سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

با رسیدن مهرماه و آغاز سالتحصیلی جدید، بار دیگر چگونگی آموزش دانش‌آموزان مورد توجه قرارگرفته است، سال گذشته اپلیکیشن شاد و تلویزیون آموزشی به کمک معلمان و دبیران آمدند تا در امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، یاریگر آنها باشند.

شناسه خبر: 11804

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام ، ناگفته نماند در سالتحصیلی گذشته این اپلیکیشن خالی از اشکال نبود، در این بین بسیاری از مدارس غیرانتفاعی شاد را رها کردند و به سراغ سایر اپلیکیشن‌ها رفتند امسال، اما به نظر می‌رسد که مشکلات اپلیکیشن شاد حل و قابل استفاده برای تمامی مدارس شده است.
اگر پدر یا مادر هستید و فرزند دانش‌آموزی دارید، حتماً برای یک‌بار هم که شده سروکارتان با اپلیکیشن شاد افتاده است، سال گذشته بسیاری از والدین و دانش‌آموزان از کمبودهای آن شکایت داشتند، اما در نسخه جدید برخی از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن تقویت، اضافه و یا اصلاح شده‌اند.
بر همین اساس امکاناتی از قبیل بی‌نظمی‌های احراز هویت و کلاس‌بندی دانش‌آموزان رفع و سرویس آزمون‌ساز و بانک سؤالات اضافه شده است، پخش لایو یا زنده در نسخه قبلی وجود نداشت که در نسخه جدید گنجانده شده و به عنوان یک اشتراک دوطرفه موجب افزایش کیفیت تعاملات شده است.
از دیگر اصلاحات آن ایجاد صفحه شخصی معلم است تا معلم بتواند نکاتی را که ضروری می‌داند در این فضای اختصاصی برای استفاده دانش‌آموزان منتشر کند، در نسخه جدید شاهد ارتقای جذابیت‌های بصری هستیم که جذب بیشتر دانش‌آموزان را به دنبال دارد، حضور و غیاب، دریافت تکالیف از نقص‌های نسخه قبلی بود که در این نسخه اصلاح شده،  امکان  برگزاری انواع مسابقات دانش‌آموزی نیز در نظر گرفته شده است.
در سالتحصیلی جاری با انجام واکسیناسیون عمومی دانش‌آموزان، به زودی شاهد بازگشایی مدارس و برپایی کلاس‌های حضوری هستیم، حال پرسش این است، سرانجام اپلیکیشن شاد و تلویزیون آموزشی پس از بازگشایی مدارس چه می‌شود؟ آیا حذف می‌شوند؟ یا همچنان به کار خود ادامه خواهند داد؟
 امسال شاد با نسخه جدید فعالیت می‌کند
معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش استان همدان در این رابطه بیان کرد: امسال آموزش‌های مجازی با آمادگی بیشتری در حال خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان هستند، در سالتحصیلی جدید برای نسخه جدید شبکه شاد تمهیداتی در نظرگرفته است ازجمله، امکان اضافه کردن دانش‌آموزان به گروه کلاسی، ایجاد محیطی تعاملی در شبکه شاد و امکان تعامل بهتر بین دانش‌آموزان با یکدیگر و با معلم فراهم شده است، سرعت این اپلیکیشن در نسخه جدید بالاتر رفته و نصب آن راحت‌تر و در نتیجه کارایی آن بهتر شده است.
نعمت‌ا...  بحیرایی در گفت‌وگو با همدان‌پیام، گفت: پاندمی کرونا با تمام مشکلاتی که ایجاد کرد، مزایایی نیز با خود به همراه داشت، یکی از این مزایا رونق گرفتن مدرسه تلویزیونی و شبکه‌های آموزشی در صداوسیما بود. مدرسه تلویزیونی در امر تعلیم‌وتربیت نه تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای والدین و معلمان نیز به عنوان یک کارگاه بزرگ آموزشی بی‌نظیر تلقی می‌شود.
وی افزود: شبکه‌های آموزشی تلویزیون علاوه بر کارکرد اصلی خود که آموزش دانش‌آموزان است، کارکردهای دیگری نیز به همراه دارند، از جمله کارکردهای مفید آن می‌توان به ارتقای سواد والدین برای کمک به فرزندانشان و همچنین کمک به والدینی که می‌خواهند از پایه‌های قبلی دانش‌آموز خود اطلاعاتی کسب کنند، کمک به برخی دبیران و معلمان مدارس برای آشنایی با نحوه تدریس سایر همکاران برای کسب تجربه بیشتر اشاره کرد.
بحیرایی در ادامه گفت: گاهی برخی دانش‌آموزان نیاز دارند دروس پایه قبل خود را مرورکنند، و یا اینکه دانش‌آموزی در برخی دروس پایه قبلی ضعیف است که با گوش دادن به دروس پایه قبل تقویت می‌شود از دیگر کارکردهای تلویزیون آموزشی است.
 برنامه شاد کمک حال معلمان برای ارزشیابی
وی بیان کرد: با بازگشایی مدارس، در کنار آموزش‌های حضوری، برنامه شاد به عنوان یک اپلیکیشن آموزشی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد، برنامه شاد قابل حذف شدن نیست، برای جبران آموزش‌ها، تقویت آموزش ها، بررسی تکالیف و ارزشیابی دانش‌آموزان همگام با آموزش‌های حضوری به معلمان کمک خواهد کرد.
بحیرایی در ادامه گفت: شبکه شاد بیش از هزاران فایل شامل تدریس معلمان را در خود دارد که به تفکیک دوره، دروس و سرفصل‌های دروس طراحی شده است.
معاون آموزش متوسطه استان افزود: کرونا ظرفیت عظیمی را برای بخش آموزش به وجود آورده است که در تاریخ تعلیم‌وتربیت ایران، شبکه‌ای که به‌طور مستقیم و شبانه‌روزی با این گستردگی به امر آموزش دروس دانش‌آموزان بپردازد، وجود ندارد.
بحیرایی معتقد است: بنای آموزش‌های مجازی در دوران کرونا پایه‌ریزی شده است، این آموزش‌ها به دلیل رایگان بودن، در دسترس و سهل‌الوصول بودن و همه جایی بودن می‌توانند پس از کرونا هم بخشی از نظام آموزشی را تشکیل دهند.
 حذف آموزش‌های حضوری امکانپذیر نیست
وی در ادامه بیان کرد: نباید فراموش کرد که آموزش‌های مجازی خالی از اشکال نیستند، حذف مدارس و آموزش‌های حضوری امکانپذیر نیست، چرا که آموزش تنها یکی از کارکردهای مدارس است و کارکرد اجتماعی کردن، تربیتی، آموزش مهارت‌های فردی و میان فردی، مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های آموزشی و کارگاهی از دیگر وظایف مدارس است، اینها موضوعاتی است که فقط با حضور دانش‌آموزان در مدارس امکان بهره‌برداری دارند. به‌طور مثال دروس کارگاهی در سطح متوسطه مثل درس کار و فناوری، هنر، ورزش تا به‌طور عملی پیگیری نشود امکان یادگیری ندارند و همچنین پایه اول ابتدایی نیازمند حضور 100 درصدی دانش‌آموزان در مدارس است.
معاون آموزش متوسطه در ادامه گفت: در دوره متوسطه بالای 80 درصد دروس هنرستان‌ها مهارتی و کارگاهی است که با فضای مجازی نمی‌شود این دروس را آموزش داد.
 کم‌کم به حضوری شدن آموزش‌ها در مدارس نزدیک می‌شویم
بحیرایی در ادامه افزود: از شنبه 3 مهرماه تمام مدارس روستایی با آمار کلاسی زیر 15نفر دانش‌آموز بازگشایی شده‌اند،که بیشتر آنها مدارس ابتدایی هستند. در مدارس شهری نیز قرار است دانش‌آموزان گروه‌بندی شوند و با توجه به اندازه کلاس، در گروه‌های 5تا6 نفره در زمان‌های مختلف در مدارس حضور یابند،  مثلاً برای یک کلاس 20 نفره 3 بازه زمانی در نظر گرفته شده است که در هر بازده 6تا7 دانش‌آموز برای کسب یکسری مهارت‌های عملی به مدرسه بروند.
وی در ادامه بیان کرد:  دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش هم که دروس کارگاهی دارند می‌توانند در گروه‌های کوچک در مدرسه حضور داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه در ادامه گفت: از هفته دوم مهرماه تا هفته اول آبان ماه تمام مدارسی که آمار جمعیتی آنها تا 300 نفر است حضوری خواهند شد و از نیمه دوم آبان ماه مدارسی که بالای 300 نفر دانش‌آموز دارند،گروه‌بندی می‌شوند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با توجه به مساحت کلاس، رعایت فاصله‌گذاری، تهویه مناسب کلاس‌ها، ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی به مدرسه بروند.
بحرایی افزود: برای هر دانش‌آموز 25/2 سانتیمترمربع مساحت در هر کلاس در نظر گرفته می‌شود و فاصله دانش‌آموزان از یکدیگر باید  5/1 متر باشد، که با این استاندارد امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه وجود دارد به عنوان مثال، در یک کلاس با 21 دانش‌آموز با تقسیم به گروه‌های 7 نفره هر روز یک گروه در کلاس حاضر می‌شود و گروه‌هایی که نوبت حضور آنها در مدارس نمی‌باشد، تکالیف و فعالیت‌ها را به صورت آنلاین در منزل پیگیری می‌کنند.
وی بیان کرد: رویکرد آموزش‌وپرورش این است که مدارس را کاملاً بهداشتی، بدون ایجاد تنش، آرام آرام و به تدریج بازگشایی کنند، شعار امسال ما آرامش، اطمینان و حضور باکیفیت دانش‌آموزان در مدارس است.
بحرایی در ادامه افزود: تا بازگشایی کامل مدارس در آبان ماه انشا‌ءا... واکسیناسیون کامل انجام می‌شود ضمن اینکه چرخه مدرسه تا منزل هم مهم است، والدین دانش‌آموزان، رانندگان سرویس‌های مدارس، عوامل و کارکنان حاضر در مدارس شامل  این چرخه هستند، که باید به طور کامل واکسینه شوند، البته واکسیناسیون  دانش‌آموزان نیز باید تا آبان ماه به اتمام برسد، بازگشایی مدارس منوط به واکسیناسیون کلی و همه‌جانبه و رعایت پروتکل‌ها و شاخص‌های بهداشتی می‌باشد.
معاون آموزش متوسطه در پایان گفت: والدین خواستار حضور دانش‌آموزان در مدارس هستند و از این موضوع بسیار استقبال می‌کنند، البته آموزش‌وپرورش به والدین درباره سلامت فرزندانشان حق می‌دهدکه با بازگشایی تدریجی مدارس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مدیران مدارس، تجهیز  بیش از  90 درصد مدارس به دستگاه اسپری الکل و با تزریق واکسن ضریب ایمنی بالا می‌رود، دغدغه‌های والدین هم کاهش خواهد یافت.

 

نویسنده : معصومه معظمی

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی