شهرستان بهار

الگوریتم طراحی شعار انتخاباتی

شناسه خبر: ۳۴۸
الگوریتم طراحی شعار انتخاباتی

بعد از هر انتخابات همیشه می­شنویم که جامعه­ای ایرانی غیر قابل پیش بینی است. اما در واقع این گونه نیست، و اینگونه صحبت کردن یک فرافکنی است. دلیل این فرافکنی ضعف ما در تحلیل سیستم های ­اجتم

بعد از هر انتخابات همیشه می­شنویم که جامعه­ای ایرانی غیر قابل پیش بینی است. اما در واقع این گونه نیست، و اینگونه صحبت کردن یک فرافکنی است. دلیل این فرافکنی ضعف ما در تحلیل سیستم های ­اجتماعی است. هیچ یک از احزاب سیاسی کشور نه قبل و نه بعد از انتخابات قادر به بیان تحلیلی از نتیجه انتخابات نیستند. چون احزاب نه به صورت علمی، که باید برخاسته از هویتی علمی باشد، بلکه با شور و احساسات، به سوی انتخابات می­روند. در این گفتار سعی می کنیم تحلیلی از روند انتخابات رییس­ جمهوری ارایه دهیم. مسلما فرضیه زیر قابل نقد و بررسی است.

در انتخابات

۱)  با عاملی روبرو هستیم که قصد دارد از میان گزینه ­های موجود (که همان شعارهای انتخاباتی هستند) بهترین را انتخاب کند و به آن رای بدهد.

۲) هر عامل با توجه به نیازهایش به یکی از گزینه های موجود رای می دهد.

۳) رای آندسته از عامل­هایی که جمعیت بیشتری از سیستم را به خود اختصاص می دهند (مثلا متولدین سالهای ۵۸ تا ۶۶ در کشور) نقشی اساسی را در نتیجه انتخابات بازی می ­کنند.

در انتخابات دو دوره گذشته دو کاندیدا، معین و قالیباف، سعی کردند شعارهایی نزدیک به شعارهای خاتمی بدهند که در دوره­های قبل توانسته بود رای بسیار قابل توجهی کسب کند. آنها شعارهایی چون عشق و آزادی دادند. دو کاندیدا دیگر، احمدی­نژاد و کروبی، شعارهای معیشتی دادند که بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت و این دو کاندیدا توانستند در رتبه­ ای بالاتر از دو کاندیدا اولی قرار گیرند.
آیا رای دهندگان این دوره رییس­ جمهوری همانانی نبودند که به خاتمی رای داده بودند؟

جواب مثبت است.

پس چرا معین و قالیباف نتوانستند همان رای را بدست آورند؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید شناختی از عامل داشته باشیم. هر عامل به دنبال پاسخگویی به نیازهای خود است. بگذارید یک عامل (انسان) را به کمک هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو مدل ­کنیم.

 هرم مازلو

نظریه سلسله مراتب نیازهای انسانی مزلو (Hierarchy of Human Needs) معمولاً به شکل یک هرم متشکل از ۵ یا ۷ طبقه ترسیم می‌شود. این سلسله مراتب از نیازهای ابتدایی در طبقه پایینی شروع شده و هرچه بالاتر می‌رود نیازهای پیچیده‌تر انسانی را معرفی می‌کند که به ترتیب عبارت‌اند از: نیازهای فیزیولوژیک، نیازهای امنیتی، نیازهای عاطفی، نیازهای اجتماعی-احترامی و نیازهای خودشکوفایی.

در شکل هرم مازلو را می­توانید مشاهده کنید که در سطح پایینی هرم نیازهای فیزیولوژی و در بالاترین سطح نیازهای خود­شکوفایی قرار دارد. مازلو معتقد است قبل از اینکه نیازهای سطوح بعدی انگیزه­های مهمی برای عمل گردند لازم است نیازهای آن سطح حداقل بطور نسبی ارضا گردد.

بنابراین  نتیجه انتخابات در کشور وابسته به نیاز مشترک آندسته از عامل ها است که جمعیت قابل ملاحظه­ای دارند. به بررسی این قشر در دو زمان، یکی انتخابات ۷۶و۸۰ و دیگری انتخابات ۸۴ می­پردازیم. در دو انتخابات اول­، کشور تازه با یک قشر جوان روبرو ­شده بود و اکثر این قشر جوان در سنین زیر ۲۲ سال بسر می­بردند و در حمایت مالی خانواده­های خود قرار داشتند. به این ترتیب، دو سطح پایین هرم مازلو برای این قشر جوان به وسیله خانواده ارضا شده بود و جوانان به دنبال ارضا سطح سوم هرم، یعنی نیاز احساس تعلق و عشق بودند. شعارهای خاتمی مورد توجه قرار گرفت. با گذشت سالها جوانان از زیر چتر حمایت مالی و امنیتی خانواده خارج شدند. آنها به دنبال هر شغلی برای ارضا نیازهای فیزیولوژی، و به دنبال مسکن برای ارضای نیازهای ایمنی بودند. پس در انتخابات گذشته، به سطح پایین جدول نزول کرده بودند و به همین علت شعارهای معین و قالیباف مورد توجه قرار نگرفت و شعارهای احمدی­نژاد وکروبی مورد اقبال قرار گرفت. البته همین تحلیل را نیز می توان در مورد انتخابات ۸۸ داشت. در انتخابات ۹۲ نیز با توجه به پایان مدت زمان ۸ ساله ریاست جمهوری و حضور افراد سرشناس  در این دوره  پرسش زیر قابل بررسی است. با مدل کردن عامل به کمک هرم مازلو شعارهای انتخاباتی این دوره رییس جمهوری چه خواهد بود؟

فرض کنیم بخواهیم شعارهای انتخاباتی برای یک رییس جمهور طراحی کنیم. مراحل الگوریتمی زیر را باید انجام دهیم.

۱٫ برای هر سطح هرم یک شعار تنظیم کنیم، ۷ شعار برای ۷ سطح.
۲٫ نسبت جمعیتی را برای هر سطح هرم مشخص کنیم.
۳٫ از ستاد تبلیغاتی بخواهیم که هر یک از ۷ شعار را با توجه با توجه به نسبت جمعیتی تبلیغ کند.

شعارهای سطح اول از پایین: عاملی که در این سطح قرار دارد می تواند به این مجموعه از شعارها جذب می شود: یارانه دولتی، حمایت اجتماعی، دریافت پول.
شعارهای سطح دوم از پایین: مسکن، پلیس و امنیت محله (محله های حومه شهر)، حمل ونقل از حومه شهر به مرکز شهر، احساس امنیت شغلی نسبت به آینده.

شعارهای سطح سوم از پایین: آزادی، تفریح، خانواده، دوستی، آزادی موسیقی، کنسرت، پارک، و هر امکانات اجتماعی برای دوستی و عشق.

شعارهای سطح چهارم از پایین: تحصیل، شغل مناسب، استقلال سیاسی، احترام اجتماعی، تحمل سختی برای پیشرفت اقتصادی، بالا بردن بودجه تحقیقاتی.

شعارهای سطح پنجم از پایین: وقت آزاد برای اندیشدین به خود، امکانات برای سفرهای توریستی، روابط حسنه با جهان، حقوق بشر، آزاد اندیشی.

شعارهای سطح ششم از پایین: هنر، اندیشیدن به نگهداری تمدن و اشیای باستانی، نگهداری از آثار ملی، خلاقیت علمی و فرهنگی، اندیشه های تازه فلسفی.

شعارهای سطح هفتم از پایین: نیازی به شعار نیست. نسبت جمعیتی در حد صفر است.

انجمن علمی ریاضی دانشگاه آزاد همدان

نظرات
  • نشاط شهر هیچ مسئولیتی در قبال متن نظرات ندارد.
  • نظرات شما پس از تایید نمایش داده می شوند.
  • نظراتی که شامل توهین و ... باشد تایید نخواهند شد.
  • نشاط شهر در قبول یا رد نظر شما آزاد است.
  • وارد کردن نام، آدرس ایمیل و متن نظر الزامیست.
  • آدرس ایمیل شامل www نمی باشد.
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
در جواب نظر
    تاکنون هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است. اولین نفری باشید که برای این خبر نظری ارسال می کنید.
اخبار ویژه
اطلاعیه ها
پربازدیدترین اخبار هفته
پربازدیدترین اخبار ماه
یادداشت
گزارش تصویری
آخرین نظرات کاربران
آخرین اخبار
کانال تلگرام نشاط شهر