سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/4/13 14:52:46

نشست شهردار لالجین با اصحاب رسانه

شهردار لالجین و دبیر شهر جهانی سفال با اشاره به نقش رسانه در معرفی شهر جهانی لالجین گفت: تبیین عرصه های توانمندی ها و پتانسیل ها، ظرفیت اقتصادی و هنری، ظرفیت صنایع دستی و ساختار فرهنگی با قلم رسای اصحاب رسانه در سطح استان و همچنین کشور باعث ارتقای جایگاه رفیع شهر لالجین میشود.

شناسه خبر: 12637

 

به گزارش نشاط شهر، شهردار لالجین و دبیر شهر جهانی سفال  با اشاره به  نقش رسانه در معرفی شهر جهانی لالجین گفت: تبیین عرصه های توانمندی ها و پتانسیل ها، ظرفیت اقتصادی و هنری، ظرفیت صنایع دستی و ساختار فرهنگی  با قلم رسای اصحاب رسانه در سطح استان و همچنین کشور  باعث ارتقای جایگاه رفیع شهر لالجین میشود.

 

موسوی افزود: در سال ۱۳۹۴ به کوشش مسولین وقت ، شهر لالجین برای احراز عنوان شهر جهانی سفال، در شورای جهانی صنایع دستی اعلام کاندیداتوری کرد که پس از حضور هیئتی از داوران از کشورهای مختلف در این شهر و ارزیابی کیفیت سفال ها، ظرفیت های هنری و پتانسیل های لالجین و ساختار فرهنگ آن ، در سال ۱۳۹۵ عنوان «شهر جهانی سفال» را از طرف شورای جهانی صنایع دستی( یونسکو)، کسب نمود.

 

وی گفت:با توجه به جایگاه منحصر به فرد ظرفیت های شهر لالجین بیش از ۸۰ درصد مردم لالجین در عرصه صنایع دستی فعالیت میکنند و امرار معاش آنها از این زمینه است، و جذابیت محصولات و هنرنمایی هنرمندان در عرصه بین المللی، ظرفیت منحصر به فردی برای لالجین ایجاد کرده است.

 

موسوی دبیر شهر جهانی لالجین تصریح کرد: شهر لالجین در کنار شهر همدان و در مسیر غار علیصدر به عنوان مثلث گردشگری باعث جذب گردشگر و تمایل گردشگران برای بازدید از صنایع دستی و سفال لالجین شده است و جمعیت قابل توجهی بالغ بر پنج هزار نفر به صورت روزانه از شهرها و روستاهای اطراف برای اشتغال به شهر لالجین(شهرک صنعتی سفال، کارگاههای صنایع دستی)  مراجعت میکنند؛ که این موضوع باعث شده مردم لالجین در کارگاه هاسطح شهر و شهرک صنعتی مشغول به کار هستند و معظل بیکاری در این شهر مشاهده نمی شود. شهروندان لالجینی در کنار تحصیلات دانشگاهی و تخصص حوزه تحصیلی، هنرصنایع دستی را به صورت متبحرانه دنبال میکنند، باید پیگیری بیشتری داشته باشیم تا لالجین را به جایگاه والای خود برسانیم.

 

شهردار لالجین اذعان کرد:اینجانب و سایر شهرداران شهرهای جهانی در اسفند ماه ۱۴۰۰ از طرف وزیر محترم میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به عنوان دبیران شهرهای جهانی کشور منصوب شده تا در کنار مسئولیت مدیریت شهری، مسائل مربوط به حوزه صنایع دستی را در قالب دبیرخانه شهر جهانی با حضور افراد متخصص در حوزه های اقتصادی، تولیدی، بازرگانی وفرهنگی پیگیری نمایند.

 

وی افزود:شهر لالجین با توجه به موقعیت جغرافیایی و جاذبه گردشگری پذیرای استقبال خیل عظیمی از گردشگران در فصول مختلف است و لازم است زیر ساخت های حوزه گردشگری( هتل، پذیرایی، رستوران، ظرفیت  سفره خانه ها و ...) تقویت شود تا گردشگر در لالجین ماندگار شود.

 

شهرداری لالجین در رابطه با تقویت حوزه شهری گفت:درخواست تغییر کاربری زمین جهت احداث هتل در ورودی شهر به کمیسیون ماده ۵  ارسال گردیده ولی متاسفانه تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است. لالجین نیازمند ایجاد  زیرساخت است. تا به حوزه گردشگری کمک کند و تقاضای ما از مسئولین استانی و علی الخصوص حوزه گردشگری، میراث فرهنگی وصنایع دستی توجه بیش از پیش است تا با روند سعودی شاهد تحول قابل توجهی در شهر لالجین باشیم.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه مدیریت شهری در ده ماه اخیربا همراهی شورای شهر تصمیمات ساختاری در مدیریت شهری گرفته شده است گفت:تغییراتی در ساختار اداری و مالی شهرداری، جهت رسیدن به چشم انداز روشن برای اصلاح وضع موجود ضرورت داشت که این اقدامات صورت گرفت وبه منظور ایجاد درآمد پایدار پیگیری پروژه "احداث کارخانه تولید بتن آماده" مختص شهرداری لالجین با ظرفیت ۲۰هزار متر مکعب در سال است که تحول چشمگیر در حوزه درآمد شهرداری برای رفع دغدغه درآمد روزمره شهرداری لالجین و "احداث ساختمان ومغازه در سایت مشاغل مزاحم"نیز از دیگر طرح هایی است که باعث ایجاد درآمد پایدار در شهرداری خواهد شد.

 

وی اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی  را از برنامه های این شهرداری دانست و گفت: اتمام پروژه پیاده رو سازی و مناسب سازی بلوار آیت الله خامنه ای، بوستان مردم، پروژه های پیاده رو سازی و جدول گذاری و آسفالت ریزی و ساماندهی خیابان های سطح شهر) که با توجه به سیاست های رئیس جمهور محترم و دولت مردمی توجه و رسیدگی به مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخورداربوده است در حال انجام است.

 

شهردار لالجین و دبیر شهر جهانی سفال در ادامه گفت:رویداد ششمین سالگرد جهانی شدن شهر لالجین با توجه به فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر همراه با برنامه های مفرح و شاد تحت عنوان پنج برنامه شاخص تدارک دیده شده است.

 

موسوی افزود:افتتاحیه این جشنواره در ۲۰ تیر با جشنواره کودک و سفال با "همکاری" کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شهر لالجین صورت می پذیرد و میزبان گردشگران و شهروندان در بوستان سفال میباشد و همراه با  اجرای گروه های عروسکی و  طنز کودکان، نقاشی روی سفال  لحظاتی به یاد ماندنی را برای گردشگران وشهروندان به یادگار خواهد گذاشت.

 

وی اظهار کرد:جشنواره فالوده سنتی شهر لالجین با معرفی پالوده سنتی که دو سال پیش  به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده و نیاز به معرفی دارد نیز  در ۲۲تیر با حضور بانوان و دختران علاقمند به تهیه پالوده سنتی لالجین برگزار خواهد شد و همایش پیاده روی خانوادگی جمعه ۲۴ تیر از میدان امام  تا بوستان سفال از دیگر برنامه های شاخص این جشنواره خواهد بود.

 

دبیر شهر جهانی سفال تصریح کرد:اختتامیه جشنواره  نیز مورخه ۲۵ تیر ماه همزمان با برپایی عید سعید غدیر خم و با حضور مسولان محترم استانی، یازده شهردار شهرهای جهانی کشور وهمراه با برنامه های فرهنگی برگزار خواهد شد و جوایزی به رسم یادبود به برگزیدگان رویدادها و شهروندان نمونه(در حوزه های صنایع دستی، اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی و مذهبی)  شهر لالجین اهدا خواهد شد.

 

شهردار لالجین در پایان از تمامی گردشگران، هم استانی ها گرامی وشهروندان عزیز دعوت نمودند که همراه با خانوداه، علی الخصوص کودکان در این رویداد شرکت نمایند.

عادل سرمدی

انتهای پیام/ص

 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی