سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/8/3 08:53:34
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان:

حوزه فرهنگ دستوری نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان معتقد است در حوزه فرهنگ نمی‌توان به صورت دستوری عمل کرد، این حوزه بنیان اساسی توسعه جامعه را تشکل می‌دهد و نیاز به برنامه‌ریزی‌های کارشناسی دارد.

شناسه خبر: 11895

به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ، احمدرضا احسانی در دیدار با فعالان رسانه ای شهرستان بهار، با بیان اینکه در برخی جوامع هنوز به این باور نرسیده‌اند که توسعه فرهنگی زیربنای توسعه همه جانبه است، گفت: توسعه زمانی مفهوم پیدا می‌کند که همه جانبه بوده و در همه بخش‌ها پیش برود.
وی الزام بعدی در این زمینه را توسعه فرهنگ عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بخش فرهنگ نگاه سیستمی و برنامه‌ای نیست، بلکه نگاه سلیقه‌ای در این حوزه حاکم است که هدر رفت انرژی، نیروی انسانی و سرمایه را در پی دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه در حوزه سیاست، اقتصاد، جامعه و... تا زمانی که فرهنگ توسعه پیدا نکند، پیشرفتی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در بررسی مدل‌های فرهنگی، رفتار را بروز نگرش‌ها می‌دانیم و مبنای ما بررسی فرهنگ است. نوع نگاه و زاویه فرهنگی مختص همه افراد است، اما فرهنگ ها متفاوت است و رفتار هر شخص ویترین فرهنگی او است.
وی تصریح کرد: تلاش در حوزه فرهنگ سازی تا زمانی که روی رفتار متمرکز می‌شود نتیجه نخواهد داد، رفتار آخرین لایه فرهنگ است بنابراین برای رسیدن به رفتاری شایسته باید روی نگرش‌ها و باورها متمرکز شویم.
احسانی با استناد به جمله‌ای از آیت‌الله طالقانی، گفت: خداوند به تعداد همه انسان‌هایی که آفریده، اندیشه خلق کرده است، بنابراین تلاش برای اینکه جامعه به تفکر یکسان و مشابه برسد و همه رفتارها نگرش‌ها و تفکرات شبیه هم باشد، تلاشی بیهوده است؛ اما در حوزه فرهنگ تلاش بر این است که نقاط اشتراک را با احترام به تفاوت ها و نوع نگاه ها تقویت کنیم.
وی تأکید کرد: این اقدام در حوزه فرهنگ زمان بر است و نیاز به آموزش، پرورش و تربیت ذهنی و اندیشه دارد و یکی از آسیب‌های این حوزه، برخوردهای غیرکارشناسی است‌.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی