا داده نمیشود و بخش بعدی که شامل محیط اطراف غسالخانه ونماز خانه و مزار شهدا میشود وضعیت مناسبی از لحاظ قطعه بندی ندارد چرا که در گذشته دور مدیریتی جهت سازماندهی صورت نگرفته است.

 

وی افزود : اکنون ۷۰ درصد از ظرفیت آرامستان تکمیل شده است و امکان ایجاد معبر در این قسمت نیست ،چرا که این عمل نیازمند جابجایی قبور است و هیچ یک از شهروندان و خانوادگان متوفی اجازه این جابجایی را نمیدهند، به بیان دیگر خود مردم مخالف سازماندهی هستند.

 

وی در خصوص همکف سازی و عدم نصب سنگ قبر با ارتفاع بالا گفت: از ابتدا مدیریتی در این خصوص صورت نگرفته است و اکنون بیش از ۱۰ هزار سنگ قبر در آرامستان موجود می‌باشد که هزینه تقریبی هر سنگ وجمع آوری قبر بعد چهلم میت حداقل ۸ الی ۱۰ میلیون تومان است که در زمان جدا کردن سنگ قبر و نصب مجدد آن به کف زمین  احتمال شکستن سنگ بسیار بالاست ،با توجه به این موضوع شکایت صاحبان قبر متوفی و هزینه ی هم کف سازی قبور مبلغی بالغ بر ۱۰ ها میلیارد تومان است که هیچ سازمان و ارگانی قادر به پرداخت آن نیست و هزینه ی آن را متقبل نمیشود.

 

حجت‌الاسلام علی قاسملو ادامه داد : اگر شهروندان و خانوادگان متوفی رضایت خود را اعلام کنند که در صورت شکستگی سنگ، هزینه ی آن را دریافت نکنند، هم کف سازی برای تمامی قبور حتی مزار شهدا صورت خواهد گرفت.

 

وی جلوگیری از عدم نصب سنگ قبرهای مرتفع در این قسمت از آرامستان را غیر ممکن دانست و گفت : اکنون فرهنگ اشتباه چشم و هم چشمی و تجمل گرایی مانع رسیدگی به وضعیت آرامستان است.

 

وی در خصوص مزار شهدا و تعیین مکانی درخور شأن شهیدان گفت: واقف، زمین را جهت دفن اموات وقف کرده است و در حکم وقف، هیچ تفاوتی بین شهدا و افراد عادی قائل نشده است؛ بنابراین از نظر شرعی تفاوت قائل شدن بین شهدا و درگذشتگان درست نیست و نمی توان مانع این عمل شد، لذا از ابتدا باید مکانی دیگر برای مزار شهدا تعیین میشد.

 

وی ادامه داد : چه بسا برخی از درگذشتگان در وصیت خود قید کردند که در کنار شهدا و مزار شیخ محمد بهاری به خاک سپرده شوند و عمل نکردن به وصیت متوفی نیز از نظر شرعی حرام است.

 

 

مدیر آرامستان بهار ایجاد فضای سبز در زمین آرامستان را مخالف با شرع و وصیت واقف زمین دانست و گفت : زمین وقف شده مختص به درگذشتگان است و ایجاد فضای سبز در حکم وقف بیان نشده و نمی‌توان بخشی از زمین را برای آن در نظر گرفت اگرچه کاشتن گل و گیاه به حدی که مانع دفن میت نباشد اشکال ندارد.

 

وی افزود : تخریب صندلی و سکوها، آسیب به اموال غیر محسوب می‌شود؛ اما از شهروندان گرامی خواهشمندیم جهت سهولت در عبور و مرور و رفاه حال سالخوردگان از احداث هرگونه صندلی خودداری کند.

 

وی به مشکلات گسترش آرامستان اشاره کرد و گفت: بخشی از زمین آرامستان که مقابل مزار شهدا و پشت پارک محله حسین باباقرار دارد به عنوان پارکینگ خودرو ها مورد استفاده قرار گرفته است چرا که اجازه ی حفر قبر و قطعه بندی داده نشده است  و این هم بخاطر شرط ضمن عقدفروش آن زمین است که فروشنده آن زمین شرط کرده که قبری دراین مکان کنده نشود و بخش دیگر که نزدیک مدرسه ابتدایی از سمت کمربندی است  به دلیل اختلاف وراث و ملک شخصی اجازه ی سازماندهی داده نمیشود.

 

حجت الاسلام علی قاسملو در پایان گفت: با توجه به دلایل گفته شده سازماندهی بخشی از آرامستان غیرممکن است،اما میتوان جهت جلوگیری از تکرار این موضوع از حالا به فکر قطعه بندی و سازماندهی و مدیریت درست یک آرامستان جدید بود.

 

هانیه عبدی

 

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی

به دروغ می‌گویند پس از آنکه در داخل واکسن تولید کردیم، به ما واکسن دادند؛ واکسن داخلی خرداد ۱۴۰۰ مجوز گرفت، اما واکسن خارجی را ۱۳۹۹ وارد کردیم/عده‌ای می‌گفتنداصلاً واکسن نخرید، خودمان درست می‌کنیم؛ گول این حرف‌ها را نخوردیم/ قبل از دی‌ماه ۱۳۹۹ با اسپوتنیک قرارداد بستیم، بیشتر از این تعداد با چین بستیم، اما موج پنجم کرونا که شروع شد چین نتوانست واکسن‌هایی که تعهد کرده بود را به موقع بدهد