سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

بحث تعهدات و شروط ضمن عقد مدرج در دفترچه‌های نکاح یکی از موضوعات حقوقی که آحاد جامعه با آن مواجه هستند و نیازمند آگاه‌بخشی و توجه ویژه است تا از مشکلات و مسائل بعدی پیشگیری شود.

شناسه خبر: 12095

به گزارش نشاط شهر، دکتر عباس نجفی، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در گفت‌وگو با واحد اطلاع‌رسانی این معاونت عنوان کرد: بحث تعهدات و شروط ضمن عقد مدرج در دفترچه‌های نکاح یکی از موضوعات حقوقی که آحاد جامعه با آن مواجه هستند و نیازمند آگاه‌بخشی و توجه ویژه است تا از مشکلات و مسائل بعدی پیشگیری شود.

   وی ادامه داد: متاسفانه بیشتر مردم به دلیل عدم آگاه‌سازی و شفافیت توسط دفاتر ازدواج تصور دارند این شروط الزامی و قانونی است که تمامی این شروط باید توسط زوج و زوجه امضاء شوند و در غیراینصورت خطبه عقد به آن معنای شرعی و قانونی خود منعقد نشده این در حالیست که هیچ‌کدام از این شروط الزامی نیستند و صرفا در صورت پذیرش از سوی طرفین الزام‌آور می‌باشد

   معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اظهار کرد: یکی الزاماتی که در شرع، دین و قوانین کشورمان برای ثبت نکاح دائم دیده شده بحث تعیین مهریه است که غالبا تاکید می‌شود برای پیشگیری از وقوع دعاوی و اختلافات میزان مهریه در نکاح نامه تعیین شود البته اگر مهریه نیز تعیین نشده باشد به فرد مهرالمثل تعلق می‌گیرد البته حتی مهریه نیز در عقد دائم به آن معنا الزام ندارد اما در عقد موقت باید مهریه مشخص گردد.

   دکتر نجفی اظهار کرد: مواردی چون اصل تراضی زوجین، دائم یا موقت بودن عقد، سن قانونی عقد که در دختران 13 سال و در پسران 15 سال می‌باشد قبل از انعقاد و ثبت عقد نکاح باید توسط سردفتر  مورد بررسی قرار گیرد و سردفتر مکلف است هریک از شروط 12گانه مندرج در نکاحنامه را برای طرفین قرائت و آثار آن را تفهیم و در صورت توافق طرفین ارشاد امضاء نمایند.

   وی در پاسخ به این سئوال که آیا عدم امضاء این شروط خللی در صحت عقد وارد می‌کند؟ عنوان کرد: خیر این شروط تنها از باب تسهیل در امور است و غالبا شامل موضوعاتیست که به لحاظ آثار آن در زندگی مشترک برای زوجین بسیار حائز اهمیت است.

   نجفی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگسازی خوبی در اینخصوص صورت نگرفته در افکارعمومی ما به گونه‌ای تلقی می‌شود که این شروط الزام‌آور است و اگر امضاء نشود به بنیان عقد خلل وارد می شود؛ خاطر نشان کرد: زوجین باید از حقوق و تکالیف یکدیگر در حین ثبت نکاح آگاه شوند تا ضمن تقویت بنیان خانواده و تقویت اصل اعتماد از آثار و تبعات حقوقی که بعدها به واسطه اختلافات ممکن است بین آنان واقع شود، پیشگیری صورت گیرد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی