سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

سیب زمینی یکی از مهم ترین محصولات تولیدی در شهرستان بهار میباشد که شهرستان توانسته رتبه های برتری در تولید این محصول را ازآن خود کند و عنوان قطب تولید سیب زمینی کشور را به ارمغان آورده؛ اما متاسفانه از کشت تا برداشت سیب زمینی در شهرستان بهار مشکلات متعددی را به همراه دارد که در این باره با یکی از تولید کنندگان سیب زمینی که با برنامه ریزیِ ماهرانه خود توانسته یکی از تولید کنندگان مطرح کشوری و کارآفرین مطرحی شود همکلام شدیم.

شناسه خبر: 12405

به گزارش نشاط بهار، قاسم قاسمی طاهر یکی از تولید کنندگانِ بنام در تولید بذر سیب زمینی و از کشاورزان کهنه کار در عرصه تولید سیب زمینی در سطح کشور می باشد؛ ناگفته نماند وی را میتوان از کارآفرینان این عرصه برشمرد که توانسته با اشتغال آفرینی، آوازه ای به خود اختصاص دهد.

قاسمی طاهر در ابتدای سخن بیان کرد: متاسفانه در چندین سال اخیر  به دلیل ارزان بودن سیب زمینی، و نبود سود دهی  بسیاری از کشاورزان رغبتی به کاشت این محصول  نداشته و شرایط آب و هوایی و همچنين مشکلات  آبی ، باعث اُفت کیفیت این محصول شده است‌ که‌ منجر به کاهش ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تنیِ تولید نسبت به سال قبل در سراسر کشور شده که شایان ذکر است ورود بذر های بی کیفیت نیز عامل مهم دیگری بر کاهش تولید بشمار می رود.

 

وی در ادامه افزود: گران بودن سموم کشاورزی  نیز یکی دیگر از مشکلات کشاورزان می‌باشد که متاسفانه قیمت سمومِ فعلی در برخی سموم   پنج برابر سال های گذشته است و این یک مشکل بسیار جدی بر سر راه فعالیت کشاورزان و همچنین تولید این محصول بشمار می رود.

 

 قاسمی طاهر در میانه مصاحبه اظهار کرد: یکی  از مهم ترین مشکلات کشاورزان که باید نگاه ویژه ای و همچنین علمی شود  موضوع بسته بندی محصولات کشاورزی و مخصوصا سیب زمینی  میباشد؛ که امیدوارم با تاسیس چنین واحد هایی کیفیت عرضه این محصول به بازار افزایشی شود؛ البته ناگفته نماند که کشاورزان ما به تنهایی توان ورود به تمام مسائل مربوط به کشاورزی را ندارند‌، در واقع یک کشاورز هم بذر تولید کند و بعد کاشت و برداشت و بعد هم انبار کند و همچنین فرآوری کند که در وهله اول نیاز به سرمایه های بالایی و همچنین تلاش و انرژی بسیاری دارد و عقلانی تر این است که هر سرمایه داری قسمتی از این مراحل را به صورت تخصصی ورود کند واین کارها باید تقسیم بندی شود.

 

وی اذعان کرد: سیب زمینی در سه ماهه اول سالجاری کیلویی هزار تومان در دست کشاورزان بوده، در سه ماهه دوم دو هزار تومان و همچنین در سه ماه سوم و چهارم به ترتیب چهار و پانصد و هفت الی هشت هزار تومان بوده که جمع کلی آن شانزده هزار تومان می‌شود، که در این بین باید توجه داشت این رقم تقسیم بر چهار کیلویی چهار هزار تومان میشود که این رقم هزینه تولید سیب زمینی هم نمیشود‌!

 

شرایط جوی تأثیر مستقیمی بر تولید این  محصول دارد

 

قاسمی اظهار داشت: تولیدات  محصولات کشاورزی همیشه با عرضه و تقاضا همراه بوده و جدیدا  متاسفانه شرایط جوی آب و هوا برای تولید این محصول محدودیت ایجاد کرده است‌.

 

وی ادامه داد: مصرف ۸ ماه کشور باید در عرض ۱ ماه برداشت شود و بازار کشش این همه عرضه را ندارد که قاعدتا برای یکنواخت ماندن عرضه و تقاضا و تعادل قیمت در انبارها و سردخانه ها ذخیره سازی شود  عده ای نام حرکت را  احتکار  گذاشته اند درحالیکه معنی این کار ذخیره سازی می‌باشد.

 

این تولید کننده مطرح سیب زمینی در ادامه افزود: ما در سراسر کشور ۴ نوع کشت داریم که کشت در شهرستان بهار از نوع کشت بهاره می‌باشد و بالای ۳ میلیون تن سیب زمینی در پاییز و در برخی ازاستان  های کشور از جمله همدان برداشت می‌شود.

 

وی افزود: حدوداً دو سال گذشته که در دولت پیشین قرار داشتیم ، بذرهایی به کشاورزان تحمیل شد تا ارقام جدید وارد بازار شود؛ البته ما با ارقام جدید مخالفتی نداریم اما باید بدانیم که چه ارقامی را مد نظر داریم و آیا این ارقام جدید برای کشاورزان به صرفه هست یا نه !

 

قاسمی عنوان داشت: متاسفانه یارانه بذر حذف شدو این درحالیست که حتی در زمانیکه که  یارانه هم به کشاورزان تعلق میگرفت مقدار آن بسیار ناچیز بود!

 

قاسم قاسمی طاهر در خاتمه با بیان این مطلب که کشاورزان شهرستان بهار جزء پیشروترین و اولین ها در بحث کشاورزی و تولید سیب زمینی  می‌باشند گفت: راه و چاره کشاورزان بهاری ایجاد گلخانه می‌باشد و مشکل اصلی بر سر راه ایجاد گلخانه هم نبود گاز است؛ با همه این تفاسیر امیدواریم بتوانیم با مشکلات پیش روی  باز هم بتوانیم به شهر و کشورمان خدمت کنیم و راه تولید خوش بدرخشیم  چرا که سیب زمینی یکی از محصولات اصلی سفره ایرانیان است.

 

نفیسه قلی پور

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی