سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

اتاق اصناف ایران در راستای شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ (۶+۸) قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه ها و اتاق های اصناف سراسر کشور اعلام کرد.

شناسه خبر: 12120

به گزارش نشاط شهر، موارد این دستور العمل بر اساس اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بدین شرح است: 

۱_ قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب های صادره ( فاکتورهای فروش ) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج گردد.

 

۲_ هر گونه تخفیف بیش از ۳% می بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و می بایست از این گونه اقدامات خودداری گردد.

 

۳_ در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، پایان سال، اعیاد و ... ) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از میزان تعیین شده ، واحدهای مربوطه می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام نمایند.

 

۴_ حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.

 

۵_ در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

 

۶_ خرده فروشان می بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند.

 

لذا با عنایت به بند ۲۳سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت "شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار " و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمت ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ضروری است ،  کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ از خرید کالاهای آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر،نوشابه های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه های مصوب به منظور شفاف سازی  اقدام نمایند.

 

روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان بهار

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی