سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/7/25 09:30:32
اعلام قیمت های جدید بزودی

چراغ سبز گرانی نان روشن شد

آنطور که در جلسه ستاد تنظیم بازار همدان مطرح شده، قرار است قیمت نان به‌زودی گران شود. اتحادیه نانوایان در مدت اخیر بارها درخواست قیمت نان را از شورای آرد و نان استان داشته، اما تاکنون با موافقت مواجه نشده بود، تا جایی که در بهار سالجاری نانوایان اقدام به گران کردن نان بدون مصوبه تنظیم بازار کردند که با شدت در نظارت‌ها قیمت نان یارانه‌ای به قیمت قبل بازگشت، اما نان‌هایی مانند گرده همچنان با 3 برابر قیمت در اوایل سال 1400 عرضه می‌شود.

شناسه خبر: 11859

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام ، این‌بار در پی افزایش تورم و گران شدن برخی کالاها درخواست افزایش قیمت نان از سوی اتحادیه نانوایان نیز با موافقت استاندار مواجه شده و اعلام کرده که «با اصلاح قیمت نان موافق هستیم». اما ظاهراً درخواست خبازان برای میزان درصد افزایش قیمت اختلاف زیادی با پیشنهاد شورای آرد و نان دارد. بر این اساس استان هنوز برای درصد گرانی تصمیم قطعی نگرفته است.
درباره قیمت‌های پیشنهادی دبیر ستاد تنظیم بازار پاسخ تلفن خبرنگار همدان‌پیام را نداد و ابوذر گل‌محمدی رئیس اتحادیه نانوایان همدان نیز حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد، اما گفت که تصمیم‌گیری‌ها تا حد زیادی صورت گرفته و تا 2-3 روز آینده قیمت‌ها مشخص می‌شوند.
پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت نان برخی اقلام دیگر نیز با تورم مواجه شوند از این‌رو و با توجه به قوت غالب بودن نان برای مردم افزایش قیمت در این بخش با حساسیت بررسی می‌شود. ضمن اینکه اخیراً شنیده شده  که در برخی مواقع به دلیل قیمت پایین نان در مقایسه با خوراک دام که با کمبود مواجه است بخشی از نان تولید شده برای دام نیز استفاده می‌شود، بنابراین با توجه به افزایش تورم در بخش‌های دیگر قیمت نان اصلاح می‌شود.
در این‌باره رئیس اتاق اصناف همدان گفته است: هزینه‌های پخت نان افزایش چشمگیری داشته به‌طوری که تغییر نکردن قیمت نان با توجه به تورم بالا نگرانی‌هایی را برای این صنف در اقتصادی نبودن تولید نان ایجاد کرده و معاش و زندگی خانواده این قشر زحمتکش را به چالش کشانده است.
حسین محرابی بیان کرد: افزایش چندین برابری قیمت مواد اولیه مانند خمیرمایه، حمل‌ونقل، دستمزد کارگری و بیمه و آب، برق، گاز و اجاره‌بهای واحد صنفی، بازنگری و اصلاح قیمت نان را اجتناب‌ناپذیر کرده است.
رئیس اتاق اصناف همدان با تأکید بر اینکه اصلاح قیمت نان و واقعی‌سازی نرخ آن با نگاه حمایتی مطالبه جدی خبازان است، گفت: این موضوع می‌تواند موجب تأمین حقوق مصرف‌کنندگان و ارتقای کیفیت نان، جلوگیری از تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها، کاهش صف‌های انتظار خرید، افزایش زمان پخت نان، متناسب‌سازی وزن چانه و بهبود حجم نان و حتی کاهش فروش آرد و حذف دلالان از چرخه نان را به همراه داشته باشد.
محرابی با اشاره به اینکه بحث آرد و نان پیچیدگی خاصی دارد، از مسئولان استان خواست مطالبات صنف نانوایان را بررسی و پاسخی منطقی به آن بدهند که منجر به تأمین نظر فعالان این عرصه و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان شود.
پیش از این رئیس اتحادیه نانوایان همدان هم در گفت‌وگو با فارس گفته است: وقتی قیمت‌ها واقعی نشود نه برای نانوا، بلکه برای کارگر نیز انگیزه‌ کار وجود ندارد.
ابوذر گل‌محمدی با اشاره به اینکه کارگران و نانوایان ۴۰ درصد زیرقیمت مصوب شورای‌عالی کار حقوق می‌گیرند، افزود: یک شاطر با ۱۴ساعت کار یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در ماه حقوق دریافت می‌کند درحالی که این مبلغ کفاف کرایه تاکسی و منزل او را هم نمی‌دهد‌.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی