سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/4/4 19:03:02
نماینده جدید مردم بهار و کبودراهنگ پیگیری کند؛

قفل اوقاف بر پیشرفت لالجین و کبودراهنگ

تفکیک حوزه انتخابیه و تعیین حریم شهر، خواسته مردم بهار

شناسه خبر: 11275

به گزارش نشاط شهر به نقل از سپهر غرب با برگزاری هر چهار سال یک‌بار انتخابات مجلس شورای اسلامی، مردم نمایندگان خود را در شهرهای مختلف راهی مجلس کرده و انتظار پیگیری مشکلات و مسائل حوزه انتخابیه را از منتخب خود دارند؛ سال 1398 انتخابات مجلس یازدهم برگزار و نمایندگان این دوره مشخص شدند.

اما با شیوع کرونا در بهمن‌ماه همان سال و همه‌گیری این ویروس کشنده، تعدادی از نمایندگان مجلس نیز دچار این بیماری شده و برخی از آن‌ها نیز به‌علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و حوزه‌های مربوطه تا برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای فاقد نماینده مجزا در مجلس یازدهم شدند.

حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ نیز دچار این مشکل شد و با درگذشت عیسی جعفری، نماینده این منطقه به‌دلیل ابتلا به کرونا، مردم که منتظر پیگیری مسائل و مشکلات حوزه‌های خود توسط نماینده جدید بودند، این‌بار حل مشکلات را با از دست دادن نماینده خود تا برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس به فراموشی سپردند.

حال با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، تکلیف حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ نیز مشخص شد و مردم این دو شهر فتح‌الله توسلی را به‌عنوان نماینده منتخب خود راهی مجلس یازدهم کردند.

اما به‌طور قطع مردم انتظاراتی از نماینده منتخب خود در مجلس دارند که با توجه به بلاتکلیفی این حوزه انتخابیه، انتظارات به‌حق بوده و توسلی به‌عنوان منتخب مردم کبودراهنگ و بهار باید رسیدگی به مشکلات مردم و پیگیری مسائل این دو شهر را در اولویت قرار داده و پاسخگوی اعتماد و رأی مردم با پرداختن به این مسائل باشد؛ آنچه در این میان مهم است، شنیدن مطالبات و دغدغه‌های مردم بوده و به این منظور با دو نفر از معتمدین محلات در بهار و کبودراهنگ گفت‌و‌گو کردیم.

رجبعلی مینایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به انتظارات مردم از نماینده جدید بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تدوین قوانین به نفع دین و جامعه اسلامی مهم‌ترین خواسته مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی است.

وی تدوین قانون درخصوص اشتغال و ازدواج جوانان را از دیگر انتظارات مردم از نماینده منتخب حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ برشمرد و گفت: حمایت‌های قانونی و پیش‌بینی تسهیلات ارزان در این خصوص لازم است.

این معتمد یکی از محلات شهر بهار بیان کرد: ریشه‌یابی مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی در حوزه انتخابیه توسط نماینده راه‌یافته به مجلس، انتظار دیگر مردم است.

مینایی نظارت بر اجرای قوانین مصوب در مجلس را از دیگر وظایف نمایندگان منتخب برشمرد و افزود: بعضی قوانین را داریم، اما نظارتی بر اجرای آن‌ها نیست؛ انعکاس مشکلات حوزه انتخابیه و پیگیری برای رفع آن‌ها نیز از وظایف نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار برای منطقه از دیگر وظایف نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: با جذب سرمایه‌گذار بحث پیشرفت و اشتغال جوانان نیز فراهم خواهد شد.

این معتمد یکی از محلات شهر بهار ادامه داد: ارتباط مستقیم با مردم در حوزه انتخابیه نیز از موارد مهمی است که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باید به آن توجه داشته باشد، چراکه با یک‌بار سرکشی به منطقه، پرداختن به مشکلات مردم امکان‌پذیر نیست.

مینایی خواستار ایجاد دفاتر فعال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه شد و خاطرنشان کرد: باید مردم به سهولت به نمایندگان خود دسترسی داشته باشند؛ ارتباط تنگاتنگ نمایندگان با مردم و بررسی مشکلات آن‌ها در جهت حل مشکلات بسیار مؤثر است.

وی تفکیک حوزه انتخابیه شهر بهار را مهم‌ترین خواسته مردم این شهر از نماینده مردم در مجلس دانست و یادآور شد: با تفکیک دو حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ شاهد برگزاری انتخابات مجلس به‌صورت مجزا در این دو حوزه خواهیم بود و هر شهر نماینده خود را به‌طور جداگانه انتخاب و راهی مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

این معتمد یکی از محلات شهر بهار اظهار کرد: تعیین حریم سیاسی شهر بهار دیگر درخواست مردم از نماینده خود در مجلس شورای اسلامی است؛ مشکلات در این خصوص درحال بحرانی شدن بود که در آستانه انتخابات اقداماتی به‌منظور رفع این مشکل انجام شد.

مینایی با بیان اینکه متأسفانه همدان مدعی است تا میدان آزادگان بهار در محدوده آن شهر است، گفت: چشمه قصابان و روستای یکن‌آباد بخشی از روستاهای شهر بهار بود که برای تبدیل مریانج به بخش، این مناطق را از شهر بهار جدا کردند؛ باید حریم مشخص شود و این دو منطقه به شهر بازگردند.

وی پیگیری مسئله اقتصادی و تولیدات کشاورزی را از دیگر مباحث مورد انتظار مردم بهار از نماینده خود در مجلس شورای اسلامی دانست و بیان کرد: باید حمایت‌هایی از تولیدات و صادرات در بخش کشاورزی وجود داشته باشد، چراکه چندین سال است که کشاورزان در این منطقه متضرر شده‌اند.

این معتمد یکی از محلات شهر بهار افزود: سازمان‌دهی و سامان‌دهی شهرک‌های صنعتی در این شهر از دیگر مطالبات مردمی است؛ فعالان در این شهرک برای گرفتن یک مجوز باید هفت‌خان رستم را طی کنند و در آخر هم بگویند نمی‌شود و این مسائل نیاز به رسیدگی دارد.

مینایی با بیان اینکه اگر نماینده حوزه انتخابیه خود را رها کند دیگر مسئولان شهرستان نیز شهر را رها می‌کنند، تصریح کرد: ازلحاظ پیگیری، اختصاص و تأمین اعتبارات عمرانی و مواردی از این دست، نیازمند نظارت و بررسی مشکلات توسط نماینده هستیم؛ باید نیروهای متعهد، متخصص، وظیفه‌شناس و پاشنه‌کشیده کارها را به نفع مردم پیش ببرند.

وی پرداختن به مسائل و مشکلات فرهنگیان را از دیگر خواسته‌های مردم از نماینده خود در مجلس برشمرد و ادامه داد: به‌ویژه پیگیری مشکلات بازنشستگان در این حوزه ضروری بوده و رفع آن‌ها نیازمند مصوباتی است و اجرای این مصوبات نیز به نظارت نیاز دارد.

معتمد یکی از محلات کبودراهنگ نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه شفافیت نمایندگان از آرا تا حقوق‌ها از مطالبات مردمی است، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه داخلی مجلس مربوط به سال‌های قبل بوده و نیاز به بازنگری دارد و مواردی نیز باید به آن اضافه شود.

عسگر ضیایی با تأکید بر اینکه قانون انتخابات از ریاست‌جمهوری تا مجلس و شورای اسلامی شهر نیز نیازمند تغییراتی است، یادآور شد: قانون انتخابات باید جامع و مانع بوده تا از تعدد ثبت‌نام متقاضیان جلوگیری شود؛ قوانین مصوب باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه اکنون شوراها شورای شهر نبوده و شورای شهرداری هستند، اظهار کرد: معتقدم در بازنگری قانون اساسی، ماده شورا را از قانون اساسی خارج کنند، چراکه این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید اصلاح شود.

معتمد یکی از محلات کبودراهنگ گفت: در شمال شهر کبودراهنگ سال 1364 سازمان مسکن و شهرسازی حدود 43 هکتار اراضی زراعی را تصاحب کرد و شکایت کشاورزان در همدان و کبودراهنگ مطرح شد و کارشناسان دادگستری نیز این اراضی را مزروعی اعلام کردند.

ضیایی با تأکید بر اینکه سال 1371 دیوان عدالت اداری تمام تملک سازمان زمین شهری را باطل اعلام کرد، افزود: با وجود اینکه سال 1374 نیز این حکم تأیید شد، اما سازمان زمین شهری بدون توجه به محکومیت‌ها، سال 1379 اراضی مذکور را به چهار بلوک تقسیم کرد.

وی با بیان اینکه یک بلوک از آن را به اسم محرومان ارائه کردند، افزود: براساس آن محکومیت نباید این اراضی تفکیک می‌شد و از سال 1371 تا به امروز بنده، تمام خانواده‌های شهدا و مردم به دنبال حق خود هستیم و هر کجا می‌رویم، دستمان به جایی نمی‌رسد؛ چراکه در این موضوع مردم با دولت طرف هستند.

معتمد یکی از محلات کبودراهنگ تصریح کرد: نمایندگان و فرمانداران قبلی کبودراهنگ درخصوص این موضوع کاری نکردند و انتظار می‌‎رود نماینده جدید حوزه انتخابیه کبودراهنگ و بهار این مهم را به‌طور جد پیگیری کند.

ضیایی با تأکید بر اینکه سازمان زمین شهری در حق کشاورزان و مردم این منطقه جفا کرده است، ادامه داد: ظلمی که در کبودراهنگ از سال 1371 در حق مردم شده است، هیچ کجا نیست و پورمختار که خود عضو کمیسیون اصل 90 بود نیز در این خصوص کاری نکرد.

توجه به اشتغال و ازدواج جوانان و حمایت‌های قانونی و پیش‌بینی تسهیلات ارزان در این خصوص، ریشه‌یابی مشکلات در حوزه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی، تفکیک حوزه انتخابیه و تعیین حریم شهر ازجمله خواسته‌های مردم بهار از توسلی، نماینده منتخب مردم بهار و کبودراهنگ در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس بوده و مردم کبودراهنگ نیز علاوه‌بر خواسته‌های عمومی درخواست تعیین تکلیف اراضی کشاورزی تصاحب‌شده توسط راه و شهرسازی را دارند که از سال 1371 تاکنون مردم و به‌ویژه کشاورزان را بلاتکلیف گذاشته‌اند.

علاوه بر مشکلات متعددی که منطقه بهار، لالجین و کبودراهنگ دارند دو شهر کبودراهنگ و لالجین به طور خاص درگیر معضل زمین‌های اوقافی و نداشتن سند رسمی هستند به‌طوری که علیرغم حکم تبدیل به احسن شدن این زمین‌ها از سال 96 تا کنون اوقاف هیچ اقدام موثری برای تبدیل به احسن شدن آن‌ها و رفع موانع پیش‌روی مردم نکرده است و این باعث شده سرمایه‌گذاران تمایلی به فعالیت در این مناطق نداشته و همچنان قفل بزرگ اوقاف بر پیشرفت لالجین و کبودراهنگ خودنمایی می‌کند

مردم این دو منطقه گلایه‌مند از عدم پرداختن به مشکلات توسط نماینده‌های قبلی خود هستند و انتظار دارند با ورود توسلی به مجلس یازدهم، پیگیری مشکلات و رسیدگی به معضلات این دو حوزه با اهتمام بیشتری انجام گیرد و در پایان این دوره رضایت‌مندی نسبی حاصل شود.

آذین رضایی

انتهای پیام /

 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی